går jag för snabbt fram med min 4 åring?

S

SaraBuder

Jag har en fyra årig ridponny som jag haft sedan han föddes. Jag började sadel och träns vänja honom tidigt och när han var tre började jag hänga och så småningom sitta på honom medan någon ledde. Sedan fick jag fullt upp med skolan och jag gjorde inte något med honom tills i våras då jag började hänga på honom igen. Nu kändes han mycket stabilare och nu över sommaren har jag ridit honom regelbundet.
Jag har läst en del om hur man "bör" rida in en unghäst, väldigt korta pass emdast ett få antal gånger i veckan. men detta brukar ju oftast handla om tre åringar. Jag undrar om det är någon skillnad på att rida in en tre och en fyra åring?
för jag rider min häst så länge han tycker det är roligt och är pigg. har tex varit ute på en runda som tog två timmar ( visserligen av mistag eftersom vi kom vilse...) Men när jag läser om unghästar känns det som att jag gör alldeles fel när jag rider rundor i skogen på ca en timma flera dagar i veckan.. han har musklat på sig väldigt fort och när jag rider på bana gör jag bara det i ca 20 min...

Har även börjat hoppa lite smått över stockar och upphöjda bommar..
Vad tycker ni, är jag för hård och jäktig eller fungerar det att rida som jag gör så länge hästen inte visar några dåliga tecken på det?

Sv: går jag för snabbt fram med min 4 åring?

när hästen börjar protestera så är ju skadan redan skedd ;) en nyss insutten häst är ju en nyss insutten häst oavsett hur gamal den är

en 4 åring är naturligtvis något mognare både i kropp och i huvud än vad den va när den va 3, men bör ju byggas upp ridmässigt långsamt i alla fall ;)

Jag tycker det låter bra som du gör. Så länge hästen trivs bara! Och att rida i skogen och kanske ta något hopp är ju inget problem heller, det är naturligt för hästen att göra.

red in min 4 åring för 7 månader sen rider min 1 timme på banan lätta pass och 30 min upp till en timme i skogen.

låter bra de du gör. hästen ska tycka det är kul:)

Du har haft hästen i hela dess liv, du känner din häst. Var lyhörd mot hästen och våga lita på dig själv. Och skogsridning är ju vad "alla" anser vara det bästa. Sedan beror det ju på hur du rider. Galopp och trav i två timmar på en 4-åring kanske inte är att rekommendera men korta galopp- och travstäckor med ett ordentlig skittpass emellan är väl alldeles utmärkt. Nej, lita på din magkänsla och ta hjälp av en duktig tränare så blir det säkert bra.

Liknande trådar

Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
6 704
Senast: yamyam
·
Hundhälsa För 2 dagar sen började vår Staffe Iris att skaka och så småningom även hässja kraftigt. Vi avvaktade nån timme men beslöt snart att åka...
Svar
7
· Visningar
1 469
Senast: Rugge
·
Anläggning Jag står idag i ett nybyggt stall fullutrustat med tillhörande bekvämligheter som varmvatten, flera spolspiltor osv. Anläggningen har...
2
Svar
25
· Visningar
5 086
Senast: Cilla
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 202
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar