Gånartsgenen?

Humelibumlan

Trådstartare
Jag bygger mina frågor på denna artikel *länk*

Samma mutation styr pass och övergången till galopp
Lisa och de andra forskarna lyckades identifiera en mutation i genen DMRT3, som styr förmågan att gå i passgång. Mutationen har hittats hos bland annat islandshästar, Tennesee walking horse och Paso fino.
Samma mutation visade sig även finnas hos travhästar och de bästa travarna har den i dubbel uppsättning, något som gör att de kan trava mycket snabbt utan att falla över i galopp. Ett gentest, SynchroGait, finns redan tillgängligt - och för den som vill testa sin häst är det fritt fram till en kostnad av 2600 kronor plus moms. Efter disputationen arbetar Lisa som vd på företaget Capilet Genetics, som marknadsför SynchroGait

Jag får inte upp länken från artikeln, men har hippson verkligen förstått detta rätt?

De bästa travarna har genen i dubbel uppsättning?
Vilka är det, vilka är kollade, hur många och hade alla dubbel uppsättning av genen?

Det finns ju olika anledningar till att en travare tar galopp, garanterar denna genen att det inte kan ske då eller?
För jag vet en hel bunt hästar som kan trava jättefort utan att galoppera, men de tillhör inte eliten av olika orsaker trots det.
Vi har ju dessutom alla sett hästar i eliten galoppera?

Garanterar dessa 2600 kronor att man har en häst som blir bra eller finns det de som är/var elit utan att ha dubbel uppsättning?

Någon får förklara detta för mig :)

Sv: Gånartsgenen?

Du hittar mer här: http://www.capiletgenetics.com/sv/travhaestar-varmblod

Här kommer ett litet inklipp:
Forskningsresultat i korthet
•Det skiljde över 50 000 kr i insprungna prispengar under åldern 3-5 år mellan CA och AA avkommor efter en och samma hingst. En signifikant högre andel av CA avkommorna kom aldrig till start
•I en blindstudie av 61 hästar hade två problem att hålla travet i tävlingstempo (s.k. ställde). Just dessa två var CA medan samtliga av de andra var AA
•Utav hundra testade hästar i samma årskull var 8% av de ostartade hästarna och 0% av topphästarna CA
•AA hästar har signifikant högre avelsvärde (BLUP) än CA hästar
•AA hästar har signifikant högre intjänade prispengar än CA hästar
•Franska hästar har högre frekvens av CC och CA, vilket stämmer väl överens med det faktum att de inte lika ofta är naturtravare

Blindstudien på varmblod är gjord hos stall Zet, och blindstudie på kallblod hos JOP. När det gäller varmblod så om jag minns rätt, så är de allra flesta av våra travare AA , några AC och inga CC alls. Det eftersom vi avlat så selektivt och medvetet på prestation under en lång tid i Sverige. (Hos det franska blodet finns det mer inslag av CC.)

När det gäller kallblod ser det helt annorlunda ut, där är den största delen CA samt en liten del AA och en liten del CC. Där står gruppen CA för den största delen insprungna pengar. AA hästarna är lite svåra ännu i aktionen, har lättare för passgång och sämre utrymme för benen i "normala" farter.

Här följer en liten genetisk skola om hur arvsanlagen kan slå igenom:

CC = homozygot C

CA = heterozygot

AA = homozygot A

(CC + CC = 100% CC

CC + CA = 50% CC och 50% CA

CA + CA = 25% CC, 50% CA och 25% AA

CA + AA = 50% CA och 50% AA

AA + AA = 100% AA.

Som med allt så spelar givetvis mer än gener roll, för om du får fram en topphäst eller inte. Ingen kan någonsin garantera att en häst blir bra. Men förutsättningarna ökar givetvis om hästen bär på anlaget AA (varmblod) för att kunna trava i högre farter, och inte rulla över i galopp "automatiskt". Men om en häst blir störd, trampar fel osv kan den givetvis ta till galopp ändå.

Det finns också hästar med CA som blivit riktigt bra. Träning, foder, vård och framförallt också löphuvud är också parametrar som är lika viktiga för att lyckas. Men man kan anta att om alla hästar hade dessa parametrar som grund, så är möjligheten större att lyckas bättre för en häst med AA gen.
Det var en artikel i Travronden tidigare i höstas tror jag?

