Gammal vallack "betäckte" sto = BLODBAD

fialotta40

Trådstartare
Vet inte om tråden är på rätt ställe men jag måste bara höra om ni varit med om nedanstående någon gång.

Vårt varmblod har gått tillsammans med en nordsvensk vallack i snart ett år och det har aldrig varit något bekymmer, snarare tvärt om. Men igår sprängde båda hästarna samtliga staket och grindar i vild panik. Stolparna ilgger som plockepinn i hagen. Stallägaren var som tur var hemma och såg det hända, annars vet man inte hur detta hade slutat).

I samband med infångandet ser jag att vår häst har fullt med skrapsår på länderna och rumpan samt störtblöder ur slidan. Det var blod överallt och när vi ledde hem dem kunde vi se riktiga blodpölar utefter vägen där de sprungit. Veterinären som kom ut (mycket snabbt tack och lov!) säger att det ser ut som om vårt sto har blivit betäckt, troligen av vallacken för vem annars?? Jag fattar ingenting. De har ju gått ihop så länge utan problem. Och varför ren kalabalik i hagen och totaltkvaddade stängsel på flera ställen? verkar mer som älg tycker jag...

Är det någon som hört talas om något liknande?

//

Sv: Gammal vallack "betäckte" sto = BLODBAD

Tja om inte någon granne har haft en lösspringande hingst så är det nog valacken som är boven i dramat. Staketen har väl kommit i vägen när hon har försökt freda sig.
Det är inte ovanligt med valacker som betäcker, konstigt som sagt att han inte gjort det förräns nu dock.
Jag tor nog inte att en älg kan ha förorsakat skadorna på din märr.
En fundering är väl denna - finns det spår efter märren på valacken.
En annan fundering är människa men då skulle hon väl knappast ha märken på länder o rumpa.
Hur kunde stallägaren se "det" hända men inte se varför....., såg han betäckningsförsök eller paniken eller lösspringande hästar.

Stallägaren hörde ett brak och såg sedan två hästar rusa förbi utanför köksfönstret. Hon såg alltså inte vad som förorsakat paniken. Vi hade också funderingar på om det var något människa som skurit upp henne men veterinären uteslöt det när hon såg skadorna. Och det är väl tur i allt elände att det inte går en galning lös.

Det konstiga är att det inte syns någonting alls på vallacken, inget blod eller sår eller nå´t. Veterinären kröp själv under honom och kollade och vi gjorde samma sak direkt när vi fått in dem i stallet. Jag får det liksom inte att gå ihop...

Nä, jag tror inte heller att det är en älg som orsakat själva skadorna på stoet. Jag menade bara att paniken och stängslet kändes mer som "älgpanik" om du förstår hur jag menar. Hur som helst så kommer vi defintivt inte att släppa ihop något av stona med vallacken igen! Iallafall inte våra ston. Men visst är det underligt att han inte har försökt något tidigare, iallafall inte som vi sett eller förstått.
Usch, vad jag är trött på sjuka hästar. har just avslutat en penicillinbehandling på en annan häst med hovböld.
=(

fialotta40 skrev:
Vet inte om tråden är på rätt ställe men jag måste bara höra om ni varit med om nedanstående någon gång.

Vårt varmblod har gått tillsammans med en nordsvensk vallack i snart ett år och det har aldrig varit något bekymmer, snarare tvärt om. Men igår sprängde båda hästarna samtliga staket och grindar i vild panik. Stolparna ilgger som plockepinn i hagen. Stallägaren var som tur var hemma och såg det hända, annars vet man inte hur detta hade slutat).

I samband med infångandet ser jag att vår häst har fullt med skrapsår på länderna och rumpan samt störtblöder ur slidan. Det var blod överallt och när vi ledde hem dem kunde vi se riktiga blodpölar utefter vägen där de sprungit. Veterinären som kom ut (mycket snabbt tack och lov!) säger att det ser ut som om vårt sto har blivit betäckt, troligen av vallacken för vem annars?? Jag fattar ingenting. De har ju gått ihop så länge utan problem. Och varför ren kalabalik i hagen och totaltkvaddade stängsel på flera ställen? verkar mer som älg tycker jag...

Är det någon som hört talas om något liknande?

//

Det får mig att tänka på alla tidningsartiklar de senaste åren om människor som tänder på att skada stons (djurs) kön. Det skulle nog fått hästar att råka i panik att bli knivskurna. Fast jag antar att veterinären kan se om hästen blivit knivskadad. Sen å andra sidan vem vet om alla de med sådan läggning tänder på knivskärning, de kanske finns de som använder andra tillhyggen. :cry:

Hälsning Maja

Veterinären uteslöt galning med kniv, men det är ju som du skriver; vem vet vad galningar kan tänkas använda för tillhyggen... :cry:

Jo jag förstår det där med älgpanik. Utan spår på valacken så hade jag nog letat efter främmande hovspår - paranoid som jag skulle varit vid mysterier som det här. Fast det är nog valacken....

Oj, så otäckt. Tur att inget värre hände ändå, (även om det här iof var nog)...

En fråga bara. Är det vanligt att stoet får såna skador om valacken betäcker? Jag menar att störtblöda ur slidan så att det blir blodpölar på marken. Det är ju "naturlig betäckning", så att säga.

Vi har nog haft valacker som betäckt genom åren i hagen, men aldrig att stoet har fått såna skador. Däremot finns ju alltid infektonsrisk odyl, så det är ju inget önskvärt.

Tycker det låter lite konstigt att valacken skulle orsaka sån skada efter att de gått tillsammans ett år utan problem... Det låter för mig som om något annat hänt... Någon som förgripit sig på henne utan att använda kniv... :mad:

Norrladn

Enligt vet så kan skador uppstå så här om stoet inte är hundra villig och har gjort våldsamt motstånd eller om hingsten (i det här fallet vallacken) varit klumpig, okunnig, desperat... Jag vet inte riktigt vad jag ska tro. Men det lutar väl åt att det är vallacken som varit på henne. Nu har det dessutom kommit fram att vallacken visat tendenser till detta förut och att tidigare inackorderade stoägare har vägrat ha sina hästar tillsammans med honom. Jäkligt synd att ingen informerade mig om det... =(

Det är alltså uteslutet att det är en människa som kan vara orsaken, hur kunne veterinären fastställa det?

Att det kan bli såna skador visste jag inte... Funderar bara på, om stoet är ovilligt, så slår hon väl mot valacken? Det borde ju hindra honom?

Va synd. Men samtidigt, mitt i allt elände, - bättre att valacken är "skurken" än att någon förgripit sig på stoet.

Norrland

Men det låter ju väldigt konstigt att valacken inte hade någon skada isåfall? För var hon inte brunstig och blev skadad borde han också varit det om hon sparkat.

JAG har då aldrig varit med om att bara stoet har blivit skadat vid betäckning, är hon brunstig har ingen blivit skadad, är hon på "väg" att brunsta så kickar hon oftast och då får ju hingsten sig en smäll - är han då på henne blir även hon skadad.

Har ni verkligen inte hittat en enda repa på valacken skulle jag starkt tro att det är något helt annat än han... Han borde ju ha fått blod på sig NÅGONSTANS om han varit på henne.

Camilla

Innan eran fantasi skenar iväg alltför mycket vill jag berätta om ett sto jag hade här för inseminering för ett par år sen.
Stoet var runt 15 år, aldrig haft föl förut.
Veterinären ultraljudade henne flera gånger, hon verkade helt normal.
När hon var brunstig skulle jag seminera.
Ofta finns det en hinna, eller snarare en del trådar, man måste passera på maidenston.
På detta sto var det tvärstopp efter att jag stoppat in handen till handleden.
Funderade, men vågade (givetvis) inte vara våldsam. Ringde min stuteriveterinär, och bad honom komma och känna på stoet. Han skrattade och tyckte jag var jönsig, men kom ut för att känna på henne.
Stoet var missbildad, hon hade slidan ihopväxt halvvägs in.
Hade hon varit utsatt för naturlig betäckning så hade hon med största sannolikhet blivit ordentligt skadad, troligen även fått tjocktarmen perforerad, med avlivning som följd.
Så visst kan det bli betäckningsskador...

I det föra stallet som jag hade mitt sto i så fanns det en valack som klätrade på henne. Försökte väl betäcka henne, det var ofta så vid brunst. Tror inte att han stoppade in den men man vet aldrig. Hade koll på henne så att hon inte fick infektioner i slidan. För det är ju inte helt risk fritt när de hålls med sådant.

Vad synd att din häst blev så skadad. Han kanske kom åt slemhinnan på något viss. Har hon haft föl, för det kanske spelar någon roll. Beroende känsligheten tänkte jag då på.
Hoppas hon blir bra.

Hej!
Jo det händer att ston spricker vid betäckning!
Mitt sto blev naturligt betäckt 2003 och sprack ganska så mycket.
Pratade med vet. och om inte blödningen slutade skulle jag ta kontakt igen.. efter ca. 30 min slutade det och sedan var allt frid och fröjd vid nästa betäkning.
Stackars hästen var ju OSKULD. :)

Hej,
om ditt sto brunstade och valacken försökte betäcka henne och hon var hopvuxen kan det vara en förklaring. Har själv haft ston ihop med valacker i många år men inte varit med om något liknade. Har också haft hingst som fribetäckt och inte heller där varit med om något så otäckt. Stona brukar ge sig på hinsgsten om de inte vill.
Hoppas det löser sig med din häst
Fria

Jag hade hingst som fribetäckte förut, han hade gått med sitt sto i två veckor - betäckt henne - och allt var frid och fröjd tills en natt då jag vaknade av ett fasligt oljud från hagen (vi har hagen tio meter från sovrumsfönstret) Det var hingsten som försökte betäcka henne!!! Hon sprang omkring och sparkade som en tok, med honom i ett fast grepp om manken medan han försökte våldta henne i farten!

I t shirt rusade jag ut och lyckades stoppa allt - då var både stoet och hingsten rätt ordentligt skadade. Denna hingst var 11 år och hade gått på fribetäckning hela livet utan några som helst problem. dagen efter släppte jag ihop dem försiktigt igen och efter det gick de tillsammans hela dräktigheten och var så kära. Att han försökte våldta henne är fortfarande ett litet mysterium för mig.

Camilla

Är ni säkra på att det inte var en människa? Låter hemskt men jag har hört historier om människor som våldtar hästar..och hundar för den delen...

Hej alla. Ska försöka svara er allihop på en gång... =)

Ja, stoet har haft två föl tidigare, utan problem så vitt vi vet. Och hon hade brunstat kraftigt dagarna innan detta hände men brunsten var i det närmaste över. Nu vet vi att han försökt betäcka henne ett par dagar tidigare (lugnt och stilla som vallackens ägare sa... Morr, om jag vetat det!)
Veterinären kan givetvis, lika lite som vi själva, exakt veta vad som har hänt och det lär vi nog aldrig till hundra procent heller få veta. Men veterinären menade att skadorna inte var gjorda av en kniv utan att det såg ut som om hon blivit betäckt mot sin vilja. Veterinären hade sett liknande skador tidigare där man med säkerhet visste att det handlade om en betäckning.
Vallacken hade inget blod på sig (visserligen svårt att se pytteblodspår på en brun häst...) vilket vi har tyckt varit hemskt konstigt. Talade i helgen med en äldre uppfödare av nordsvenskar som sa att när slemhinnor brister tillräckligt långt in kan hingsten/vallacken mycket väl hinna dra sig ur innan det börjar blöda.

Vallackens ägarinna tror att det är en älgtjur som försökt betäcka vårt sto..! No comments. Vi flyttar till sommarbete så snart stoet är OK. Hon har gått på penicillin och smärtstillande sedan det hände och får sista dosen idag. Förhoppningsvis ska hon kunna börja ridas igen så smått om en vecka. Hon går ute i hagen igen tillsammans med vårt andra sto och läget är lugnt. Hon och vallacken nosar på varandra över stängslet (dubbelt stängsel med en jäkla massa ström i!!!) och de verkar mest förvirrade varför de inte får gå ihop längre. Knäppa hästar.

//

fialotta40 skrev:
Talade i helgen med en äldre uppfödare av nordsvenskar som sa att när slemhinnor brister tillräckligt långt in kan hingsten/vallacken mycket väl hinna dra sig ur innan det börjar blöda.

//

Precis det där tänkte jag skriva. Om skadan blir tillräckligt 'långt' in så tar det ett tag innan blodet 'letar sig ut' och valacken/hingsten kan hinna dra sig ur. Sen kan ju blörningen förvärrats när stoet började springa med (rörelsen och den ökade pulsen och blodcirkulationen).

Sett en valack handbetäcka ett (maiden)sto. Stoet stod väldigt villigt och utan tvekan (och utan språnglinor eller andra restriktioner). Hingsten hoppade upp, och betäckte. Inga konstigheter alls. Ungefär fem minuter efter betäckningen blöder stoet ur slidöppningen. Inte alls det blodbad som beskrivs här, men en tydlig, lite kraftigare rännil av blod. Ingen verkade dock bekymras (var på hingsstation) och jag frågade aldrig eftersom jag hade fullt sjå med att lasta sto + föl sen.

Så, om de kan blöda så (om än att det här vare tt maidensto) så kan jag ju tänka mig hur de skulle kunna blöda vid en mer ovillig och brutal betäckning. Fast NÅGON skada borde man ju se på valacken, men ett oskott sto och en snabb valack (som var 'uppe' innan stoet riktigt hann reagera) så borde det kunna bli 'spårlöst'.

fialotta40 skrev:
1. Vallackens ägarinna tror att det är en älgtjur som försökt betäcka vårt sto..!

2.Hon går ute i hagen igen tillsammans med vårt andra sto och läget är lugnt. Hon och vallacken nosar på varandra över stängslet (dubbelt stängsel med en jäkla massa ström i!!!) och de verkar mest förvirrade varför de inte får gå ihop längre. Knäppa hästar.
//

1 skylla på en älg :mad: , skulle den ha förstört stängslet (ni hade väl el?)
och betäcka stoet. Älgen måste ha varit bra på att ta ner stängsel.

2 Såklart dom e. skulle du tycka om någon skillde dig och din pojkvän åt?

Liknande trådar

S
Träning Ja hur skulle ni göra om det iderligen kom ett sto från en annan gård och lurar ut din hingst ur hagen? Det dilemma har jag. Det...
Svar
10
· Visningar
860
Senast: Sliver
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Valp på vintern