Går det att göra fynd?

Blomskan

Trådstartare
Går det i dagens läge att göra fynd när det kommer till hästar?
Är det fel på alla som säljs för billiga pengar?
Jag upplever att det finns mycket billigt till salu just nu och det kan väl inte vara fel på alla..
 
Sv: Går det att göra fynd?

Går det i dagens läge att göra fynd när det kommer till hästar?
Är det fel på alla som säljs för billiga pengar?
Jag upplever att det finns mycket billigt till salu just nu och det kan väl inte vara fel på alla..

Klart det går att göra fynd, iallafall inom en stor del av marknaden. Men det är samtidigt mer dåliga hästar på marknaden än vad det någonsin har varit. Marknaden är översvämmad och det blir den knappast med jättebra hästar. :grin:

Så det handlar nog mycket om köparens kunskap om jag ska vara ärlig.
Marknaden är dålig för de flesta säljare, men det gamla ordspråket man får vad man betalar för och kvalitét kostar är nog aldrig inaktuellt.

Många lägger inte ut sina bra hästar på annons i en marknad som denna utan håller på dom eller säljer via kontakter.
Och vad gäller avel så är det tyvärr ofta så att de seriösa och duktiga lägger mer pengar och tid på sin avel och det är dom som lägger ner först. Då kliver andra in och avlar lite till och sedan står vi där med en massa överskott och inte så många fynd.

Samtidigt finns det alltid dom som måste sälja till vilket pris som helst och kan man skilja agnarna från vetet är det klart man kan göra fynd!
 
Sv: Går det att göra fynd?

Min tanke om det är att de vanliga hästarna för Svensson och de sämre är billiga men riktigt bra är det svårare att fynda, även om det är möjligt - såklart. Unghästar och föl kan man nog iofs få bra för liten peng.
 
Sv: Går det att göra fynd?

Ja det är klart att det går att göra fynd men jag tror man ska räkna med att det ALLTID finns enn anledning till varför hästarna är billiga.
 
Sv: Går det att göra fynd?

Fast anledningen kan vara att hästägaren fått ändrade omständigheter som gör att man måste sälja och då sätter man ett lägre pris för att bli av med hästen, inte för att det är något fel på den.
 
Sv: Går det att göra fynd?

Klart det går att göra fynd, iallafall inom en stor del av marknaden. Men det är samtidigt mer dåliga hästar på marknaden än vad det någonsin har varit. Marknaden är översvämmad och det blir den knappast med jättebra hästar. :grin:

Så det handlar nog mycket om köparens kunskap om jag ska vara ärlig.
Marknaden är dålig för de flesta säljare, men det gamla ordspråket man får vad man betalar för och kvalitét kostar är nog aldrig inaktuellt.

Många lägger inte ut sina bra hästar på annons i en marknad som denna utan håller på dom eller säljer via kontakter.
Och vad gäller avel så är det tyvärr ofta så att de seriösa och duktiga lägger mer pengar och tid på sin avel och det är dom som lägger ner först. Då kliver andra in och avlar lite till och sedan står vi där med en massa överskott och inte så många fynd.

Samtidigt finns det alltid dom som måste sälja till vilket pris som helst och kan man skilja agnarna från vetet är det klart man kan göra fynd!

ville bara skriva 'like' på det inlägget! Skönt att några verkar ha förstått att det verkligen är köparens marknad - OM man kan känna igen en bra häst!
 
Sv: Går det att göra fynd?

Går det i dagens läge att göra fynd när det kommer till hästar?
Är det fel på alla som säljs för billiga pengar?
Jag upplever att det finns mycket billigt till salu just nu och det kan väl inte vara fel på alla..

vad är du ute efter för häst? unga individer är det sällan fel på . billiga, äldre importer skulle jag vara mer vaksam på.
 
Sv: Går det att göra fynd?

Det finns säkerligen fynd att göra, men då handlar det om mycket arbete oftast. Det är hästar som kanske inte alls passar hos nuvarande ägare, som ägarna fått problem med, inte har haft tid med eller som inte är utbildade alls. De kostar inte så mycket, men om du kan se kvaliteter hos hästen och är beredd att lägga ner mycket arbete för att ta fram "diamanten" så kan du göra ett fynd.
 
Sv: Går det att göra fynd?

