Går det att rädda gräset?

SkorpSmulan

Trådstartare
Jag hade en jättefin äng där vi liade gräs åt hästarna, nu har den blivit nerkörd med betesputs och allt gräs är finhackat.
Går det att rädda eller är det kört? Vågar jag alls ge av det finhackade?
 
Det är ju så finhackat, som grövre gräsklipp, det är väl inte så bra.
Jag hade kunnat ta in det till helgen men det känns som att det hinner bli dåligt av att ligga på den våta backen så länge. Och ingen har ju möjlighet att gå och vända på det med en kratta.
 
Det går jättebra att ge av det finhackade, om det torkat ordentligt och är fräscht. Samma "regler" som för annat grovfoder alltså.

Det svåra är att få det att torka ordentligt när det är så hackat, mycket vätska som slås ut, det klumpar ihop sig och hanteringen är lite bökig.
 
Det går jättebra att ge av det finhackade, om det torkat ordentligt och är fräscht. Samma "regler" som för annat grovfoder alltså.

Det svåra är att få det att torka ordentligt när det är så hackat, mycket vätska som slås ut, det klumpar ihop sig och hanteringen är lite bökig.
Ok. Tänkte att man ska ju inte ge gräsklipp. Men det blir väl fortare dåligt när det är så fint?
Speciellt som det regnar konstant.
 
Jag hade kunnat ta in det till helgen men det känns som att det hinner bli dåligt av att ligga på den våta backen så länge. Och ingen har ju möjlighet att gå och vända på det med en kratta.

Problemet är ju att hygien blir usel av att det ligger och är blött. Personligen hade jag fraktat bort det, det riskerar att kväva det som finns under annars. Och ofräscht när det ligger och ruttnar.

Finhackat däremot blir det gödning till underliggande vall. Vi har t ex alltid multihack på gräsklipparen, för gräsklippet är bästa gödningen.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Vi har väldigt mycket bete på endast tre hästar. Just nu går hästarna i den första beteshagen, vi har 6 stora beteshagar till att flytta...
Svar
3
· Visningar
565
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
914
Hästvård Någon annan här med häst som konstaterats med mild astma? Hästen är otroligt prestationsnedsatt trotts ytterst mild astma. De ska ligga...
Svar
3
· Visningar
373
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 440
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp