Humelibumlan
Trådstartare
Jag bygger mina frågor på denna artikel *länk*
Jag får inte upp länken från artikeln, men har hippson verkligen förstått detta rätt?
De bästa travarna har genen i dubbel uppsättning?
Vilka är det, vilka är kollade, hur många och hade alla dubbel uppsättning av genen?
Det finns ju olika anledningar till att en travare tar galopp, garanterar denna genen att det inte kan ske då eller?
För jag vet en hel bunt hästar som kan trava jättefort utan att galoppera, men de tillhör inte eliten av olika orsaker trots det.
Vi har ju dessutom alla sett hästar i eliten galoppera?
Garanterar dessa 2600 kronor att man har en häst som blir bra eller finns det de som är/var elit utan att ha dubbel uppsättning?
Någon får förklara detta för mig
Samma mutation styr pass och övergången till galopp
Lisa och de andra forskarna lyckades identifiera en mutation i genen DMRT3, som styr förmågan att gå i passgång. Mutationen har hittats hos bland annat islandshästar, Tennesee walking horse och Paso fino.
Samma mutation visade sig även finnas hos travhästar och de bästa travarna har den i dubbel uppsättning, något som gör att de kan trava mycket snabbt utan att falla över i galopp. Ett gentest, SynchroGait, finns redan tillgängligt - och för den som vill testa sin häst är det fritt fram till en kostnad av 2600 kronor plus moms. Efter disputationen arbetar Lisa som vd på företaget Capilet Genetics, som marknadsför SynchroGait
Jag får inte upp länken från artikeln, men har hippson verkligen förstått detta rätt?
De bästa travarna har genen i dubbel uppsättning?
Vilka är det, vilka är kollade, hur många och hade alla dubbel uppsättning av genen?
Det finns ju olika anledningar till att en travare tar galopp, garanterar denna genen att det inte kan ske då eller?
För jag vet en hel bunt hästar som kan trava jättefort utan att galoppera, men de tillhör inte eliten av olika orsaker trots det.
Vi har ju dessutom alla sett hästar i eliten galoppera?
Garanterar dessa 2600 kronor att man har en häst som blir bra eller finns det de som är/var elit utan att ha dubbel uppsättning?
Någon får förklara detta för mig