gammal ponny med lurvig päls

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare anni0001
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 20
  • Visningar Visningar 2 574
A

anni0001

Har en 24 årig welshponny hemma som ser lite mysko ut i pälsen.
Den är väldigt tjock, som vinterpäls, och det kan ju ha sin förklaring i att han gått på lösdrift hela sommaren och att det varit rätt kallt om nätterna.

Men han är så lurvig! Pälsen är virvlande å växer åt alla håll o kanter! den är så tjock så man knappt kan borsta den och stråna ligger inte åt samma håll utan är liksom lockig! Inte småkrusig utan mer som om man lagt håret på spolar:angel: Pannluggen kan man dock ana lite krus i men inte övrigt tagel.

Han har varit täckad o klippt hela sitt liv tills han kom till mig, men förra vintern såg han inte ut så här.
Har för mig att det finns någon sjukdom som påverkar pälsen på detta sätt, men kommer inte ihåg vad det var eller hur de blir?!

Han är pensionerad o går bara o skrotar.

Sv: gammal ponny med lurvig päls

ok, tack! Ska köpa det idag då o börja ge.

Såg nu att sjukdomen jag tänkte på var cushings, men han har inga andra symptom mer än just virvlande tjock päls. Har aldrig haft fång, inte nu heller.

kompisens gamla shettis var likadan. Tillslut fick hon klippas sommartid för att inte smälta bort i värmen.
Shettisen var dock uråldrig...runt 40 år. Men med pälsen borta var hon "pigg som en mört". Nåja någon racer var hon inte men pigg och glad iaf..:D

Vi har oxå en gamling, som på senare år fått extra lurvig päls som kliar och är för varm.
Därför klipper vi honom, det finns ingen häst som njuter så av klippning !
Lägger in två bilder, före och efter.

Nu är dock dagarna räknade för honom och ikväll far han vidare mot de evigt gröna ängarna...

27200195.jpg
[/url][/IMG]

27200192.jpg
[/url][/IMG]

Jag tror inte en sekund på att det är lösdrift och "kalla sommarnätter" som fått din ponny att sätta denna päls, såvida du inte bor på nordpolen eller så... Tycker du ska kontakta din veterinär och be denne utreda anledning till detta, det lutar nämlingen väldigt mkt mot cushing i mina ögon. Och gör det INNAN hästen blir sämre och visar ytterligare tecken på sjukdom, som till exempel fång!

håller med, lockig och lång päls är ett av dom säkraste symptomen på cushings (fast heter något annat nu, någon förkortning).

Den är inte lång, bara "virvlande" eller vad jag ska kalla den... Finns det bilder på dessa sjuka hästar? så man kan jämföra o se om det är sån päls han sätter. Veterinären får kontaktas i morgon på telefontid.
Vad är nästa steg i denna sjukdom? Fång?

Jag tänkte bara som så att eftersom han varit täckad i hela sitt liv, och var väldigt frusen förra vintern, så kanske han har lite problem med anpassningen så här på äldre dagar.
Vi har haft runt 10 grader på nätterna under sommaren o nu är det nollgradigt. Unghästen har oxå börjat sätta mer päls. Men jag ska kolla med veterinären!

Men han är väldigt lik Xaheenas häst :D

Du gör nog rätt i att kolla med vet, men har han haft pälsen hela sommaren eller har den kommit nu? För om han sett ut så över sommaren tror jag mer på tillskott av b-vit, foderjäst, linolja, vinäger o allt annat man kan ge för pälsen. Men om det växt ut nu så bör man ju nog kolla. Mina gamlingar har behövt tillskott för att orka fälla som de ska och vara fina året om! Lycka till!

Han har haft den nästan hela tiden, fällde den gamla vinterpälsen (som faktiskt var väldigt lurvig den med såg jag nu på gamla kort :angel:) sen var han "fin" i någon månad i apri/maj/juni och i juli började han sätta mer päls igen. Men han har aldrig haft sån där riktigt kort sommarpäls, inte förra sommaren heller då han hade varit täckad.
Den blir bara tjockare och tjockare så jag tänkte först att det var vinterpäls och att den kommer lite tidigare då han är gammal och van att vara täckad årena runt.

Hej!

Bara nyfiken på om du fått något svar från veterinären?

Här kommer lite om symptomen på Cushing:
Cushings syndrom (cancer i hypofysen) är en sjukdom som kan drabba gamla hästar. De mest uppmärksammande symptomen att hästen har drabbats, är att den inte fäller sin vinterpäls, utan har lika tjock päls året om, ofta lockig. Den dricker och kissar mycket, är hängig, mager med hängmage och den blir känslig för fång. En drabbad häst kan aldrig tillfriskna men kan leva i många år med rätt vård och ev. medicinering, vilket avgörs i varje enskilt fall av veterinär. Grundorsaken till symptomen är att ämnesomsättningen inte fungerar som den ska.

Jag tror inte en sekund på att det är lösdrift och "kalla sommarnätter" som fått din ponny att sätta denna päls, såvida du inte bor på nordpolen eller så... Tycker du ska kontakta din veterinär och be denne utreda anledning till detta, det lutar nämlingen väldigt mkt mot cushing i mina ögon. Och gör det INNAN hästen blir sämre och visar ytterligare tecken på sjukdom, som till exempel fång!

Kan bara instämma. Pälssättningen styrs i stort sett uteslutande av ljuset och inte alls av kyla så även om nätterna varit kalla så skulle han inte fått mer päls av det.
Att sedan pälssättning börjar nu är ju helt normalt eftersom det har blivit färre ljustimmar.

Och sen är det så att äldre hästar får svårare och svårare att fälla gammal päls, vilket inte alls behöver tyda på Cushings alla gånger.

Har pratat med vet. och hon trodde INTE på cushings... han har inga fler symptom överhuvudtaget. Hon trodde snarare på att han behöver tillskott på B-vitamin o liknande plus att hans ålder oxå är en faktor.

Han dricker normalt, kissar en gång på natten, (ja o så nån gång ute i hagen säkert ;) ) är allt annat än mager :angel: Är pigg som en mört. Pälsen fällde han i våras men har alltså fått NY päls som växer lite vildare än förra årets vinterskrud.

Låter som att cancer är ganska långt bort, om han inte har cancer i hårsäckarna vill säga... ;) *förlåt*
Ne, men cushings är vad jag förstår en rätt allvarlig sjukdom och innebär bra mkt mer än bara tjockare o lockigare päls.

Jag har inbillat mig att många täckar sina hästar tidigt för att de inte ska sätta så mkt päls... då borde ju även kyla ha med saken att göra...?

Och det är under juli, främst augusti som pälsen blivit tjock = mörkare.

Hej!
Vad skönt att du fick ett sådant besked av vet (kul att han trodde som jag;)). Vi hade en hund vi fick avliva i soras då hon fick hjärnblödning, hon var 14 år och hade redan satt vinterpälsen i juli. Kasnke är det bara så att gamla djur inte alltid har ful ordning på det där med hormoner och hårsättning. Och krasst, det är ju bättre att sätta sin vinterpäls för tidigt än för sent om man börjar bli lite till åren...Annars har väl det med ljuset att göra och inte bara värme/kyla, om jag förstått det hela rätt!? Eller någon som vet bättre!
Hoppas all pälsen blir blank och fin nu då med b-vit!:)

ja jag tror som dej, att allt kanske inte längre fungerar som det ska med alla "inställningar" på de äldre. Vi människor TAPPAR ju hår när vi blir gamla, så djuren kanske sätter lite extra istället :D

Pälssättning har ju med ljus att göra, men tänkte att även kyla kunde spela roll med tanke på att pälssättningen kan minska om man täckar dem i tid. Och ston o älgar brunstar ju inte gärna om det är snö i mitten på maj; oavsett ljuset på himlen...

Joho då, i mars går alldeles utmärkt när marken var bar endast delvis men om solfan sken så flög hormonerna igång.

Vår gamling har också dunderpäls. Vi fick klippa henne i början av sommaren. :cool:

Så länge hästen är pigg och frisk i övrigt tror jag inte man behöver vara orolig.
Däremot kan man ju fodra på lite extra för att underlätta för dem. Ge extra vitaminer och proteiner Året runt.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka