Gammal katt med förstoppning

Philosophia

Trådstartare
Mina föräldrar har en riksgammal katt på 20 år de senaste veckorna har drabbats av förstoppning vid ett flertal tillfällen. Hon blev i förra veckan diagnostiserad med aningens höga njurvärden och borde väl egentligen få somna in, men det är ju tyvärr inte upp till mig. Istället har hon påbörjat medicinering och ska äta mat som är snäll mot njurarna.

Förstoppningen hänger förmodligen ihop med njurvärdena i kombination med att hon har varit rätt inaktiv de senaste veckorna. Det är möjligt att det blir bättre om hon börjar svara på medicineringen, men finns det något annat man kan ge för att förebygga förstoppning hos katt, t.ex. laktulos?

Vi-Siblin kanske.
Om katten har ont i kroppen kan det ju bli bättre om hon får smärtlindring så att hon vill röra sig mer.

Äter katten någon blötmat eller är det mest torrfoder? Rekommenderar högre intag blötmat om den huvudsakligen äter torrfoder.

Min katt har också fått höga njurvärden (mycket höga!). Hon skulle egentligen ha fått somnat in men vände helt mirakulöst och har blivit pigg igen. Hon går nu på njurriktig kost och vi ska in och ta om njurvärdena om ca 2 v.

Hur som helst så blev hon också förstoppad och det hela blev en ond cirkel, förstoppad, ont i magen, ville inte äta eller dricka, mådde illa osv. Veterinären sa att laktulos skadar njurarna, så det ger man inte gärna till en njursjuk katt. Jag gav paraffinolja (OBS! smaklös! Ska absolut inte ges med spruta i munnen då stor risk finns för att katten får oljan i lungorna då) på kvällen och morgonen efter lite microlax. Oljan (4-5ml) mosade jag ihop med blötmat, till en gröt och matade med spruta. Återigen, veterinären påpekade att man vanligtvis inte ger paraffinolja till katt pga risken att den hamnar fel är stor, men får man inte igång magen så är det kört ändå, så ibland får man välja att chansa på det minst dåliga alternativet. Jag trugade också i henne ordentligt mycket vatten, på henne fungerar det att sätta igång duschen lite försiktigt och bära in henne dit, då hon gärna dricker där. Detta hjälpte henne ur den negativa spiralen och direkt när hon hade bajsat så gick hon till matskålen och åt själv för första gången sedan hon blev dålig. Nu äter hon fortfarande själv, dricker och går på toaletten som hon ska. Jag har hittills inte behövt upprepa behandlingen.

Liknande trådar

Övr. Katt Min finaste älskade lilla katt vid namn Katten fick somna in igår. Det gick lugnt och fint till men nu gråter jag floder. Hur hanterar...
2 3
Svar
53
· Visningar
12 327
Senast: LevelSkin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Black Friday
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Dejtingtråden del 38