Går NH och sk "klassisk ridning" ihop??

Aliche

Trådstartare
Sitter nu och tänker och funderar så det knakar! Nu är det så att undertecknad äntligen ska köpa häst *total lycka* och har sedan ett par år varit väldigt intresserad av NH och att göra det som är bäst för hästen i första hand....:bump:

Nu till mitt problem.. även om jag fascineras av western ridning som ofta kopplas ihop med NH så älskar jag sk "vanlig" ridning, jag älskar att hoppa och träna dressyr. Inga avancerade elitövningar utan mer på en hobby nivå men har svårt att se mig göra detta i en western sadel. ':banana:

Går NH och "vanlig ridning" ihop finns det någon som utövar detta?

Jag skulle vilja kombinera både NH, western och det jag kallar för vanlig ridning undrar om det är någon som gör detta och får ihop det? :confused:

Är inte så jätteinsatt i NH men fått känslan av att folk verkar tycka att vanlig träning och Nh inte riktigt går ihop...

Sv: Går NH och sk "klassisk ridning" ihop??

NH har inte det minsta med hästsportsort att göra!

Kopplingen till western ligger i att det är dom utövarna som haft kvar mest av forna tiders hästkunskap. Därför ganska naturligt att det till stor del är från dom kretsarna insikt och kunskapen om NH kommer, när nu pendeln så sakteliga börjar röra sig tillbaka igen.

Däremot har du en poäng i att NH och "vanlig" träning inte går så bra ihop alla gånger. Men att träna i olika dicipliner och samtidigt leva enligt NH-filosofin går alldeles utmärkt. Ja, t o m bättre!

LIA

Vad skönt att höra... !
Satt just å tittade lite i en NH bok och det verkar som om man kan ju utöva NH i allting utom just vissa ridsituationer som kanske inte går så bra ihop..''

Undrar också lite om nån här rider både western och "vanlig" ridning på samma häst? Är det möjligt, lätt/svårt? är det förvirrande för hästen?:confused:

Förstår din fundering helt och fullt. Jag gick en kurs 94 med Hempfling (NH) innan ens begreppet NH användes av folk.

Jag hade stora svårigheter att implementera mina nh-kunskaper i ridningen eftersom jag red för dressyrtränare som var skolade i vanlig klassisk dressyr (Engelsk dressyr), så jag bestämde under en period att jag utövade NH på marken men för att inte förvirra för mycket för hästen så fortsatte jag träna för mina tidigare tränare när det gällde ridningen.

Ridningen förändrades så småningom gradvis, eftersom ditt förhållningsätt inom NH även smittar av sig på din ridning. Med förhållningssätt tänker jag på lyhördhet, tålamod och ansvar, vilka följer som ett brev på posten när du väl börjat med NH. Du lär dig se kedjan mellan agerande och konsekvenser, och om du sen är på marken eller sitter på hästryggen så är det ändå konsekvenserna av ditt beteende som du hela tiden måste handskas med.

När jag sen började förstå principerna i skolorna (öppna, sluta) dvs vikthjälperna i samverkan med övriga hjälper så ramlade 'femöringen' ner. Jag kom också till en punkt där jag insåg att min häst faktiskt gjorde allt jag bad om, men ibland bad jag så konstigt att det var omöjligt för henne att förstå, den insikten gjorde mig som ryttare betydligt mer ödmjuk.

Långt senare när jag fått väldigt mycket att fungera i ridningen hamnar jag på en kurs i Barock ridning (Akademisk ridkonst) och inser att det är det jag rent intuitivt tillsammans med min häst utövat under ett par år. Det var en märklig känsla.

Så om du ska hålla på med NH, vilket du måste, det finns liksom ingen återvändo om du väl har börjat... ;) Då föreslår jag att du börjar träna barockridning eller fortsätter med vanlig klassisk dressyr och kräver att arbeta väldigt mycket med skolorna. Om du bara ser till att komma i kontakt med en bra dressyrtränare så kommer det fungera.

Westernridning ser jag ingen anledning för dig att hålla på med överhuvudtaget (brandbomb?) eftersom det tar väldigt lång tid innan du kommer till en nivå där din häst bär mycket vikt på bakdelen, har sett väldigt få välmusklade hästar inom western på amatörnivå, däremot väldigt många inom klassisk dressyr.

Sen är min åsikt att de olika ridalternativen är enbart en fråga om VÄGEN till god ridning. Tittar man på de riktigt duktiga ryttarna inom de olika genrerna så är de bra allihopa, och inriktningarna närmar sig varandra mer och mer ju högre upp i nivå du kommer. De rider på hästar som bär sig själva och kommunikationen dem emellan är i de närmsta osynlig och både ryttare och häst är nöjda, välbehållna och tillfreds!

Så det handlar om att välja vilken väg dit du vill ta.
En som på ett fenomenalt sätt har lyckats implementera NH i ridningen är Klaus F Hempfling, läs hans böcker vetja!

Allt detta enligt mig och mina åsikter! Lycka till!
(mycket åsikter idag...)

nu är det så att alla western ryttare tränar inte på samma sätt, inte heller alla dressyr ryttare, och dom som utöver såkallad nh gör inte heller på samma sätt.
självklart kan du träna din häst från marken även fast du hoppar eller tränar dressyr.. men för att det ska fungera måste du göra samma sak från marken som du gör från hästens rygg.. för det man gör är att förbereda hästen och lära hästen övningar och gå undan för tryck redan från marken, då vet dom vad det handlar om när man sitter upp..

NH är för ALLA typer av häster. Spela absolut ingen roll vad man har för val av ridningen. Tyvär är det många som tror att det är bara så kallade "mark-tränning". Det börjar där och sen SKA går framåt i ridningen. Detta är en trännigs teknik om vill sager. Passa lika mycket till dressyr, western, pony-gallop, till cirkusen. Det är DU som ser till hur detta ska appliceras till ditt val av rid stil.

Jag själv fick en sto som var i hennes "Golden Years". Som var både riden in Western och drysser. Jag själv kunna inte en sak om drysser men min kompis vissa mig allt hon kunna gör. SÅ vackert var det, på denna tid hade jag aldrig sett drysser ridning förut. Det vara bara efter åt att jag lärde mig att hon var en av dem bästa Drysser och Western tävlings sto i Kalifornia i 80 talet. Hon satt sig i form after utrustning och hur jag var på ryggen.
"Moral of the storie": Du kan lära din häst båda. Jag tycker du for en mer balanserad och mjukare häst. Mitt mål med min nya quarter är att utbilda han och mig till drysser så får jag det bästa från båda världar. Vi kan aldrig lära för mycket! Eller hur?

hej!
Jag håller inte på med vestern, utan klassisk ridning. Jag skall börja träna NH med min häst nu, min veterinär tycker att det kunde vara bra på henne, då hon har svårt att stå still vid undersökningar och så.
Har även problem med henne när vi skor.
Så vi skall på det nu nästa helg!
Skall bli kul!!!

Som du också fått i andra svar så är NH inget man liksom "gör" utan är mer något man tänker. Alltså mer en filosofi än en träningsmetod eller gren. Själv har jag varit NH:are sen 1997 och rider och tävlar distansritt, western och dressyr men hoppar även på klubbnivå. Dessutom hjälper jag andra med deras hästar.

För mig är all bra ridning lika - dvs grunden för all bra ridning är densamma, skillnaden mellan grenarna är de övningar och moment som ingår. Därför är min inställning till western och dressyr annorlunda än tex Anna_H:s - det som är dålig ridning är alltid dålig ridning och har inte att göra med grenen den utförs i.

Exempel på hur jag applicerar NH i ridning:

Jag vill att min häst lyda små hjälper - alltså ger jag en liten hjälp först och om han inte tar den så ger jag en tydligare och ger mig inte förrän han gör det jag ber om och då är det omedelbar (och i början också tydlig) eftergift.

Min häst är fundersam på en viss hindertyp (tex plank) - om han är ung/grön på hoppning så börjar jag med att leda över och göra detta mängder med gånger så att han inte längre tycker att det är något. Sen sitter jag upp och rider cavaletti över och sen höjer jag och hoppar. Straffar aldrig en rädd häst, forcerar aldrig, men ger mig inte heller och låter honom springa på sidan om eller inte gå över. Men jag skapar förutsättningar för att han lätt ska kunna klara hindret.

Förstår du? Spelar ingen roll vad du gör bara du har tänkt efter vilket resultat du vill ha och hur du ska få det på bästa sätt - det är NH för mig.

/Camilla

Camilla_H skrev:
För mig är all bra ridning lika - dvs grunden för all bra ridning är densamma, skillnaden mellan grenarna är de övningar och moment som ingår. Därför är min inställning till western och dressyr annorlunda än tex Anna_H:s - det som är dålig ridning är alltid dålig ridning och har inte att göra med grenen den utförs i.

Håller med fullständigt! :). Det som är dålig ridning är alltid dålig ridning oavsett gren.

Jag har kanske sett för lite bra westernridning för att vara övertygad om att det är en bra träningsform för hästen... har mest sett amatörnivå där... hittills vill säga. :)

/Anna

Jag har aldrig varit det minsta intressead av westernridning, men har "alltid" arbetat med NH med mina hästar. Har haft många problemhästar på tillridning genom åren, och överlag så är de mkt dåligt hanterade på marken!!! :cry:
Vi är även på G att bygga en paddock som är rund(har glömt vad den kallas...då vi var hemma hos en god vän som är amerikan och red en unghäst i den!!! Vilken Aha upplevelse det var...

Red en unghäst i en rundpaddock, intressant. Vad var det som blev en AHA-upplevelse för dig? Blir nyfiken, du kan väl berätta mer!

Mvh
Anna H

Att hästen hela varvet hade stöd av ytterväggen. Att den balanserade sig mkt enklare i volten på det viset...
Tyckte även att det hjälpte att forma kroppen rätt på böjt spår...

ja klart den ska gå framåt och du ska ta vidare d upp på ryggen.. jag skrev ju d.. kanske lite luddigt. skrev att bara man gör samma sak från marken och från ryggen. alltså att man tar upp det på ryggen och använder sig av samma hjäper som man lärt dom från marken. för det är det många gör fel som du sa. man tror att det bara är något man gör från marken sen fortsätter domr rida som dom alltid gjort.. och får inte ut något av allt slit ma lagt ner nere från marken.. iaf inte så mkt man skulle kunna få ut..

Liknande trådar

Hästmänniskan Behöver nog mest skriva av mig och ventilera mina tankar... Har tre hästar. En swb, 17 år som jag precis börjat rehaba efter en...
Svar
18
· Visningar
2 442
Senast: MimmiNO
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 273
Senast: IngelaH
·
Träning Ja så känns det i alla fall, men hur blir man "lika bra" på hemmaplan? Jag & min häst har inte kommit så långt i utbildningen, vi gör...
Svar
7
· Visningar
891
Senast: Buck
·
Hästmänniskan Hej hörni! Jag har ett problem jag skulle vilja ha hjälp med och jag hoppas jag "gör rätt" här nu på hemsidan då det är första gången...
Svar
14
· Visningar
3 256
Senast: AmandaJ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama