går ut formen i galoppfattningen

H

hoppeflikkan

Hej!
Min häst har en väldigt irriterande "ovana" . Hur fint hon är går, trampar under sig med bakbenen och går stadigt i traven så slänger hon alltid upp huvudet och liksom tappar allt i galoppgattningen. Efter några steg går hon lika fint som i traven.
Hon har inte alltid varit så utand et har kommit nu det senaste halvåret ungefär, kanske något längre. Hon har relativit stark bakdel, den måste byggas ytterligare men inte något större bekymer så det borde inte bara bero på att hon inte är stark nog.

Otroligt tacksam för svar!

Sv: går ut formen i galoppfattningen

Kolla upp så att hästen inte har ont någonstans, passar sadel och övrig utrustning?

jadå den passar och hon har inte ont. det är inget jag blundar för utan det vet jag faktiskt. hon går ur formen dels för att hon vill springa iväg (ute) och för att hon tycker det är jobbigt.
Såklart kan såna här problem bero på att hästen har ont men jag är faktiskt rätt säker på att det inte är därför
I detta fallet är det mig och min ridning det är fel på! ;)

det är nog bara för dig och nöta, nöta, nöta.
hon får inte tappa allt i fattningen! det är i dom få stegen det är som jobbigast, så dom måste hon bara sätta! och hon klarar det, jag lovar. ;)

forma traven, öka/minska, så du känner att du kan länga och korta, höja och sänka hene innan du tar en galoppfattning. sitt ordentligt i sadeln och rid in henne i galoppen. slängen hon upp huvudet, sakta genast av till trav och så fort hon hittat formen där, gör en ny galoppfattning.

som sagt, det är bara en ovana hon har lagt till med.

Det tror jag med. Hästen jag rider hade samma sak för sig i 1-2månader. Han var vid tilllfället mkt omusklad. Men med orken, takten och balansen kom de korrekta galoppfattningarna. Stressa absolut inte upp dig eller bestraffa hästen. Utan gör om, lugnt och metodiskt. Plötsligt är det borta utan att du ens fattat vad som hänt!

Prova tex att göra fattningar ur skänkelvikning, direkt ur hörnet i böjningen, ur öppna eller sluta osv. Då är det svårare för hästen att gå ur formen.

Jag hade lite problem med fattningarna och rider för A-tränare. Han löste detta genom att vi fick jobba mycket i skritt och lösgjöra.

Skänkelvikningar, öka och minska volt. Många övergångar osv. När hästen var loss var det bara att fatta. Så fort problemet kom tillbaka, ner i skritt och jobba loss.

Fungerade för oss.

Stressa absolut inte upp dig eller bestraffa hästen. Utan gör om, lugnt och metodiskt. Plötsligt är det borta utan att du ens fattat vad som hänt!

:bow:
just så. lugnt och fint, gör ingen stor deal av det!
har precis gått igenom samma sak med Karisma, fast då ifrån skritt till trav. plötsligt lossa det bara och sen satt det. :love:

Fundera på halvhalterna också.
Sitter de verkligen?
Är hon beredd på galoppen?

Rid gärna lite i öppna innan o led/ visa vägen med inner.
Beröm varje framsteg- lätta på innern.

rider en häst som är "apstark" när han får hugga tag.. men de värsta är inte de.. utan att han blir så himla lång!! han har ingen exteriör för den hårdaste samlingen, så han försvarar sig på detta sättet. Det jag jobbar på är att rida ihop honom i de andra gångarterna, men jag kan inte bara dra, då blir han ju stark.. Så mycket övergångar, mycket ytterskänkel, generellt bra koll på ytter. Fattar galopp i en liten volt, ökar volten successivt när ajg känner jag har med mig yttersidan, släpper jag de allra minsta så är allt "förstört".

Kan de vara så att du har lite av samma problem?

Ett problem jag har som ryttare är att jag "går på" rätt mycket omedvetet, speciellt i galoppen, istället för att sitta still kan jag istället jaga på rätt bra, å helt enkelt stressa hästen. Så numera när jag ska fatta galopp så ser jag till att jag känner mig lugn först! det påverkar hästen väldigt mycket! en häst går inte i frivillig form om den känner sig pressad eller stressad!

Tack för alla tips! :D De flesta saker ni räknat upp försöker jag såklart att tänka på eftersom de är precis vad som behövs för en snygg galoppfattning men det är alltid bra att få det "på papper" och tänka extra på allt!
Precis som ni säger ska man ta det lungt och sansat och bara låta det komma genom träning eftesom straff ger ju bara motsatt effekt!

Mariaauto jo min häst har också lätt för att bli lång när hon tycker att det blir jobbigt och där får man verkligen hålla i henne så att hon inte rusar och blir stark och lång!

Har du funderat något på hur du förändras i galoppfattningen?
Kanske ligger problemet i något som du gör fast du inte tänker på det själv, och då borde ju problemet inte vara så svårt att lösa:D

Du kan testa en enkel sak. Efter att par upprepningar så vet man om det är det problemet man har eller inte:
"Spänn" låren så de blir bulliga = du lyfter sittbenen ur sadeln precis innan, under och efter fattningen.
Om hästen gör fattningarna bättre efter ett par gånger så har h*n helt enkelt inte fixat att få sittbenen rakt ner i ryggen vid fattningen.
Har fungerat super på min unghäst.

Jag har det problemet med min ponny också, hon kan gå jättefint i form men sedan tappa i galoppfattningen. Min tränare säger att hon tappar bjudningen just i galoppfattningen, det är därför huvudet åker upp. Så framåtbjudning är a och o!

Andra bra tips är att fatta galopp ur skänkelvikning eller efter ett hörn då man fortfarande har ställningen. Detta har fungerat förmig och min ponny, galoppfattningarna sitter bättre nu :)

Liknande trådar

Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av...
2
Svar
20
· Visningar
4 622
Senast: Ramona
·
Ridning Efter 25 års riduppehåll så gav jag mig tillbaka upp på hästryggen och av en ren slump så blev det en ridtravare som jag återupptog min...
Svar
12
· Visningar
1 970
Senast: kryddelydd
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 363
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Nu skulle jag behöva lite råd. Jag har då en -98 född islandshäst, sto. Förra hösten segade hon till sej, var inte lika fartfylld som...
Svar
11
· Visningar
1 672
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama