Gammal hund som harklar sig och vill äta gräs

Zoya

Trådstartare
Min gammeltant, 11 år, får ibland konstiga symptom, gärna mitt i natten eller sent på kvällen.
Hon vill då gå ut för att äta gräs - kopiösa mängder om man låter henne och inget selektivt ätande utan hon äter allt hon kan hitta i gräsväg. Samtidigt så harklar hon sig till och från och det är sådana riktiga "gubbharklingar" som låter förjävligt. Hon ser också lite lätt illamående ut, ungefär som att snålvattnet rinner och man är spyfärdig (om ni förstår vad jag menar). Ingen hosta och spyr inte. Låter bara som att hon satt något i halsen som hon vill ha ut. Äter och dricker som vanligt då.
Är samtidigt lite lätt orolig och kan vanka av och an och lägger hon sig ner så slickar hon sig på benet länge.

Så här har hon hållit på i flera år som jag kan minnas men med typ 4-6 månader mellan gångerna. Har aldrig sökt för det eftersom hon efter ett tag oftast varit helt normal (när hon lyckats komma till ro och somna till slut) och symptomen inte återkommit.

Någon som kan ha en teori om vad det kan vara?

Senast ändrad:
Tolkar det som magstrul, sura uppstötningar ungefär. Att slicka benet kan då vara ett sätt att försöka kompensera för att inte kunna slicka magen invärtes s a s (ett sätt att lugna sig själv, våra gör likadant).

Veterinären har bra magpreperat att sätta in vid behov.

@Zoya Det finns flera saker det kan vara, problem med magen (ungefär som magkatarr) som tidigare nämnts, men också främmande kropp i svalg/hals eller tonsillit. Jag skulle kolla upp hos vet :).

Jag ser det som normalt att min jycke käkar gräs när hon mår lite illa. Ibland kräks hon inte efteråt, ibland kräks hon. Då blir det mest magsaftsskum med gräs i som kommer upp.

Eftersom hon verkligen vill käka gräs då, så får hon det.

En gång kräktes hon signalneongult, efter att försökt - oh delvis lyckats - att äta upp en gul plasthink.

@Zoya Det finns flera saker det kan vara, problem med magen (ungefär som magkatarr) som tidigare nämnts, men också främmande kropp i svalg/hals eller tonsillit. Jag skulle kolla upp hos vet :).

Fast tonsillit/främmande kropp borde det ju inte vara eftersom det försvinner och sen återkommer med jämna mellanrum? Det borde ju vara ihållande en längre tid om det var något av det?

Jag har funderat på att kontakta veterinären flera gånger tidigare men eftersom symptomen försvinner och liksom inte återkommer så har det ju känts meningslöst.

Fast tonsillit/främmande kropp borde det ju inte vara eftersom det försvinner och sen återkommer med jämna mellanrum? Det borde ju vara ihållande en längre tid om det var något av det?

Jag har funderat på att kontakta veterinären flera gånger tidigare men eftersom symptomen försvinner och liksom inte återkommer så har det ju känts meningslöst.

Du har en poäng där, men den främmande kroppen kan ju t.ex. ändra läge och därmed irritera mindre till tider. Men har det pågått i längre tid är det självklart mindre troligt. Tonsillit är sällan det primära problemet, utan oftast sekundärt till problem med mage-tarm-kanalen, och kan ju svinga lite med status där. Om du misstänker gastrit och inte vill besöka veterinären kan du ju prova att behandla med omeprazol. Man använder det humana preparatet till hund och finns receptfritt på apoteket.

Du har en poäng där, men den främmande kroppen kan ju t.ex. ändra läge och därmed irritera mindre till tider. Men har det pågått i längre tid är det självklart mindre troligt. Tonsillit är sällan det primära problemet, utan oftast sekundärt till problem med mage-tarm-kanalen, och kan ju svinga lite med status där. Om du misstänker gastrit och inte vill besöka veterinären kan du ju prova att behandla med omeprazol. Man använder det humana preparatet till hund och finns receptfritt på apoteket.

Tack för tipset, har googlat lite och hittade ungefär samma svar (men också saker om hjärtproblem, vatten i lungorna, noskvalster m.m. :eek: :nailbiting:). Kanske ska prova ge omeprazol först och se vad som händer. Blir det värre tar jag henne självklart till veterinären men av förklarliga skäl, att min andra tik precis haft magomvridning och plånkan för tillfället är lite tom, så undviker jag ju det helst om det inte är helt nödvändigt.

Tack för tipset, har googlat lite och hittade ungefär samma svar (men också saker om hjärtproblem, vatten i lungorna, noskvalster m.m. :eek: :nailbiting:). Kanske ska prova ge omeprazol först och se vad som händer. Blir det värre tar jag henne självklart till veterinären men av förklarliga skäl, att min andra tik precis haft magomvridning och plånkan för tillfället är lite tom, så undviker jag ju det helst om det inte är helt nödvändigt.

Förstår absolut att det blir dyrt om du precis haft en magomvridning att betala för! Att testa att ge omeprazol blir ju ett billigt och relativt ofarligt alternativ iaf. Man brukar lägga sig på 0,5-1 mg/kg kroppsvikt/dag till att starta med för hund, helst på tom mage. Du kan ju ge en kur på en vecka, och blir det inte bättre/sämre kan du ju tänka över det igen :). Hoppas hon kryar på sig!

Jag tänkte iom att hon är gammal, det är inte så att hon går på något kronisk smärtstillande för artros eller så? Det kan stärka misstanken om gastrit.

Jag tänkte iom att hon är gammal, det är inte så att hon går på något kronisk smärtstillande för artros eller så? Det kan stärka misstanken om gastrit.

Nix, hon äter inga mediciner alls - hund som, peppar peppar, varit kärnfrisk hela sitt liv (förutom dessa konstiga harklingar då).

Men jag provar omeprazolet då så får vi se vad som händer :) Tack!

Liknande trådar

Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 496
Senast: Sel
·
Hundhälsa Usch så svårt att skriva! Har läst igenom mängder av trådar där man frågar om när det är dags att ta bort sin gamla vänn... Nu sitter...
2
Svar
26
· Visningar
13 304
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar