Gammal häst som tappar vikt

K

kattiss

Hejsan! jag har ett varmblodssto på 26 år och som börjat rasa väldigt mycket i vikt den senaste tiden.. har någon något tips på bra vitaminer, foder som hjäper till??

Sv: Gammal häst som tappar vikt

Det finns rätt många foder för gamla hästar på¨marknaden. Men hade jag varit du hade jag börjat med att kolla hennes tänder. Annars så kan t ex Krafft Rehab vara bra. Det funkar på min gamle man (32 år). Den unge har jag inte behövt börja med något på. Han är ju bara 26 (hi hi).

Dodson & Horrel har ett foder som heter Sixteen Plus som jag tycker har funkat bra på gamla hästar. Gav det till min gamling då han tappade en hel del efter många operationer där han även fick en halv ansiktsförlamning så han bara åt foder som han tyckte var gott. Och detta dög tydligen för honom, han åt 6 kg om dagen och det kostade då ca 8kr kg. Inte billigt, men nödvändigt. Lite OT kanske :angel:

Om du uteslutit mask (genom träckprov) och fel på tänder (veterinär undersökt) så är det så att gamla hästar får svårare o svårare att tillgodogöra sig näringen i det dom får och därför behöver extra protein och lättsmält mat.

Linfrökaka och lusern är att rekommendera. Lusern kan ersätta en del av det vanliga grovfodret.
Om han har svårt att få i sig mcyket mat så kan det vara lägligt att ge sånt som har en kompakt form av näring (mycket näring per kg) - t ex att stor del av grovfodergivan består av lusern och att man tillför lättsmälta proteiner och fetter som linfrökaka, sojamjöl och olja. Även betfor kan vara bra.

har ett bra tips som funkar krossad havre och Kraft grov, eller Hippo breed.
Så mkt hö den vill ha.
Gärna betfor om den inte är så gla i mat/äter upp dåligt.

Uppblött lusernpellets med olja brukar få dem i hull, när man kollat allt det andra som alla skriver om ovan.

Jag har en häst som har lätt för att tappa hull henne ger jag krossatkorn och betfor och fri tillgång av ensilage eller hö hon står även på halm så hon har alltid något att äta. Havre kan jag inte ge min tjej för hon blir helt galen då. Men prova korn och betfor för bara korn smakar inte så gott.

Jag har en 28 åring som har svårt att hålla vikt och jag ger honom Cool, jättebra komplett foder som han har "knubbat" till sig på, sen får han luserpellets och så häller jag 1 dl rapsolja i varje fodring (= 3 dl per dag). Kan ju vara tänder också som andra påpekat, jag ger honom allt uppblött som gröt för att spara hans tänder, han har alla kvar men en som är lite lös så då hjälper detta.

nu är inte min gammal, men halv-anorektisk... hon får Hippo Alfa, tycker mig se resultat efter 2 säckar!

Hej

Håller med om lusern med olja. Det funkade på vår gamla gubbe. Dessutom kan det hjälpa med extra salt (inte sten utan i maten eller vattnet). Viktigt att de får igång törsten och dricker så de inte får diarre och blir uttorkade.

Sen ska gamlingarna inte ställas av helt utan i alla fall ledas så de inte tappar muskler.

Hoppas det ordnar sig.

Svaren på följande frågor kan vara av intresse vid analyseringen om varför?
Så att man kan attackera problemet som hästen tydligt har fått.

Har aptiten minskat "den senaste tiden"?
Har hästen fått ändrad foderstat "den senaste tiden"?
Har hästen "fått i sig" mindre mängd foder "den senaste tiden"?
Har hästen fått någon kroppslig skada " den sensta tiden"som Du känner till?
Har hästen fått någonting som sänker självkänslan ex. ny elak granne eller tvärom blivit av med en hästkompis?

Vill Du beskriva vad den "den senaste tiden" har fått för olika sorters foder och i vilka mängder.
Gunnar

Liknande trådar

Hästvård Är det någon annan som varit med om att hästen har tappat pälsen fläckvis eller som prickar över kroppen? Tänk ”trivselprickar” fast...
Svar
5
· Visningar
597
Senast: Bamburine
·
Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
359
Senast: Malva1978
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 166
Senast: Kilauea
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 253
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka