Går det att göra fynd?

Sv: Går det att göra fynd?

Ja men man kan ha olika uppfattning om vad som är en bra häst, och olika uppfattning om vad som är billigt.

:p

Precis.
För mig är ett fynd en bra häst (ej gp nivå men ingen halvdassig) som kostar max 50' :p

Kanske är därför jag aldrig förstår när buke folket skriver att det är köparens marknad och att det finns såå mkt billigt ute. :angel:
Vad som klassas billigt och vad som är fynd är ju extremt olika.
 
Sv: Går det att göra fynd?

Så tänker jag med. En bra häst för mig kanske är en dålig (otillräcklig) häst för dig, o billigt för dig kan vara dyrt för mig.

Jag tycker att jag gjorde ett fynd när jag köpte min häst.
 
Sv: Går det att göra fynd?

Kikar just nu på ett par 6-åringar.


Alla:
Hur mycket är "normalt" att en häst i den åldern har startat samt på vilken nivå är ok att de ligger?
Gäller alltså hopphästar.


Allt beror ju på. Ska de kvala ska de gå 130 som 6-åringar. Sen betyder det inte att de är dåliga om det inte gör det. För det kan ju lika gärna vara så att den som går 130 har pushats upp snabbt och inte håller i längden, medan en som har behövt tid till att växa och kanske bara gått 110, går högre klasser än första hästen i framtiden.

Jag tycker det är svårt att säga vad som är normalt i ung ålder, allt beror på hästens kropp och utveckling, vad den är redo för.

Ett tips är att lägga ut en köpes annons, det gjorde jag och fick svar från flera ägare till hästar som jag hade tittat på annonserna men som låg i helt fel prisklass ( alltså alldeles för dyra, och jag hade skrivit maxbelopp) Det visade sig att till rätt köpare var priserna väääldigt diskuterbara.
 
Sv: Går det att göra fynd?

KL
Tycker jag gjorde ett hyfsat bra fynd när jag köpte en 11-årig valack med meriter från internationell GP-hoppning för 45000. :D
Han bar mig till 140 hopning och MSVA dressyr. Idag 9 år senare är han en glad pensionär.

Jag vågade ta en chans då han inte var 100% fräsch när jag köpte honom, men med lugn matchning höll han.
 
Sv: Går det att göra fynd?

självklart kan man göra fynd!
fyndat eller inte, välj själv... min kompis köpte en ponny förra året som är import belgien, en c ponny som gått höga klasser och är idag 14 år. säljaren berättade att ponnyn hade ett litet blåsljud på hjärtat och förutom att han inte kan gå som löp häst eller fälttävlan är detta inget problem.
min kompis forskade ändå lite i detta och fick tag i tjejen som importerade honom och hon berättade att hon köpt in flera ponnysar samtidigt och sålt vidare, denna skulle gå för 95.000 :- och hon hade flera spekulanter men vid besiktning visades alltså ett blåsljud. hon fick sänka priset rejält till ca 30.000 :- och efter de har han tävlats i både dressyr, hoppning och lite terräng, min kompis köpte honom för 5000 :- och hon har lärt sig MYCKET med honom och ångrar inte en dag att hon köpte honom trots hans "fel" :)
 
Sv: Går det att göra fynd?

Kl.

Ett fynd är väl ändå allt som för en själv känns bra att betala.
Hästen blir inte mera 'fynd' för att folk i ens omgivning säger så när man själv är tveksam över kostnaden.
Hittar man en häst man verkligen verkligen vill ha med själ och hjärta och plånbok då har man gjort ett fynd i mina ögon.
 
Sv: Går det att göra fynd?

tyckte jag fyndade när jag köpte mitt stoföl e: Magini 959 u Kayenne (F1)
(falleur. hertigen.gaspari)


:love:
 
Sv: Går det att göra fynd?

Kl.

Ett fynd är väl ändå allt som för en själv känns bra att betala.
Hästen blir inte mera 'fynd' för att folk i ens omgivning säger så när man själv är tveksam över kostnaden.
Hittar man en häst man verkligen verkligen vill ha med själ och hjärta och plånbok då har man gjort ett fynd i mina ögon.

håller med fullständigt.
 
Sv: Går det att göra fynd?

Jaja, jag skrev något otillåtet och inlägget togs bort.

Jag har främst tyckt att jag fyndat på yngre hästar som sedan blivit riktigt bra, under 30' för en 3-åring som sedan gick 1,50 int som 8-åring. Och min nuvarande unghäst (nu 5 år) som (som 1-åring) ink frakt från Tyskland stod hemma på gården för 20', nu klar för Breeders.

Sedan håller jag med om att allt är relativt, och jag hade jättegärna gjort som Jeps och hittat en färdig häst så man slapp vänta så länge och man fick en läromästare :)
 
Sv: Går det att göra fynd?

Klart det går att fynda! Men man måste vara noga med besiktning etc, bara för att hästen är billigare ska man inte göra avkall på en ordentlig besiktning.
Jag köpte en jättetrevlig dressyr(/allround)-valack för ca två år sen som är utbildad hopp, dressyr, ft och har tomkörts oerhört mycket, hade haft samma ägare mellan 2 och 13 års ålder och haft med sig hästen på div hästutbildningar i Sverige.
Jämfört med vad han kan var han absolut billig och vi rider MSVB dressyr med placeringar, går generellt sett väldigt bra, några dippar här och var men det är oftast ryttarerror ;)
Tror många som köper billigare hästar ofta missar det med ordentlig besiktning, det är väl lite där rykten om att billiga hästar alltid har något fel börjat.
Man ska ju vara lika kritisk om hästen kostar 50tkr eller 150tkr, tanken är ju att ha hästen i flera år och utvecklas så bra man kan tillsammans.
Sen måste man ändå sänka kraven när det är en billigare häst, du kan inte få en fantastisk gångartshäst med grym ridbarhet för hur lite som helst.

Haha ja, så tänker jag.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har två hästar, betalar 2500 för varje häst i månaden för lösdrift med full service. Skulle vilja veta om det finns billigare...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 736
Senast: nexxa
·
Hästmänniskan Hej! Jag har en häst hos mig för vidare köp. "Provmånaderna" är snart förbi och det är dags för köp. Hästen var halt hos tidigare...
Svar
5
· Visningar
900
Senast: Ajda
·
Ekonomi & Juridik Idag noteras att det finns 186 svenska halvblod mellan två och tre år till salu på den stora hästförsäljarsajten. Tittar man på alla...
Svar
6
· Visningar
1 141
Senast: Blyger
·
  • Artikel
Dagbok Den här sommaren hade jag tänkt att jag skulle reparera mitt sparkonto som sjunkit med 30000 under vintern som var då jag gått på...
Svar
15
· Visningar
2 733
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp