Gammal katt som lätt för tandsten, bara ge torrfoder?

L

lie

Jag har en kastrerad birma på 13 år, blir 14 i år. Det senaste året så har han börjat få så otroligt mycket tandsten och inflammerat tandkött.. Jag har varit hos vet. 3 gånger att ta bort tandsten på bara 5 månader. Han har väldigt dåliga tänder, tappat några stycken. Men han äter duktigt.

I alla fall hur ska man hålla det i trim? Sist köpte jag ett pulver som man strö över maten, som ska minska tandsten. Men då äter han inte maten.. Fick nu sist corsodyl som jag försöker smeta in lite i munnen men det är INTE lätt.
Varje gång så har han blivit sövd, och varit rätt så dålig ca 2 dagar efter varje gång.. Det är omöjligt att försöka borsta tänderna på honom.. Han har nu en skål med torrfoder som han alltid äter utav på natten och så vill han ha blötfoder på dagen.

Men det bästa är väl för tandstenen om han bara äter torrfoder? Men kan man vänja av en 13 årig katt som hela sitt liv fått blötfoder? Kan tilläga att efter varje vet. besök då han blivit sövd så har han inte kunnat äta ordentligt på 2 dagar då han haft ont i munnen.. Hoppas nån kan ge lite kloka råd.

Sv: Gammal katt som lätt för tandsten, bara ge torrfoder?

Nej, faktum är att torrfoder har ingen eller mycket liten positiv påverkan på kattens tänder. (Snarare negativ enligt min erfarenhet.)
Fortsätt du ge honom mjukmat och komplettera med lämpliga råa ben. Kycklingvingar och kycklinghalsar är lätta att få tag på och lämpliga för ändamålet!
Mina katter äter rått kött och råa köttben flera gånger i veckan och de har alla mycket fina tänder.

Det är så oerhört mycket mer än kosten som spelar roll. I ditt fall tror jag inte det spelar någon roll om katten bara äter torrfoder eller om den äter en kost bestående av både torrfoder och burkmat, han kommer nog ha dålig tandhälsa ändå. Han verkar ha så pass omfattande problem att enbart kostbyte antagligen inte kommer göra någon större skillnad. Det kan ju ha med åldern att göra, att kroppen helt enkelt börjar bli lite gammal.

Om det inte går att borsta tänderna på honom kanske det går att badda bakteriedödande medel på tandköttet? Det gör man ju på bla. gamla människor. Det är ju inte lika "invasivt" som att borsta tänderna och borde tolereras bättre (även om de säkert smakar illa).

Mycket kraftig tandstensutveckling i högre ålder har ofta att göra med andra ålderrelaterade åkommor. Man kan inte alltid göra så mycket åt det. Ben (kycklingvingar och halsar) hjälper bättre än torrfoder.

Okej tack alla! Ja han får ju corsodyl som är bakteriedödande men det gillas inte..
Jag kan prova att ge honom ben men jag tror inte han äter det, då han är såå extremt kräsen tyvärr..
Hur länge kan han leva med de här besvären med tänderna tror ni? Har hört att raskatter inte blir lika gammla som huskatter, stämmer det lr är det bara en myt?

Tror inte det finns någon statistik på det. Det finns raskatter som blir riktigt gamla, det finns de som dör unga och det finns huskatter som blir riktigt gamla och en del dör unga.

Om tänderna fortsätter vara i dåligt skick lär det väl gå att dra ut allihop, en katt klarar sig faktiskt bra utan tänder. ;) Han kan nog ha några år kvar till att leva.

Är det sant, klarar de sig utan tänderna? Får man mosa maten då eller klarar de det själv?

Burkmat är inga problem för dem att äta och torrfoder går att blöta upp om det blir besvärligt. En del tandlösa katter äter dock torrfoder som vanligt, de sväljer pelletsen hela eller krossar dem mot gommen.

hur har du tagit bort tandstenen?
min katt har alltid blvit skrapad/klippt bort det, visste inte att det fanns andra sätt. men nu senast var vi hos en vet. som anv ultraljud! och hon sa att vanlig skrapning inte löser problemet eftersom man inte kommer åt innanför tandköttet. så alla bakterier finns kvar. därför får man göra om det hela tiden.

ska bli intressant att se hur länge han håller sig fin nu! :)

Det var vanlig skrapning. Jaha men hur fungerar det då?=) Vad ligger det i pris? Spelar väl ingen roll, bara han får mindre tandsten.

Det var vanlig skrapning. Jaha men hur fungerar det då?=) Vad ligger det i pris? Spelar väl ingen roll, bara han får mindre tandsten.

Min förra veterinär tog 900 kr för att ta tandsten med ultraljud.

tror det var 700-800kr. och då höll hon på med honom i en halvtimme eftersom det var såpass illa. så jag tycker det var prisvärt, särskilt om det kommer hålla tänderna fina ett tag!

känns även bra att dom får rensat upp inunder tandköttet, det är ju där det skapar mest problem för katten...

Ja det är det ju lätt värt isåfall! Men det håller borta tandstenen mkt längre lr? Men det är väl inte alla vet. stationer som har det?

Åh vilken intressant tråd! :bow:

Min kompis som är veterinär rekommenderar att man börjar träna tandborstning med sina katter redan som små :D Hon gör det med sin och har en vanlig tandborste. Jag måste börja träna med mina... *påminner mig själv* Men det hjälper ju inte dig förstås :(

Tänkte bara säga som inspiration åt dig att jag har en honkatt som är 9 år i år. När hon var 4 år fångade jag henne på en bondgård där hon levde som vildkatt i princip. När hon skulle kastrerades upptäcktes skador på henne som tyder på att hon någon gång blivit påkörd och fått självläka på egen hand :( Ena höftkulan läkte ihop UR led och många utav hennes tänder var utslagna. Det har inte varit några problem för henne alls! Hon har sin egen ätteknik men det funkar bra.

Kan tänka mig, som andra skrivit, att blir din katt för dålig kan du nog bara dra ut tänderna och låta honom leva på mjukmat och soppor och dylikt, så deppa inte för mycket :)

Kul att läsa om ultraljud på tandsten, intressant!!

Liknande trådar

Katthälsa Min katt har blivit diagnostiserad med kronisk inflammation i gallgångar och tarmväggar och får kortison mot detta. Har ätit det i några...
Svar
5
· Visningar
476
Senast: Celinehenn
·
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 584
Senast: Sassy
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 422
Hundhälsa Jag skulle behöva råd. Bruce har lite känslig mage, han kräks lätt galla om han inte äter regelbundet och får han i sig något som inte...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
15 919
Senast: Voeux
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Höjda elpriser
  • Julklappar 2024!
  • Valet i USA