Gammal häst - vad ska man tänka på?? TIPS?

milly

Trådstartare
Vad ska man tänka på när hästen börjar bli gammal?

Jag har ett nordsvenskt brukssto som i år är 21år gammal men som inte visar några tecken på ålderdom... Är pigg o kry, normalt hull och god kondition. Det enda lilla, lilla är att hon har lite gråa hårstrån under pannluggen (de syns bara om man lyfter på luggen).

I maj förra året (då hon var 20år) gick hon en distansritt på 3mil utan några som helst problem! (hon har gått flera sådana ritter förut, t.o.m. 5mil med godkänt resultat)

I augusti förra året gjordes en vet.besiktning UA, förutom som väntat med en äldre häst: vid böjprov 1 grad på varje ben... Enligt veterinär var hon "Mycket fräsch för sin ålder!" vilket hon skrev på kommentarer.

Hon skulle säkert kunna gå distansritten på 3mil i år igen tror jag.

Vad har ni för "tips o tricks" för att hålla en äldre häst frisk o pigg? Foder? motion? annat??

:banana:

Noggrann med hovar. Att hon inte blir för tung. Att hon får gå i princip mer eller mindre varje dag och inte blir stående.

Håll ett öga på hull och hur hon äter, om damen börjar få tandlossning är det lätt att mat packas i fickorna och hon kan få svårare att äta. Fast detta har du nog redan koll på, mest en liten parentes.
Att hon inte ställs av och att hon får lite extra tid på sig att värma upp, noga tandkoll.
Kung Tulle här på forumet borde vara en guldgruva att fråga, har för mig att hon har flera gamlingar i sitt "hästharem".

Ja, som de andra har skrivit, håll igång, åtminstone promenad varje dag så hon inte stelnar till men jobba på så länge hon orkar och tycker det är kul.

Man behöver ju inte ändra några rutiner förrän man märker att hästen börjar "bete" sig gammalt, alltså inte haka upp sig på hästens ålder i årtal om du förstår vad jag menar.

Ibland kanske fler täcken behövs då äldre hästar får svårare att hålla värmen, speciellt om de är blöta, de har svårare att tillgodogöra sig näringen i fodret, men det märker man ju på hullet så håll koll på det.

en kompis medryttarhäst är 21 år, men väldigt pigg för sin ålder. han är aldrig halt/sjuk och hålls igång, rids varje dag.

:bow: Tack så mkt allihopa!!

Det mesta har man hört förut, men det är jättebra att påminnas om dom och höra om någon kommer med något nytt! :)

Sv: Gammal häst - vad ska man tänka på?? TIPS?

x-tra mkt kärlek :love: behöver de som är äldre..
de ska inte glömas bort...

som sagt håll igång hästen så att hon har bra kondition.. kolla tänderna mer regelbundet.

Så fort man ställer av hästen mer än den är van vid så blir dom gamla
har en som är 25 en riktig rally kalle han kan sänka sig när han har barn o ovana på ryggen, men när jag rider så är det full fart o han är inte direkt okomplicerad att rida.
Håller med det där med tänderna se till så hästen tillgodo gör sig maten,sen får man hålla lite koll vissa dagar är dom trötta eller lite sega men det får dom ju vara dom är ju trotts allt gamla.
Sedan kan dom frysa lite mer än vanligt så man kan gott låta dom ha ett gossigt täcke ibland o mycket strö i boxen.
Sedan behöver dom xtra fett i maten för att hålla hullet o kanske lite xtra b-vitamin.

Allt detta är jag nogrann med o han mår jätte bra är pigg o kry men som sagt ibland får man se till hästen om den är lite trött o kanske ta det lite mer lugnt än vanligt. :)

Hästar håller ganska länge om man säger så ;)
Min f. foderponny o jag vann DM i dressyr i år och han är 21... :love:

Håll koll på hur hon äter, visitera varje dag (obligatoriskt på alla hästar :smirk:) känn efter gallor eller svullnader och hålligång henne! Hästar blir gamla så fort man ställer av dem, dom blir stela och trötta. Hon kommer mycket väl hålla för ridning ett bra tag framöver!

Sen har vi min kompis pålla som är 22 som fortfaradne är en galning och inte riktigt vet om att hon är gammal :angel:

Nä, men har det blivit liv i min gamla tråd (skrev den i mars i år) ?? :)

Tack för mer tips!

:bow:

Min häst mår bra och har felfria, friska tänder. "Ser ut som tio år" sade veterinären. Kollade dom nyss. :bump:

Fortfarande inga som helst ålderskrämpor! De flesta blir jätteförvånade när man säger att hon är 21år. Hehe...

Var glad för det!
Jag har en kuse som är 22 nästa år och han ÄR gammal. Stel som en pinne och svullnar i benen om han står inne osv. Hade lite problem med tänderna (detta åtgärdades i höstas.)
Men det går fort ibland tyvärr. Men just nu verkar han trivas med livet som "gammal skrutt" :love: .
Fast det blir mest skrittpromenader, härliga sådanna!!!

Jag är extra noga med att han får en balanserad foderstat nu som äldre. Då jag inte vill hamna på efterkälken och riskera att han tappar i hull och så!

Tänderna växer fram till hästen är ca tjugo år gammal. Sedan växer de inte mer. Därför är det viktigt att man har gjort eventuella korrigeringar innan dess, sedan får man vackert vara rädd om det som är kvar. Tänderna är en av de faktorer som mest begränsar hästens livslängd. Det är säkert ingen fara än, men med tiden kan det bli lämpligt att se till att maten inte är svårtuggad eller av kvalitet som sliter ner det som är kvar av tänderna. Typ blötlägga maten före utfodring, riva morötterna, krossa och mala etc.

Det är också väldigt bra att stretcha och massera hästen.
Om hästen arbetats tidigare och/eller arbetas idag i korrekt form avgör väldigt mycket för hållbarheten.
F.ö. är det som med människor, alla åldras olika fort. 21 år tycker inte jag behöver vara lika med pensionär, om hästen är välskött, pigg och skadefri.

Min gamling är 21 år fyller 22 nästa år.
Han är faktiskt fräschare nu än vad han var när jag fick honom år 2000. Då hade han jobbat på ridskola i 11 år. Han var trött, mycket trött, inte kroppsligt men mentalt.

Han fick ett rejält sommarlov som varade ända tills det kom frost och sedan sattes han igång sakta.
Han har en grym kondition av åren på ridskolan, han blir aldrig trött eller svettig trots att jag vintertid rider väldigt sparsamt nu så kommer han aldrig ur kondition, tack o lov.

Han håller formen, förutom att han har blivit lite tjock nu senaste året, men det beror nog mest på att jag skämmer bort honom.

Han har lite känningar i sina framknän ibland och därför så rider jag inte så mycket på volt, endast ibland. Han är dock aldrig halt, svullen eller annat synligt men tar sig åt knät ibland efter ridning på volt och jag tar inga chanser. Vill ju ha min guling kvar länge!

Han motionerar sig själv i hagen under vintern, vi har kuperad terräng och han leker dessutom vildsint med sitt ungponnysto så han håller igång i alla fall.

Han har tyvärr slagit ut en framtand i underkäken nyligen! Så han ser lite kul ut, han råkade slå i gallret när han skulle tukta grannen vid matdax. Men det verkar inte vålla honom något bekymmer, han äter och tuggar bra samt håller det "fina" hullet.

Jag hoppas att han får vara med länge för han är trots sina alla egenheter en helt underbar kamrat!

Min äldsta häst fyller 28 i vår. Hon är pensionerad (mest pga att jag är rädd för skador - hon är helgalen sedan hon stått lite och jag vågar helt enkelt inte sätta igång henne nu till vintern), men senast idag var vi ute och tömkörde. Jobbar annars mest med markarbete för att hon ska få ha hjärnan igång. Sedan i våras har jag henne på lösdrift och det är JÄTTEBRA för henne och min 26-åring. Inga fler svullna ben efter natten och mycket mer rörliga hästar.
Det man bör tänka på annars är att hålla koll på proteinet: Gamla hästar tillgodogör sig protein sämre och kan därför behöva höjd kvot. Stretcha och massera regelbundet gör hästen mjukare och ökar blodcirkulationen som ofta blir dålig annars.
Men de hästar ni beskriver här verkar ju över lag pigga och fortfarande igång och då är det ju inte mycket speciellt at tänka på. Ökad uppsikt, längre uppvärmning, kolla tänder och se till att de rör på sig. Glucosamin har funkat bra för "våra" leder som ju blir lite stelare med åren.
Och tänk på att en gammal häst är en fantastisk tillgång, de är kloka och har massor av erfarenhet. Oftast vet de själv vad som är bäst för dom!

Liknande trådar

Hoppning Hej bukefalos! Har läst massor här inne i flera år utan att våga mig på att kommentera men nu har jag en viktig fråga som jag skulle...
Svar
5
· Visningar
1 443
Hästvård Jag får hem min första egna häst nästa helg och jag är supertaggad! Har haft foderhäst för nåra år sen och har överlag hållt på med...
2
Svar
22
· Visningar
2 668
Hästvård Min kära lilla shettis verkar för andra året i rad välja fel sommarpäls. Han blir i år 20 år & är tokigt fräsch & pigg. Han har i...
Svar
5
· Visningar
2 383
Senast: Buck
·
S
Hästvård Håller till i det dålda här på buke men nu måste ja ha lite hjälp.... Har ett gammalt vbl sto på 25 år som jag nu måste flytta från...
Svar
7
· Visningar
1 453
Senast: sussip
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama