Går det att få lite tips kring foder?

MML

Trådstartare
Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra.

Vi har en lite låg kvot (5) och Mj på 7,1. Kanske inga drömvärden, men långt ifrån katastrof och bra mycket bättre än vad vi haft i bland tidigare år, då vi haft grovfoder med kvot under 3...

Nu har vi två ponnyer som går på lösdrift, och på nästan fri tillgång. D. v. s. jag fyller på deras foderstationer 2 ggr/dag, då har de i bland slut sedan någon timme, och i bland lite kvar. Det går nog uppskattningsvis runt 20-25 kg/dygn, varav något kilo i regel blir kasserat.

Ingen av ponnyerna är tjock, men de behöver heller inte lägga på sig mer. I den bästa av världar skulle jag gärna dryga ut med halm av god kvalitet, men det har jag tyvärr inte lyckats få tag på. Jag måste alltså göra det bästa med det här fodret.

Det är två vuxna ponnyston, som motioneras 4-5 dagar i veckan i nuläget. Kvoten bör väl upp till runt 5,5-6 i alla fall, och då är frågan, hur får jag upp den bäst utan att tillföra så mycket extra energi (som ju inte behövs)? Är det soja eller potatisprotein som gäller?

Och så har jag tillfälligt hjärnsläpp, hur kommer jag fram till hur många gram smrp som fattas?

Och slutligen, om damerna skulle börja bli för runda, sitter någon med kreativa förslag på hur jag kan öka deras förbrukning, utöver att rida/motionera mer? T. ex. att ha välplanerad hage som bjuder in till mycket rörelse, grovfoder långt från vatten o. s. v. Finns det andra sådana tips, som kan vara bra att ta till vid behov? Tunnare/inget täcke (om det är en häst som brukar ha täcke) eller klippa/klippa mer, påverkar det något eller är risken att de bara äter mer i stället?

SMBprotein/MJ=5 Kvoten i ditt fall. Ska vi ändra så blir det

kvot6*MJ=SMB protein

Alltså 6 gånger det antalet MJ du har i foderstaten = mängden protein du behöver för att få kvoten på 6.

Och ja, vill du bara fylla på protein så är soja eller potatisprotein det som ger mest protein/Mj kan man säga.

Jag hade troligen testat att inte höja upp proteinet utan fortsätta som ni gör nu. Min överslagsberäkning, förutsatt att ert foder inte är väldigt blött, säger att de troligen får i sig tillräckligt med protein, men får lite för mycket energi som det är nu. Om de håller sig i hull är det ingen fara. Om de börjar gå upp i vikt behöver man tänka om. Att lägga till halm utöver vad ni ger idag kommer öka energin, men inte proteinet, dvs sänka kvoten. Om du däremot tar bort hö/hösilage och byter ut mot både halm och ett proteinfoder kan du få ner energin lite.

Jag hade inte heller lagt till mer protein eftersom dom har fri tillgång, dom äter förmodligen redan nog.

Kvoten är till för att snabbt bedöma grovfodret, du ska inte försöka matcha ett energiöverskott med ett proteinöverskott också.

Jag hade nöjt mig med ett stärkelselågt skrammel + mineraler (eller mineralpellets).

Begränsar du tillgången så att dom ligger lagom i energi, kommer du däremot behöva lägga till protein.

Personligen tycker jag att fri tillgång på hö sällan funkar optimalt för många hästar. Man kan göra diverse småduttar i form av hagens utformning, motion, täckning men blir de runda är grundproblemet att de får i sig för mycket och att håller de sig inte fit så är det det som man ändrar för effekt.

När det gäller protein är potatisprotein blandat med ex proteinpellets enklast och billigast enligt min erfarenhet om man inte vill ha annat som snor utrymme i foderstaten. Då har man sparat energin till grovfodret.

Jag håller med de andra om att inte göra något åt kvoten i dagsläget. Det viktiga är att de håller sig lagom i kroppen. Blir de tjocka så du måste begränsa fodret behöver du säkert lägga till protein, men inte nu.

Vad är gsmrp per kg foder enligt analysen?

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 947
Senast: Roheryn
·
Katthälsa Hej! Till en början vill jag säg att veterinär naturligtvis är inkopplad och varit hela tiden :) Men just nu verkar de inte kunna göra...
Svar
18
· Visningar
2 239
Senast: hoppsann
·
Foder & Strö Har problem med ponny som nu har börjat tunna ur sin överlinje. Hon behöver helt klart mer protein än vad jag ger men hur jag än räknar...
Svar
7
· Visningar
941
Senast: Elo
·
Hästvård Min shettis drabbades för en vecka sedan av ett kraftigt kolikanfall. Det tog närmare 72 timmar innan hon inte fick återfall. Efter...
2
Svar
22
· Visningar
6 738
Senast: Luleå
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar