går emot hjälperna...

fruxolisa

Trådstartare
Hej alla glada människor där ute i sommarvärmen! Idag red jag min häst seriöst i repgrimma för första gången:) hon var kalasdukitg och det gick hur bra som helst. Nu till problemet: i högesvarvet gick hon hur bra som helst, galloperade stundtals i form och gick på små volter. men i vänstervarvet ville hon inte svänga alls. hon gick fin fint på spåret, men när jag ville göra en volt gick hon bara emot mina hjälper. Hon är väldigt känslig för vikthjälper och vänstervarvet brukar vara hennes bästa varv. Jag har tidigare ridit i repgrimma, men då endast i skritt och lite trav barbacka. Med bett upplever jag verkligen inte detta problem. Hon är aldrig svår att få henne att gå där man vill, böjning etc...när jag red hade jag den lösa änden knuten i öglan.

Någon som har en teori om varför hon gick emot hjälperna?

bonusbild: :D

31343007.jpg

Sv: går emot hjälperna...

det skulle vara konstigt om hon hade det, för med bett skulle hon inte gå som hon går om hon hade haft ont. Men det var ju första gången jag red henne i repgrimma som sagt, och i skritten märktes ingenting att hon hade svårt att böja sig till vänster,

Kan det vara så att när du rider med bett att du hjälper henne med innerbogen genom att använda (lyfta) handen? Med- eller omedvetet. Vilket blir svårare nu i repgrimman.

Repgrimma är inte till för att ridas med, vad vill du få ut av att rida med den?

Kan det vara så att när du rider med bett att du hjälper henne med innerbogen genom att använda (lyfta) handen? Med- eller omedvetet. Vilket blir svårare nu i repgrimman.

jo..det var en av de saker jag funderade över. jag kan ju inte riktigt använda händerna på samma sätt och få ett stöd i munnen på henne utan bett. Men min tränare har sagt att jag måste sluta använda händerna så mycket, men det håller på att bli ändring på det där med händerna :)

Repgrimma är inte till för att ridas med, vad vill du få ut av att rida med den?

jag vill ha det som ett alternativ till träns, det är roligt att variera sig. dessutom rider jag väldigt mycket ofrivilligt med mina händer. När jag har repgrimman på kan jag inte sitta och styra min häst med händerna hela tiden, utan måste använda mig av sitsen väldigt mycket. detta tar jag sedan med mig till ridningen med bettet.

Jag vet en häst som gick imot skänkeln, vi trodde att hästen gissade vad skänkeln betydde. Men när vi var på en träning för Ronny Åman fick vi veta att hästen bara var trotsig, och nu är den helt ok att rida.

Det är inget fel att rida i grimma. Då skulle det vara lika fel att rida i halsring..

jo..det var en av de saker jag funderade över. jag kan ju inte riktigt använda händerna på samma sätt och få ett stöd i munnen på henne utan bett. Men min tränare har sagt att jag måste sluta använda händerna så mycket, men det håller på att bli ändring på det där med händerna :)

Men då kanske problemet sitter just där. Kvittot på exakt hur duktig du är att rida med säte och ben får du när du rider henne i repgrimma då du med bettet kanske fuskar omedvetet. Jag känner igen det där och det blir väldigt uppenbart för mig var mina svagheter sitter när jag rider bettlöst.. Men det är det vi tränar för, att bli bättre..:banana:

visst är det nyttigt att inte kunna använda händerna, men tycker nog ändå du borde satsa på bosal eller sidepull som är till för ridning, då en repgrimma ger väldigt otydliga/ mixade signaler till hästen.

Visst är det bättre med något anpassat för ridning om man ska rida med det.
Men att rida i repgrimma är super träning för ryttaren, just för att man inte kan använda sina händer. Man måste rida med sin kropp.
Jag förutsätter alltså att man inte använder repgrimman annat än som nödbroms eller "nödhjälp" om hästen inte svarar.
Rider själv i bara repgrmma ibland just för att checka av att jag har ridit och utbildat hästen rätt. Alla brister kommer fram så tydligt! Och dessutom upplever jag att hästen blir mer uppmärksam på sits och skänklar.

TS
Om du är säker på att hästen inte har ont, att du själv rider ordentligt (inte slarvar med hjälper, sits osv) och att hästen förstår, då är det bara att börja jobba!
Min käre ponny, som jag ofta gnäller om och förbannar, har ett tjockt uppslagsverk med tips och tricks om hur man kommer undan allt och alla. För att överlista och övertala honom krävs först och främst att man luskar ut hans knep. Därefter ska man hitta en lösning. Lagom tills man gjort det har han ett motdrag. Och så håller det på. I ett par månader, eller år beroende på hur enveten han (och jag) är.
Jag har kört på ett-två-tre-principen i det mesta på sista tiden. Fungerar helt ok, men man känner sig lite rutten emellanåt..
Det är en väldigt enkel princip: Man ger den hjälp man vill att hästen ska svara på, man ökar den liite och om inget svar så jävlar annoda blir det liv i luckan! Ibland innebär det att jag använder spöt eller tygeländen (beror på vad som är till hands och vad vi tränar för rörelse/moment), ett kort snabbt rapp alternativt ett "tapp, tapp, tapp". Ibland är det en sporre som knackar till snabbt i sidan, ett "hallå där, vad pysslar du med då?". Det är mina vanligaste knep just nu.
Dessutom använder jag klicker, så när han svarar på den första lilla hjälpen kommer ett klick, godis och massor med beröm. På så sätt har vi skapat galoppombyte! :D

Hmm, ingen aning om vad jag skrivit och svarat, men långt blev det!

tack för alla svar! jag ska verkligen ta med mig alla tankar och så till ridningen.

Kan tillägga en sak, jag kommer rida med repgrimman kanske 2 ggr/månad. då tycker jag det känns lite onödigt att köpa sidepull etc, när jag bara ska ha repgrimman för att checka av att det jag gör med henne leder till något positivt.

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 334
Hästmänniskan Hej! Skulle tacksamt ta emot råd! Jag har ägt häst/hästar i 16 år. Min första häst (varmblodstravare) flängde jag runt med i skogarna...
Svar
6
· Visningar
1 734
Senast: Efwa
·
Ridning Hej! Jag är en tjej på 15 år som har älskat höstar hela sitt liv. Jag har en äldre syster som nu har flyttat hemifrån så jag får ta hand...
Svar
14
· Visningar
2 114
Senast: Buck
·
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 548
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka