Gammal nybörjare..

J

Jenkoo

Jag har haft ett lååångt uppehåll från ridningen och ska nu skaffa en c-ponny på foder. Har lite funderingar gällande val av stallplats. När ungefärkan man börja ha henne ute dygnet runt (förutom oväder) Hon är en korsning mellan russ och new forest. Ganska tjock och otränad. Det är svårt att hitta ställen där man kan få boxplats.
Sen undrar jag om någon har en uppskattnig på vad det kostar att utfodra en häst vår-höst. Hon är ganska pigg och en del övervikt. Och så vitt jag vet så ger hennes ägare henne enbart hö.
Några tips. Vill lära mej så mycket som möjligt innan jag tar hem henne.
Väldigt tacksam för svar

Sv: Gammal nybörjare..

Ta inte henne förrens till sommaren om du inte kan garantera en stallplats. vore inte snällt mot henne ;)
Hö kostnad borde väll ligga på sunt 2000:- Men har du bete så är det ju i princip inga kostnader för foder den årstiden. Räkna med avmaskningar. Ev mineraler eller mineralstenar. Hovslagare och utrustning. Inte mkt hjälp du fick av mig men endå!! Haj haj

martina skrev:
Ta inte henne förrens till sommaren om du inte kan garantera en stallplats. vore inte snällt mot henne ;)
Hö kostnad borde väll ligga på sunt 2000:- Men har du bete så är det ju i princip inga kostnader för foder den årstiden. Räkna med avmaskningar. Ev mineraler eller mineralstenar. Hovslagare och utrustning. Inte mkt hjälp du fick av mig men endå!! Haj haj

Tack för ditt svar :)

Ungefär tvåtusen i månaden kostar det att ha häst med hyra och foder, hovslagare mm om man slår ut det över året och har en stallplats som kostar 1000:- där hö/hösilage , krafft och strö ingår. Utesäsong i Lappland/Norrbotten är mellan juni till september. Men hästar kan gå ute året runt med rätt foder, tillräckligt stor hage och ett bra vindskydd. Känner två fjällhästar som bor nära Kebnekajse och aldrig är inomhus. Det går bra om de får tillräckligt att äta och får bygga upp vinterpälsen ordentligt. När vi tar in hästarna för natten är det nog mer för vår, än hästarnas skull.

Liknande trådar

M
Hästvård Jag har en maxad c ponny korsning född 84. Han har nästan endast gått som sällskap med lättare ridning i ca 4 år. pga att inte verkade...
2
Svar
20
· Visningar
3 504
Senast: mctucker
·
Avel Jag har en d-ponny korsning (new-forest/arab, 148 cm) som jag vill betäcka. Jag har funderat hit och dit, men har kommit så långt att...
Svar
4
· Visningar
963
Senast: ancan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama