gångartsdiplom

Sv: gångartsdiplom

ok..ska åka och titta på en fyraåring med gångartsdiplom idag, kan vara bra att veta precis vad det menas, mer än att det låter trevligt :)

ann80 skrev:
ok..ska åka och titta på en fyraåring med gångartsdiplom idag, kan vara bra att veta precis vad det menas, mer än att det låter trevligt :)
PÅ 3 årstestet är det väl iaf så att inget gångartsbetyg får vara under 7 + godkänt ridprov för att man ska få diplom.

Lycka till! Den är säkert jättefin :)

Kopierat från ASVH:s hemsida ur bedömningsreglementet för kvalitetsvisning.

Klassindelning och Diplom
De hästar som placerar sig i den bästa fjärdedelen (25%) som gångarts- eller hopphästar rangeras och är placerade i Klass I Övriga hästar klassindelas ej.
Diplom tilldelas ägare och uppfödare av de hästar registrerade i Grundstambok I, II eller III (gröna, vita eller gula pass) som placerar sig i bästa fjärdedelen (25%) av gångarts- eller hopphästar och som uppnått tillräcklig exteriörpoäng, se nedan.
För tilldelning av diplom krävs att hästen tilldelats 38 poäng exteriört samt att ingen delpoäng är lägre än 7 vid exteriörbedömningen.

För att läsa hela reglementet se under www.asvh.se
unghästbedömingar/kvalitetstävlan.

ann80 skrev:
Vad är kraven för att få gångartsdiplom? minsta betyg?

Det är skillnad på om den har fått diplom som 3 eller 4 åring. Som treåring är det fasta gränser 47p och inget delbetyg under 7.

Som 4 åring beror det mer på hur bra de andra startande är alltså kan slumpen påverka om de får diplom eller ej.

gylle skrev:
Det är skillnad på om den har fått diplom som 3 eller 4 åring. Som treåring är det fasta gränser 47p och inget delbetyg under 7.

Som 4 åring beror det mer på hur bra de andra startande är alltså kan slumpen påverka om de får diplom eller ej.

den fick det som treåring, startade inte som fyraåring pga ofärdig o valpig. De 47p som du skrev är väl uppdelade påsex delkriterier? Är alla tre gångarterna med när det är diplom o inte kan man väl få diplom om gångarterna är sjuor?..*undrans om jag bara är trög här:)*

Treårs test:
För diplom som dressyrtalang erfodras:
* lägst 47 p totalt
* inget delpoäng under 7
* minst ett gångartspoäng över 7
* godkänt ridprov

De betyg som ingår de tre ext betyg (Typ, HHB, Extr, Skritt o trav (vid hand) och galopp i frihet. Så tex får hästen 9,8,8,8,7,7 så får den diplom även om den bara har 8 på skritt och 7 på de andra gångarterna.

Tycker själv att kraven på gångarter borde vara att alla gångartsbetygen skulle vara minst 8, precis som kraven på hoppbetygen är just minst 8 i båda betygen för att få hoppdiplom.

gylle skrev:
De betyg som ingår de tre ext betyg (Typ, HHB, Extr, Skritt o trav (vid hand) och galopp i frihet. Så tex får hästen 9,8,8,8,7,7 så får den diplom även om den bara har 8 på skritt och 7 på de andra gångarterna.

Vad betyder HHB???

vet nån vad man kan hitta tidigare resultat från förgående år??? :confused:

gylle är du verkligen säker?

Klass 1 är väl från 47 poäng, men för att få gångartsdiplom så har jag för mig att det var från 48p och uppåt, ingen delpoäng under 7, och minst 2 av gångartspoängen ska vara 8 or eller över.
Alltså kan man inte få diplom om gångarterna är ex 787.

(gällande 3 års alltså)

från 45 p är klass 1 från 47 är diplom. (Säker på detta har resultatlista med den uppdelningen framför mig (aktuell))
Om det krävs minst 2 åttor så är det ändrat till det ganska nyligen, kollade bara snabbt i en "råd och anvisningar" kan ha något år på nacken. Så stod det i den i alla fall har inte den nyaste framför mig. Då var det som sagt bara krav på minst en åtta. Iofs vettigt om de har ändrat känns som det är lite för stor skillnad mellan kraven för hopp och dressyr annars.

Okej, du har förmodligen bättre koll än mig, men jag var nästan helt säkerpå att det måste vara minst 2 8or på gångartsbetyget.

gylle skrev:
Treårs test:
För diplom som dressyrtalang erfodras:
* lägst 47 p totalt
* inget delpoäng under 7
* minst ett gångartspoäng över 7
* godkänt ridprov

Tycker själv att kraven på gångarter borde vara att alla gångartsbetygen skulle vara minst 8, precis som kraven på hoppbetygen är just minst 8 i båda betygen för att få hoppdiplom.

Mkt intressant!! Har reglerna ändrats nyligen eller har nått blivit fel vid bedömningen av min häst tro?

Viade för tre år sedan mitt sto på treårs-testet, hon erhöll hoppdiplom med mkt fina betyg, MEN även gångartsdiplom.. Det som är lite underligt är att hon hade betyg 6 på någon gångart och bara någon poäng högre på övriga. Visst, hon placerade sig 4:a som dressyrtalang (de flesta hade relativt låga poäng på gångarterna den gången) och var alltså i de övre 25%, men trots det inga höga gångartsbetyg. Hon hade mkt bra exteriörpoäng vilket höjde de totala poängen rätt regält.

Kan detta då ha blivit felbedömt eller vad :confused: Har själv funderat på det här ett tag eftersom andra gångartshästar med diplom ofta har högre poäng på gångarterna, även om hennes totalpoäng inräknat exteriör osv ligger på lika hög nivå som normalt för diplom..

Jag har ett PÅSKRIVET diplom hemma där det står att hon tilldelats hoppdiplom och dressyrdiplom, och ett diplom där det står att hon är utsedd som bästa treåriga sto i länet.

Så nu undrar jag, kan jag förlita mig på att hon har diplom eftersom jag har det på papper, och eftersom hon är inom de 25%, eller har hon inte diplom, eftersom hon inte uppnått betyg 7 på alla gångarter? :crazy:

Nu är hon ju främst hopphäst så mig gör det inte så mkt, men det kan ju faktiskt ha betydelse när jag avlar på henne...

Att ingen delpoäng får vara under 7 har gällt i många år(minst 5 år i alla fall) då är de inte diplomberättigade oavsett totalpoängen, spelar ingen roll om de så har 10 på alla andra. Hittar naturligtvis inte nyaste "råd och anvisningar" men efter att ha kollat några resultatlistor så stämmer det nog att de sista 3 åren så har man även behövt minst 2 gångartsbetyg över 7 (alltså lägst 8).

Så för att vara diplomberättigade så skall de i de olika ha:
Dressyr: lägst 47 poäng de betyg som ingår är Typ, HHB, Extr, Skritt o Trav (vid hand), galopp (lös) och alltså minst två av gångartsbetygen skall vara lägst 8

Hoppning: lägst 47p de betyg som ingår är Typ, HHB, Extr, Galopp och de två hoppbetygen varav inget får vara under 8.

Och alltså får inget av de betyg som ingår i resp uträkning vara under 7.

3 åringar klassindelas alltid efter fasta poäng oavsett de andras resultat det är bara på 4 års kvalitet man klassindelar efter de andras resultat.

Senast ändrad:

Jag har för mig att det ändrades förra året. Vi hade då en 3-åring som hade 2 7:or och en 8:a på gångarterna, men 47 totalt. Hon fick ej diplom. Det måste vara minst 2 8:or i gångarterna för diplom. Är hästen äldre än 4 år så kan de ha fått diplom med sämre gångartsbetyg om de hade bra på typ, hhb och ext.

Jag är ganska säker på att två 8or gällde redan 2003 så jag visade första gången.

Har nu kollat på gamla resultatlistor, att de måste ha minst två gångartsbetyg högre än 7 måste ha införts redan 2001 (var så på resultatlistan från när jag visade häst född 98 alltså 2001), den råd och anvisningar jag kikade i måste varit från 2000 (satt i pärmen där äldsta hästarna var födda 97 och måste alltså varit från deras visning).
så fram tom år 2000 = inget betyg under 7 och minst ett gångartsbetyg över 7.
from 2001 = inget betyg under 7 och minst två gångartsbetyg över 7

tack så mycket för att ni hjälpte mej att reda ut detta :) tyvärr var hästen inget för mej, jättefin, men det klickade liksom inte, blev inte kär :) får leta vidare...*suck*...

Liknande trådar

Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 409
Senast: Freazer
·
Mat Någon som har tips på en enkel men smakrik hummersås? Något i stil med den som finns i Abbas fiskbullar fast något mer fancy :o Jag...
Svar
4
· Visningar
170
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 071
Senast: Piaff
·
  • Låst
Hundavel & Ras Hej, Vår renrasiga Bichon Frise börjar snart löpa- Mars/April och söker efter en frisk hane i liknande ras(helst samma). Vi bor i Skåne...
Svar
9
· Visningar
1 013
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Lymfangit
  • Vi som letar häst II