Sv: går emot hjälperna...
Visst är det bättre med något anpassat för ridning om man ska rida med det.
Men att rida i repgrimma är super träning för ryttaren, just för att man inte
kan använda sina händer. Man måste rida med sin kropp.
Jag förutsätter alltså att man inte använder repgrimman annat än som nödbroms eller "nödhjälp" om hästen inte svarar.
Rider själv i bara repgrmma ibland just för att checka av att jag har ridit och utbildat hästen rätt. Alla brister kommer fram så tydligt! Och dessutom upplever jag att hästen blir mer uppmärksam på sits och skänklar.
TS
Om du är säker på att hästen inte har ont, att du själv rider ordentligt (inte slarvar med hjälper, sits osv) och att hästen förstår, då är det bara att börja jobba!
Min käre ponny, som jag ofta gnäller om och förbannar, har ett tjockt uppslagsverk med tips och tricks om hur man kommer undan allt och alla. För att överlista och övertala honom krävs först och främst att man luskar ut hans knep. Därefter ska man hitta en lösning. Lagom tills man gjort det har han ett motdrag. Och så håller det på. I ett par månader, eller år beroende på hur enveten han (och jag) är.
Jag har kört på ett-två-tre-principen i det mesta på sista tiden. Fungerar helt ok, men man känner sig lite rutten emellanåt..
Det är en väldigt enkel princip: Man ger den hjälp man vill att hästen ska svara på, man ökar den liite och om inget svar så jävlar annoda blir det liv i luckan! Ibland innebär det att jag använder spöt eller tygeländen (beror på vad som är till hands och vad vi tränar för rörelse/moment), ett kort snabbt rapp alternativt ett "tapp, tapp, tapp". Ibland är det en sporre som knackar till snabbt i sidan, ett "hallå där, vad pysslar du med då?". Det är mina vanligaste knep just nu.
Dessutom använder jag klicker, så när han svarar på den första lilla hjälpen kommer ett klick, godis och massor med beröm. På så sätt har vi skapat galoppombyte!
Hmm, ingen aning om vad jag skrivit och svarat, men långt blev det!