Visst går det att fynda, men man måste vara så pass kunnig att man kan sålla bort "skräpet".
Har själv gjort ett Superfynd, där ägaren fått ändrade livsförutsättningar och var tvungen att sälja sin häst. H*n var MYCKET noga med vem som skulle få köpa hästen, inte förrän alla intresserade hade provridit bestämde h*n sig vem som skulle få överta denna Pärla! :bow:
 
Sv: Går det att göra fynd?

Absolut...

Det finns många hästar hos "fel ägare" (säger INTE att det är fel PÅ ägaren, men de "klickar" helt enkelt inte) och dessa får ju då en massa konstiga olater som till slut bidrar till att ägaren måste sälja då de helt enkelt inte klarar av hästen/situationerna längre...

Köpt 2 st såna i Sverige. Tyvärr fick den ena en krosskada i bakknät och inte den hoppkarriär som var påbörjad. Den andra såldes med liten vinst till en jättetrevlig tjej som hade mkt roligt med hästen innan den tyvärr fick kolik och inte kunde räddas. Dvs inga skador/olyckor som kunnat häröras till den "ursprungliga" billiga köpsumman...
 
Sv: Går det att göra fynd?

Sålde en uppfödning i början av sommaren.

Vid veterinärbesiktningen (köparen var med), så blev alla stumma när han travade. Fråga från veterinär till köpare: "Svävade han så där när du var och tittade på honom?"

Veterinär tyckte att han var ett fynd. Enligt honom skulle en hästhandlare tagit minst 80000:-.

Tja, vad ska man säga när hästen var mycket billigare än det.

Kanske upphöra med avlandet. Har inte tagit några föl på ett par år nu.

Så det blir nog som med kallblodsraserna om ett par år. Trevliga, ridna, friska hästar blir sällsynta.
 
Sv: Går det att göra fynd?

vad är du ute efter för häst? unga individer är det sällan fel på . billiga, äldre importer skulle jag vara mer vaksam på.

Kikar just nu på ett par 6-åringar.


Alla:
Hur mycket är "normalt" att en häst i den åldern har startat samt på vilken nivå är ok att de ligger?
Gäller alltså hopphästar.
 
Sv: Går det att göra fynd?

Går det i dagens läge att göra fynd när det kommer till hästar?
Är det fel på alla som säljs för billiga pengar?
Jag upplever att det finns mycket billigt till salu just nu och det kan väl inte vara fel på alla..

Jag har precis sålt en MKT fin häst för en skitsumma, super ridbarhet, bra gångarter, hoppar bra utan några skador vare sig nu eller tidigare. Så visst går det att göra fynd nu
 
Sv: Går det att göra fynd?

Fast anledningen kan vara att hästägaren fått ändrade omständigheter som gör att man måste sälja och då sätter man ett lägre pris för att bli av med hästen, inte för att det är något fel på den.

Precis så är det för mig. Ändrade arbetstider och småbarn har gjort att jag faktiskt inte har tid för alla mina hästar. Och då väljer jag att sälja ut för en billig peng till valda hem.
 
Sv: Går det att göra fynd?

Men alltså, fynd går ALLTID att göra. Just pga säljares akuta omständigheter osv.

Just nu är det både svårare och lättare, helt beroende på vad man ser som ett fynd och hur stor kunskap man har som köpare. Samt tur, som alltid.

Lättare för att det är en jävla skitmarknad och det kommer alltid vara en större del säljare som av ekonomiska skäl måste eller gärna vill sälja.

Svårare för att det samtidigt är så många fler hästar på marknanden, och det gäller i allra högsta grad även dåliga hästar, och man kan inte räkna med att allt som är bra kommer ut på annons.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har två hästar, betalar 2500 för varje häst i månaden för lösdrift med full service. Skulle vilja veta om det finns billigare...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 736
Senast: nexxa
·
Hästmänniskan Hej! Jag har en häst hos mig för vidare köp. "Provmånaderna" är snart förbi och det är dags för köp. Hästen var halt hos tidigare...
Svar
5
· Visningar
900
Senast: Ajda
·
Ekonomi & Juridik Idag noteras att det finns 186 svenska halvblod mellan två och tre år till salu på den stora hästförsäljarsajten. Tittar man på alla...
Svar
6
· Visningar
1 141
Senast: Blyger
·
  • Artikel
Dagbok Den här sommaren hade jag tänkt att jag skulle reparera mitt sparkonto som sjunkit med 30000 under vintern som var då jag gått på...
Svar
15
· Visningar
2 733
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Köp av häst
  • Stora shoppingtråden II
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp