gamla hundar

Lilla_Gubben

Trådstartare
Vi har börjat märka vissa ålderstecken på våran hund (12 år gammal schnauzer), bland annat är han väldigt beroende av mina föräldrar, om de lämnar hemmet, även om vi andra är där, så ligger han och 'gråter', piper och hulkar, tills dess att de kommer hem. Det är 'min' första hund, vad bör man tänka på med äldre hundar, han är jättefin fysiskt och pigg och glad, veterinärkollas var 6 mån (mina föräldrar flyger med honom t o fr Spanien på vintern, och han får vetcheck precis innan han åker dit och en i Spanien innan han åker hem

Det verkar som om ni och vetten har bra koll på hunden. Det enda kanske inte vetten upptäcker är ifall han börjar bli senil. Då kan han uppträda lite förvirrat. Så är det alltid bra att ha koll på syn o hörsel. Silvriga ögon tyder på grå starr. Om hunden tittar på fel håll när man ropar eller vid andra ljud så kan det tyda på att han har sämre/ingen hörsel på ena örat. En gammal hund kan bli inkontinent och hanar kan även få problem med prostata om de inte är kastrerade. M a o så kan de få ungefär samma problem som gamla människor.

Vi har börjat märka vissa ålderstecken på våran hund (12 år gammal schnauzer), bland annat är han väldigt beroende av mina föräldrar, om de lämnar hemmet, även om vi andra är där, så ligger han och 'gråter', piper och hulkar, tills dess att de kommer hem. Det är 'min' första hund, vad bör man tänka på med äldre hundar, han är jättefin fysiskt och pigg och glad, veterinärkollas var 6 mån (mina föräldrar flyger med honom t o fr Spanien på vintern, och han får vetcheck precis innan han åker dit och en i Spanien innan han åker hem

Jag går också på seniorkontroller med Tant varje halvår. Ålder kan ju föra med sig lite olika saker, syn- och hörselnedsättning, artros/ledproblem/stelhet, etc. Det är bra att ha lite extra koll på gamlingarna.

A Hallgren har skrivit en bok om den åldrande hunden. Den finns säkert att låna på biblioteket. :)

Jag har en 14-årig tik som numer är stendöv, så man får kommunicera med teckenspråk eller genom direktkontakt. Hon ser helt normalt och går genom livet med spetsade öron och intresserad blick. Åldern har gjort henne stel och långsam, men humöret är som sagt fortfarande på topp. Strax innan hon skulle fylla 12 år drabbades hon av en allvarlig sjukdom (bukhinneinflammation), men hon svarade tack och lov bra på behandlingen och har sedan dess inte varit sjuk alls. Hon kan ibland ligga och skälla rakt ut i luften, men om man då petar på henne så slutar hon. Det verkar som att hon kan göra detta om hon känner sig ensam (hon hör ju inte var vi är), för när man petar på henne så ser man hur glatt förvånad hon blir över att vi är där. Kanske är hon helt enkelt lite senil, men så länge hon tycker att livet är kul så får hon hänga med.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag skulle behöva höra lite andra röster angående en händelse som jag och min hund var med om. Han var väldigt smart, hyper o...
Svar
10
· Visningar
2 356
Senast: Mkb
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 642
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 401
Senast: Migo
·
Övr. Hund Igår var nog den värsta dagen i mitt liv, min älskade hund som varit sjuk under en längre period blev plötsligt akut dålig. Det började...
Svar
5
· Visningar
2 990
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka