gammal fjording

T

timotei

Nä han är väl inte så gammal egentligen.
Jag köpte han i höstas, är ca 16 år, väldigt tjock och superdålig kondis.

Han har stått hela vintern, med undantag av korta skritturer.
I går då ja var ute med varmblodet så var han ensam i hagen, och då brukar han bli rastlös...springer fram och tillbaka och ropar efter henne.

Nåväl...vi kom tillbaka och allt vart lugnt.
När jag skulle ta in hästarna på kvällen så märkte jag att han var annorlunda...kunde nästan inte gå. Han är rätt seg i vanliga fall också, men nu var det som om han gick i sirap.

I morse då dottern tog ut honom så var han lika dan...Han är som vanligt i sättet och äter som han ska.

Kan han ha fått sig en sträckning eller nåt...vad ska jag göra...ta ut vet?

Sv: gammal fjording

Kan det inte vara så tro att när du red ut så spranga han mycket i hagen.
Du skrev ju att han var rastlös?
Han kan ha sträckt sej på nåt vis. Kan du se om han haltar?
Jag hade nog tagit dit veterinären för säkerhets skull.

Det är just beskrivningen om att gå som i sirap som det ringer en varningsklocka för fång! Känner igen det från förra året då Loppan fick fång.

Jag tror ju att det är för att han sprang i hagen då han var ensam. Tjock och otränad som han är.
Han liksom går i slowmotion då vi gick till och från stallet. Han äter ock skiter som vanligt och ser för ovrigt pigg ut....möjligen att jag kan se en viss skillnad på ena frambenet...att han ser stel ut där.

Vill bara ventilera mig lite och höra era åsikter...jag är ingen expert så det kan vara skönt att få nåt tips.

Loppan var så där förra året...Var precis som vanligt, åt drack och tiggde godis. Hovslagaren såg inget konstigt, men höger fram var sämre än de andra. Jag ställde henne på box ett bra tag med en halvmeter halm...

Sen när det gått nån månad så syntes det på hoven att det var just fång. Jag kallade aldrig ut veterinär, något som jag har riktig ångest för fortfarande. Nu är hon i alla fall helt återställd och hon är hela 27 år!

Sträckning, fång, träningsvärk, gått omkull i hagen när han sprang runt... Ja det kan vara det mesta.

Har han puls i fram/bak-kotorna? Varm om hovarna?

Just att han är tjock och otränad kan leda till fång.. Varför har han inte blivit riden under vinter?
Annars kanske det kan vara ide att sätta igång honom nu (om han blir bättre det vill säga), eller BANTA. :D

Fång är hemskt, men jag tror inte man förstår HUR hemskt det är förrän man har en häst som drabbats.
Jag tycker många hästägare, där hästen fått fång pga vikten, ångrar sig djupt för att de inte gjorde något åt hästen INNAN fånganfallet.

Jag köpte honom i höstas från en ridskola...dom tyckte att han var för gammal och ringrostig för att gå på lektion där. Han gick väl med på lektion ca en gång i veckan.

Han var och är i jätte dålig kondition...nu under vintern så har det blivigt sparsamt med ridning...har inte mycket att säga till mitt försvar om det än att varmblodet fått den mesta tiden och att det varit så jäkla kallt.

Jag har även försökt att få lite mer info om han från ridskolan och det förra stället han var på...men får inga direkta svar.

Vänder han bra när du leder honom? När min häst fick fång var det vändningarna som var värst, hon hade jättesvårt att vända. Så nu är det det jag kollar efter ifall jag blir orolig. Hon gick stelt och långsamt också.

Han vänder rätt bra tycker jag. Sen i dag då han åter var ensam i hagen vandrade han runt hela tidens medans vi var borta. Ska se sedan i kväll om han är lika stöppli som i går.

Men om det nu skulle vara början på fång...vad ska jag göra då?
Ja jag vet att jag inte är så kunnig inom vissa områden..:crazy:

Övervikt ökar risken för fång, plus att det ger andra hälsoproblem för hästen, så jag skulle börja med att minska på fodermängden. Ta bort allt kraftfoder, betfor osv. Ge honom TILLRÄCKLIGT med grovfoder för att han skall må bra, dvs så att han har att tugga på större delen av dygnet. Hemligheten är att ge grovfoder med lågt näringsvärde så att man kan ge större mängd. Byt ut en del av hö/hösilage mot halm. Kan man få tag i smågranar är det perfekt sysselsättning ute i hagen.

Vidare skulle jag ta ut veterinär för att undersöka hältan och för att få veta säkert att det inte är fång. Du behöver ta ut veterinären och veta varför han haltar eftersom olika skdaor/hältor skall behandlas olika för att gå över. En fånghäst tex skall vara så still som möjligt, så då är det inte bra att han kutar runt i hagen när kompisen är på ridtur.

Ge honom TILLRÄCKLIGT med grovfoder för att han skall må bra, dvs så att han har att tugga på större delen av dygnet.

Det kan nog vara svårt för de flesta hästägare med tjocka hästar att ge dem något att tugga på större delen av dygnet...

Jag vill också ge fri tillgång till min nordistravare, men då går han INTE ner i vikt... :crazy: Vilket jag verkligen vill att han ska göra eftersom han fick fång förra året. Sommaren är bra, då får han en korg på mulen och äter dygnet runt, men går ner i vikt! :banana:

Nu har jag iofs beställt hönät med 4*4 cm maskor, får hoppas att jag kan förlänga ättiden under natten iaf!

Nattmaten blandar jag ut med halm...han blir sur, men tugar i sig i brist på annat.
Dagtid är det vårare..då han delar hage med varmblodet som behöver lite mer än han.

Min islänning får 3-3,5 kg hö/dygn, halm och sen lucern för att hjälpa upp proteinet. Och lite linfrökross, linfröolja och mineraler.

Jag har också ett varmblod som kräver bra mycket mera mat, och ger dom frukost och lunch i hagen.

Dom får 1 kg hö +halm var till frukost och 1 kg hö +halm var till lunch. Sen får varmblodet resten av sitt hö inne på natten medan islänningen får 1 kg hö +halm.

Det här har funkat bra för oss hela vintern, och islänningen har gått ner en del i vikt. Ska sätta igång henne nu, då borde viktminskningen gå fortare!

Hoppas verkligen att din häst inte har fått fång, det är en hemsk sjukdom!

Jag vet, jag har shettisar, så man får bli finurlig för att fodret skall räcka länge till dom. Jag ger hö av lågt näringsvärde, med hög hygienisk kvalitet. Blanda med halm och i hönät är ett bra sätt att dra ut på ättiden. Min går ute mycket i en skoghage/på vall så deras ättid ute består till stor del av gammalt gräs, lingonris och gnag på buskar osv. Går dom i en gruspaddock förstår jag att det är svårare.

Nattmaten blandar jag ut med halm...han blir sur, men tugar i sig i brist på annat.
Dagtid är det vårare..då han delar hage med varmblodet som behöver lite mer än han.
jag gör också som jezzscar, dvs ger mindre givor i hagen och sedan får den häst som behöver mycket resterande giva till kvällen och natten (ja, den som bantar får ju givetvis också, bara inte lika mycket). I hagen har de ju oftast lite att pula med i alla fall när höet tar slut. Sedan skulle jag om jag var du ta ut en veterinär för en koll för säkerhets skull. När du rider varmblodet, kan du inte ha med fjordingen som handhäst då och då i så fall.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Måste bara fråga hur folk resonerar kring en sak som kommit upp för mig nu. Det är så att vi har en fodervärd på vår häst på 18år...
Svar
17
· Visningar
1 732
Senast: Efwa
·
Hästhantering Jag skulle vara så tacksam för lite tips och råd! Det är så att jag flyttat till ny ort för ett par månader sedan. Kom överens med...
Svar
6
· Visningar
3 526
Senast: Aionee
·
Hundhälsa Jag har en 16 år gammal hund, pigg som få, busar, hoppar och skuttar fortfarande, några kanske kommer ihåg videon jag la upp för några...
2
Svar
27
· Visningar
6 562
Senast: SiZo
·
Hästhantering Jag använder en kär väns nick så vet ni vem jag är annars så håll det för er själv. Idag hände något som jag inte vet hur det gick till...
2
Svar
26
· Visningar
4 466
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025