Går det att få ordning på honom?

Blazicq

Trådstartare
Det är så här att jag nyligen fick hem en häst på prov. Plutten (han heter inte så ) har en hel del negativa händelser med sig i bagaget från tidigare hem (inte från dem jag "fick" han ifrån).
Han har vad jag förstått det som varit mycket värre att hantera , vägrat att gå vid ridning , varit rädd för det mesta osv.

När han kom hit började jag jobba med honom från marken och det gick jättebra. Han har inte visat några rädslor när jag hanterat han från marken.

Efter ett tag så började jag rida honom och även det gick bra till en början. När jag ridit ett par gånger började han krångla , han sparkade , bockade, stegrade sig. Lyssnade inte ett skit på vad ag sa, drog iväg för att sen tvärnita. Man kan kort sagt säga att han körde hela regesitret. När jag andvände skänklarna så började han sparka bockut (stavas? :o ) men aldrig så att jag flög av (fast det var nära ett par gånger).

I vilket fall så verkade det som om han inte visste vad skänklarna betyder (vilket jag fattade på ägaren som om han visste men jag kan fattat fel) så jag började om med honom. Från marken igen.

Efter ett tag så satte jag mig upp på han igen och då var han en helt annan häst. Han sparkar över huvudtaget inte när jag skänklar , han inte några problem att få honom att växla gångart.

Så häromdagen fick han ett bryt och kastade sig mer eller mindre ner i ett dike. Hoppade upp igen , la i backen och stegrade sig.
Han var så himla nervös så jag hoppade av honom för att leda en bit.

Sen ville han inte släppa upp mig :confused:

Till slut kom jag upp och då var han som vanligt igen
Han har varit värrre hos tidigare ägare men de har inte haft något problem med honom de senaste året.

Jag undrar vad jag gör för fel? Kanske inte lätt att säga när man inte sett míg på hästen men någon kanske har en aning?

Plutten är 12 år och jag undrar om han börjar bli för "gammal" för att kunna släppa de negativa sakerna han har med sig? Han har med största sannolikhet blivit välldigt misshandlad och dåligt skött hos de tidigare 'ägare.(inte dem han kom ifrån nu)

Han är rädd för vissa främmande männ

Vad tror ni har jag tagit mig vatten över huvudet? Går han att få ordning på ? :crazy:

Tacksam för svar! :bow:

Sv: Går det att få ordning på honom?

Med mycket tålamod går det. Du gör rätt som börjar om och tar om saker och ting så att hästen får med sig det positivt varje gång. Att hästen får "ryck" och gör tokiga saker kan ha många orsaker. Minnesbilder av smärta/våld i en viss situation eller så har han faktiskt ont någonstans. Kolla att utrustningen ligger bra och att tänderna inte spökar. Ta bort nosgrimman eller spänn den lösare. Byt betsel eller rid bettlöst prova dig fram så kanske du hittar rätt. Ta hjälp av en massör/et som hjälper hästen att slappna av och lösa spända knutar...och sen markjobb, markjobb och ännu mer markjobb.

Kan inte annat än hålla med piraja i allt hon säger, men vill göra ett litet tillägg: beroende på vad han varit med om och hur djupt det sitter kan det ta flera år att få rätsida på honom och eventuella återfall under tiden får du räkna med. Istället om du orkar kan du få en vän för livet, när han märker att du går att lita på.

Det är en knepig situation. Om du verkligen känner att den här hästen är som gjord för dig och att verkligen vill satsa på honom- gör det! Det kan gå bra och du har fått bra tips av ovanstående.

MEN det finns så många okomplicerade, härliga, trevliga, roliga hästar så för din egen skull, köp inte problem som du kanske inte klarar av. Det sista hästen behöver är att få flytta igen. Samtidigt förstår man att du vill hjälpa honom...

Knepigt..

Ullis

Det är så himla svårt :cry:

Jag vill verkligen att det skall funka med han men just nu känns det som om någon annan med mer kunskap kanske skulle ta sig ann honom

Dock så vet jag att ägarna inte vill att hästen skall flytta igen så lämmnar jag tillbaka honom tror jag inte att han får någon mer chans.

Men jag får kämpa på så gott jag kan , jag vill ju av hela mitt hjärta att det skall funka! :love:

Om någon har några tips på hur man förstärker hans förtroende för mig får ni gärna skriva.

Tusen tack för svaren :bow:

Jag tror i det fallet att du ska leta efter någon som är duktig på NH (och nu handlar det inte om någon repviftarfanatiker) i dina hemtrakter. Hör med ev.westernklubb/ridklubb om det finns någon som erkänt är bra som kan hjälpa dig. Det är ganska svårt att förklara något när man inte kan se hästen "in action" så därför tror jag du behöver någon som är närmare dig. Kanske det går att hitta bland "hästlänkar"?

Lycka till!!! :banana:

Du har fått jätte fina tips ovanstående. Och jag kan bara säga att jag förstår dig till 100 %. hade ungefär samma problem. Fast mina kom efter ett tag. Var väldigt snäll o lugn i början, men sen bröt helvetet lös. Vägrade gå, backade,bockade,sparkade pep o skuttade. Trodde först ärligt talat att han var elak och dum. Men en dag fick jag syn på hans ansiktsutryck i ett utav dessa utbrott. Han såg livrädd ut! Bekymrad o jag vet inte vad! Han förstod inte vad jag menade över huvud taget. Jag hade fått informationen från förra ägaren att han var mkt mera utbildad.Och då hade ja inte en aning om vad denna kuse hade varit med om, innan den jag köpte honom av köpt honom.Kommer alldrig att glömma detta utryck. Det var från den dagen som jag började om från början, Först från marken, o sedan med ren unghästridning. Tålamod, tålamod o åter tålamod. Idag ä han världens bästa :love:
men kan ibland få ett litet återfall, som typ när vi ska ut i skogen o han vägrar gå när vi kommit en bit från stallet. jag blir skitförbannad, men kommer sedan å tänka på att han facktist har haft det svårt. Då ä de bara tålamod o beröm igen. Visserligen så är denna häst bara 6 år idag. men kan skulle lika gärna kunna vara typ 100 om man tänker på allt han har varit med om. Hästhandlare, såld hit o dit, ingen som tagit hand om honom......ja kan räkna upp o beskriva allt han har varit me om, men de ä inte dä viktiga här. Det viktiga är att ja hoppas att du kommer orka me din kuse. För som ovanstående har skrivit så kommer du antagligen få en vän för livet om du orkar me han o dä går bra. Det har jag fått. Min häst litar på mig o gör allt ja ber om, bara jag förstår honom, o tar det lugnt.

MÅNGA LYCKOKRAMAR!! :banana:

Ta dit en djurkommunikatör, så att du får veta vad han varit med om och hur han känner. :) Vet att de flesta inte tror på sånt, men det är väl värt ett försök..?

Vart får man tag i en djurkommunikatör? :)

I dag har han vägrat komma i hagen och jag försökte i över två timmar att övertyga honom om att jag inte ville han något illa :cry:

Som det ser ut nu skulle jag verkligen behöva hjälp för att förstå vad som pågår i hans huvud och hur jag skall hantera honom.

Som sagt jag lyckades inte komma nära honom idag och jag vill påpeka att jag inte är elak mot honom (om någon skulle tro det)

Kan det vara så att han blivit lite varm i kläderna och därför testar allt? :confused:

Håller nog med om det sista du skrev, att han är varm i kläderna och testar. Tycker att det låter som en hel del istadighet, presis som min förra häst gjorde. Det är bara att vara envis, har du bestämt dig för att ta han i hagen så gör det, även om det innebär att det enda du hinner den dagen är att få in honom! När min häst stannade och backade (bockade och slog bakut så fort jag skänklade ) så började jag rygga honom förbi det "farliga" (som ju egentligen inte var farligt) Jag är definitivt emot att spöa en häst att gå fram, därför är det bara envishet som hjälper! :D Man kan bli helgalen, jätteförbannad och superledsen på hästen, men tålamod att vänta ut dem är ändå det bästa.
Nu KAN han ju ha ont någonstan också!
Hur som helst. lycka till!

Vet att det finns många som tror och litar blint på dessa djurtolkar, men efter att ha sett flera artiklar om samma häst som man tagit ut flera olika "tolkar" till och alla har sagt olika så, mja..... De flesta tar dessutom hutlöst betalt för något som du egentligen inte kan få ett "kvitto" på att så här är det!
Titta på din häst istället, så kan du säkert "se" en hel del själv, är han rädd? Har han ont? Är han bara "dum"?
En sak jag tänkte på vad gäller min häst som betedde sig likadant, när jag var ute och gick med honom så hände det aldrig att han "dummade" sig, min teori om det var att han hade lite taskigt självförtroende (i kombination med enorm envishet!) När jag hade sällskap på ridturen så gick det bra så länge han var bakom, när han gick först hade han "ideér".

På den här sidan hittar du ett telefonnummer efter ett tag, till en djurkommunikatör:
http://rallarbacken.etanet.se/page12.html
Texten är skriven av en som djurkommunikatören kom till. Verkar ialllafall inte vara nån pengagalning; står att hon har svårt att ta betalt eftersom hon vill göra det enbart för att hjälpa djuren. :)

På den här sidan finns en till, kolla på referenser, finns en hel del. ;)
http://www.stallhaxan.com/

Vet egentligen bara pyttelite själv om sånt här, men tror iallafall att det kan vara värt att prova. :p Och sen finns det väl både bra och dåliga av det också.

Jag börjar få ordning på en stökig häst.
Det går om man bara har rätt förutsättningar.
Å med det menar jag att du måste vara säker på att hästen inte har ont. Du måste ha en massa vilja o tålamod plus att du måste vara säker på att du kommer att klara det. Tvekar du det minsta så kommer bakslagen. Föreställ dig hästen hur den skulle vara problemfri och jobba dig mot den bilden.
Lycka till och ge inte upp. Det är en otrolig glädje när det går framåt och olaterna blir färre o färre ;)

Har själv haft en häst som blev illa behandlad innan jag köpte honom.

Gubben som ägde honom hade vunnit honom på poker. Han gick med kossor och när gubben blev arg på kärringen gick han ut och spöade upp hästen.
Det hade varit ett par "hästmänniskor" där för att rida in och köra in honom, slutade med katastrof varje gång.
Jag köpte honom mest för att han var hel bror med min dåvarande ponny.
Det tog ett år innan han litade på mig, jag grät många gånger över den hästen men sen visade det sig att en bättre vän kunde jag inte fått...

Det rådet jag kan ge dig är att låt det ta tid, lita på dig själv och använd sunt förnuft. Lyssna inte för mycket på vad andra säger. Jag fick många gånger höra att min häst var falsk och istadig men han var skäck slagen... Gå på "magkänslan" känns det rätt att göra på ett visst sätt så gör så. Sen är det aldrig fel att ha någon som man verkligen vet är duktig till hjälp som kan stötta när det känns jobbigt. Men jag tycker att du ska stå på dig, du kommer få din belöning till slut, det kan ta tid men låt det göra det!

Hoppas verkligen att du lyckas, han är säkert värd besväret...

Det gäller att ge beröm även när man egentligen inte tycker att det är nödvändigt. Mitt sto var inte riden så många gånger innan jag köpte henne. Jag blev varnad at säljaren att hon skenar, bockar mm och att jag skulle inte få provrida pga att dom var rädd att något skulle hända. Jag ville inte köpa en häst utan att provridit och även longerat. Jag upptäckte på ett varvs provridning att denna häst exploderar när skänkeln tar i hennes sida. Jag höll ut benen lite och det gick bra. Jag köpte henne och det första hon gjorde i stallet var att spränga boxdörren. Jag har tränat, tränat och åter tränat att gå i grimskaft, att stå kvar i boxen tills hon fått komando, att något ligger mot hennes kropp (skänkeln) mm. Hon var rädd för allt, (även sin egen skugga) men som tur är så är hon otroligt nyfiken. Händer det något, som exv en trädgårdsstol som blåser omkull mot henne så flyr hon, men inte mer än 5-10 m sen kommer hon tillbaka för att till slut gå fram och nosa på "det farliga". Det enda hon inte accepterar idag (efter 3 år) är att jag rider och håller i en plastpåse, hink eller dyl. Då flyr hon och stannar inte förän jag har släppt det farliga. Idag, när vi rider (hoppar) över en bäck så stannar hon. Jag kan då mana på med skänkeln ordentligt och tala om för henne att det är inget farligt, så hoppar hon. Men jag har gett beöm de gånger hon bara TÄNKER rätt, hon behöver inte röra på benen bara jag känner/märker att tungdpunkten åker framåt (om det är framåt jag vill).
Så TÅLAMOD och MYCKET BERÖM när h*n TÄNKER RÄTT.
LYCKA TILL och GE INTE UPP.

Jag hade inte tagit mig an den hästen...

Här kommer en lite uppdatering för er som undrar hur det går :)

De senaste dagarna har jag jobbat mycket med honom från marken , flera gånger per dag. Och jag måste säga att det funkar bättre med honom. :bump:
Det kommer förmodligen ta lång tid innan han blir "problem fri" eller rättare sagt tills jag förstår honom och kan "läsa" av honom ordentligt. :smirk:

Efter den senaste ridturen var jag ute med honom på samma ställe fast denna gången tömkörde jag honom. På vägen bort från stallet stannar han snällt och står still när man ber honom men på vägen hem så vill han inte stanna. Jag har låtit han gå för att han sedan skall stanna och då konstrar han. Jag låtsas som det regnar och väntar ut honom tills han står still sen får han gå igen.

På bara några gånger han han blivit mer lyhörd och får inte panik. Varför han blir så "låst" när han skall stanna på hemvägen vet jag inte ännu men huvudsaken är att det går frammåt :love:

Tränar mycket markkomunikation och måste säga att han är mycket mer uppmärksam och lyder nu mot vad han gjorde innan.

Med tid tror jag han kommer bli en superhäst! :angel:

Tack alla som svarat och gett mig tips! :banana:

Dels är det tiden och energin som jag hade fått lägga på ett beteende som förvisso säkerligen kan bli bättre, men jag är även skeptisk till att man kan helt få bort sådana beteenden. Hamnar hästen i en stressituation kan gamla beteenden lätt komma fram igen.
Jag har absolut ingenting emot att lägga tid och energi, men jag vill lägga den på rätt ställe. Problem får man ju nästan alltid räkna med... men jag hade inte tagit mig an en häst som redan från början har det.
Min inställning...
Men du verkar ha kommit en bra bit på vägen och jag kan bara säga lycka till!

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 057
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 198
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
3 034
Senast: Sel
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu skriver jag som det är. Jag behöver input och jag vill/kan inte berätta detta för någon i min närhet. En triggervarning kanske är på...
Svar
7
· Visningar
1 077
Senast: soom
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama