Du använder en gammal webbläsare. Den visar troligen inte denna och andra webbplatser på ett riktigt sätt. Du bör uppgradera eller använda en annan webbläsare.
Ja, det går att räkna ut hur mycket han behöver. Men det går aldrig att räkna ut hur mycket han får. I år har värdena varierat väldigt mycket på höet i Sverige tycker jag att det verkar som. Men det finns ju ett medelvärde som man kan ta. Fast det kan ju hända att ditt hö som du har, har jättehöga värden eller tvärtom. Så det är ju väldigt svårt som du förstår.
just nu får han:
8 kilo hö
0,84 kilo krafft grund
0,42 kilo lusern
0,24 kilo betfor
(obs. jag har ingen bra våg utan har vägt i hink på hövågen så det är inte helt 100% säkert.. lite puls minus..)
En väldigt grov gissning säger att din häst får mellan 60 och 80 MJ, beronde på om höt innehåller 6 eller 8 MJ per kg foder.
För att veta vilket behov han har så behöver man veta hur mycket han väger, hur han ser ut i hull, är han lätt- resp svårfödd och ungefär hur mycket rider du?
Ja, men du skrev ju i ett inlägg att han var tjock?!?
Om man känner revbenen på hästen så är den absolut inte tjock, utan snarare smal. Det verkar som om du tycker att hästen är bukig och det kan vara ett tecken på proteinbrist.
Jag är inte så bra på att se på hästar på bild om de eventuellt kan tänkas ha proteinbrist eller inte, det är himla mycket lättare om man ser hästen "live" och kan känna på den, men det finns bilder på Ninas hemsida som visar hästar med proteinbrist.
Om det är så att du upplever din häst som något tunn över rygg och revben och kanske med lite för mycket mage så skulle jag nog i första hand rekommendera dig att prova lucernhack. Det borde inte vara några problem för dig att lägga till 1/2 till 1 kg på nuvarande foderstat.
Foder & Strö
Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
Ekonomi & Juridik Jag förstår inte varför många tycker att det är konstigt att man inte vill ta tillbaka en såld häst. Senaste hästen jag sålde var bl a...
Cookies används för olika funktioner, trafikanalys, innehållsanpassning och annonser. Information om din användning av vår webbplats vidarebefordras till de sociala medier, annons- och analysföretag som vi samarbetar med. De kan kombinera informationen med annan information du tillhandahållit eller de har samlat in när du har använt deras tjänster. Våra regler och sekretesspolicy gäller. Genom att fortsätta använda denna sida godkänner du detta.