Om du testar din häst så vet du vad den bär på, men om du då har ett sto och vill betäcka henne, så bör du då också veta vad hingsten bär på. Annars spelar det mindre roll. (Se tabellen.)

En liten rättelse ser jag... Jag skrev att AA hos kallblod hade mer svårigheter med pass och plats för benen, nu står det att dessa hästar har MINDRE svårigheter med platsutrymme, men lättare för pass ? Antingen stod det fel från början och man har rättat det, eller så är det ändrat........eller så läste jag fel. Också en möjlighet.

Kontentan var iallafall att kallblod med AA borde kunna bli bättre i högre farter, men att de i nuläget var svårare att få rentravande... forskarens tes var att dessa kommer hävda sig framöver allt eftersom kallbloden utvecklas och då bli överlägsna.... men jag är inte helt säker på att JOP instämde i detta, men jag kan ha fel.
Men när forskning blir till säljande affärsidé kanske man putsar lite gran på ´resultaten? :angel:

Eller så är vi kallblodfolk helt enkelt inte tillräckligt skickliga tränare för att hantera AA talanger och bör hålla oss till CA pållar...:eek::D

Tusen tack för svar, det var så bra så tillochmed jag förstår :D

Det var så lite så :o
Men visst är det intressant? Blir förvånad om det inte kommer att tas med i marknadsföringen hädanefter gällande hingstannonser...

Studien var ju inte heller menad för travet, men det blev ju bingo. Mindre relevant tycker tex Ludde som avgör själv hurvida han har en talang eller inte ;) och kanske bara är ett kvitto på att svensk travavel redan är bra?

Men för kallbodstravet blir det en intressant framtid hur man ska ta ställning till detta, då ett kallblod med AA givetvis har högt inslag av varmblod i sig, eftersom ett "rent" kallblod inte bär på genen. Det har ju tidigare varit vilda diskutioner om vissa stammar och fusk innan man kunde DNA testa, vissa hingstar uteslöts vid avelsvärderingen pga "för lätt typ" men egentligen onödigt eftersom man under den tiden som militären använde kallblod i tjänsten, medvetet avlade in ädlare inslag för att få lite snabbare och smidigare men viktbärande och arbetsvilliga hästar. Så det är liksom redan gjort innan ;)

Det var så lite så :o
Men visst är det intressant? Blir förvånad om det inte kommer att tas med i marknadsföringen hädanefter gällande hingstannonser...

Studien var ju inte heller menad för travet, men det blev ju bingo. Mindre relevant tycker tex Ludde som avgör själv hurvida han har en talang eller inte ;) och kanske bara är ett kvitto på att svensk travavel redan är bra?

Men för kallbodstravet blir det en intressant framtid hur man ska ta ställning till detta, då ett kallblod med AA givetvis har högt inslag av varmblod i sig, eftersom ett "rent" kallblod inte bär på genen. Det har ju tidigare varit vilda diskutioner om vissa stammar och fusk innan man kunde DNA testa, vissa hingstar uteslöts vid avelsvärderingen pga "för lätt typ" men egentligen onödigt eftersom man under den tiden som militären använde kallblod i tjänsten, medvetet avlade in ädlare inslag för att få lite snabbare och smidigare men viktbärande och arbetsvilliga hästar. Så det är liksom redan gjort innan ;)

Nu är genetik inte mitt område, jag är som sagt fruktansvärt nöjd med din förklaring, som jag faktisk förstod och det är väl där jag är.

Men jag antar du har rätt, det kommer stå i hingstannonserna, å andra sidan känns det väl som det ger sig själv på sikt om man använder bra individer i avel? Eller?

Har vi någon som kollat sina hästar här?

Mwn finns det kbl med AA gener övht ? Det var ju ett stort reportage i travronden om just detta för nån månad sen

Funderar just på om Express Lavec kan vara ett exempel på CA hingst?
För att nämna en gammal gemensam nämnare Martha ;) Skulle vara min vanliga otur såklart...

Han är ju delvis fransk, gick ju bra själv men skadades.Också en fundering om hästar som på ren vilja travar snabbare än dom egentligen har förmåga för, har lättare för att skada sig?
Han har 298 hittills registrerade avkommor, men ingen miljonär. En hel del nämns ju som skuttburkar (tror det var du som sa? :o) och tycks ta god tid på sig, kräva en hel del träning innan de kommer ut. Hans avelsindex har ju sjunkit till 97, skrämmande dåligt, men antagligen pga avkommornas prestationer. En hel del tycks slita på, tjänar under halvmiljonen med god träning, men inga lysande tider alls. Un sacco di soldi är den som gått snabbast, var ju med på V75 idag, och det syntes tysligt att han behövde "trava in sig" en bra bit i starten. I övrigt en fin häst!

Hoppas jag snart blir överbevisad om min tes, kanske hingsthållaren tar ett test... ;)

Lyssnade på vetenskapens värld på P1 i somras då de tog upp just den här studien, och konklusionen från de som står bakom rapporten är/var att det här inte kommer att ha någon praktiskt betydelse i aveln de närmsta 50 åren då det fortfarande finns för många frågetecken kring övriga gener som styr individens förmåga att trava rent och fort.

Enligt de som gjorde studien är det här materialet enbart en liten bråkdel av allt som styr individen i förhållande till huruvida den kommer att bli en elittravare.

Rapporten gör även gällande att daglig skötsel/träning, miljö, uppväxt mm utgör mer än 95% av underlaget för om individen ifråga skal ta sig till eliten och generna som det ser ut i dagsläget (läs juni då programmet spelades in) mindre än 1%.

Annars kan väl tilläggas att materialet i den här rapporten bara var en bieffekt av vad som egentligen skulle studeras: Ärftligheten för naturlig passgång hos islandshästar då det tydligen är mindre än 5% av islandshästarna som har förmågan från födsel:-)

Senast ändrad:

Och ytterligare ett steg tillbaks så var det allergier hos islänningarna som var i fokus för undersökningen.

Men det som kom fram i P1 är nog isåfall en ganska obekväm %, för forskaren Lisa Andersson som ledde studien är nu VD för företaget som erbjuder testerna, och marknadsför ganska hårt att de genom sina tester kan påvisa vilka som har bättre förutsättningar än andra, för tillexempel den som ska köpa häst eller föda upp. ;)

Funderar just på om Express Lavec kan vara ett exempel på CA hingst?
För att nämna en gammal gemensam nämnare Martha ;) Skulle vara min vanliga otur såklart...

Han är ju delvis fransk, gick ju bra själv men skadades.Också en fundering om hästar som på ren vilja travar snabbare än dom egentligen har förmåga för, har lättare för att skada sig?
Han har 298 hittills registrerade avkommor, men ingen miljonär. En hel del nämns ju som skuttburkar (tror det var du som sa? :o) och tycks ta god tid på sig, kräva en hel del träning innan de kommer ut. Hans avelsindex har ju sjunkit till 97, skrämmande dåligt, men antagligen pga avkommornas prestationer. En hel del tycks slita på, tjänar under halvmiljonen med god träning, men inga lysande tider alls. Un sacco di soldi är den som gått snabbast, var ju med på V75 idag, och det syntes tysligt att han behövde "trava in sig" en bra bit i starten. I övrigt en fin häst!

Hoppas jag snart blir överbevisad om min tes, kanske hingsthållaren tar ett test... ;)

Min märr travade bra , men hennes helsyster hoppade kråka

Och ytterligare ett steg tillbaks så var det allergier hos islänningarna som var i fokus för undersökningen.

Men det som kom fram i P1 är nog isåfall en ganska obekväm %, för forskaren Lisa Andersson som ledde studien är nu VD för företaget som erbjuder testerna, och marknadsför ganska hårt att de genom sina tester kan påvisa vilka som har bättre förutsättningar än andra, för tillexempel den som ska köpa häst eller föda upp. ;)

Konstigt hur pengar och VDställning gör forskare mindre trovärdiga med tiden, särskild när man kan jämföra vad som sades före och efter de blev VD, för 6 mnd sedan var hon bara stipendiat på lantbruksuniversitet för den där forskningen:D

Få mig även att fundera på hur många inom travets "toppskikt" som återfinns som ägare och styrelseledamoter i bolaget.:devil:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka