Gamla damen

jassica

Trådstartare
min grand danois tik har hunnit blivit 6 år i år. Jag köpte henne som fyra månaders valp. Aldrig haft några bekymmer med henne, hon har hitills alltid varit en snäll och rolig hund.

Nu märks det dock att hon börjar bli lite gammal, ibland kan hon vara lite stel i bak de första stegen om hon tex legat och sovit. Hon sover lite mer än vanligt, dock har hon aldrig varit morgonpigg, innan lunchtid borde vara förbjudet att gå ut har hon alltid tyckt.

Vi bor på landet, hon är med mig i stallet varje dag, ute är hon superpigg, hittar hon en boll eller något annat att springa med i munnen, blir hon som en sex månaders valp.
Hon ser ut som vanligt i hullet, äter med god aptit, både våran mat och sitt egna foder.

men på någon sätt tycker jag att hon är lite konstig, hon har alltid varit rumsren men senaste veckorna har det hänt någon olycka inne, idag när vi var ute gick hon in i vedboden och tänkte bajsa där, vilket hon heller aldrig tidigare gjort, och ibland så lyssnar hon inte alls på mig. Hon hör som hon ska, tror jag iaf, hon lyssnar när jag pratar eller säger till henne, men ibland är det som hon hamnat i trotsåldern igen, och bara struntar i mig.

Jag är uppväxt med hundar, men detta är min egna första som börjat blivit till åren, så jag har inget att jämföra med om det är tecken på ålderdom.

Jag är orolig att det ska gå supersnabbt och att hon kommer bli sjuk eller bara väldigt gammal väldigt fort, jag vill att hon ska somna in innan det blir akut så att säga. 6 år är ju egentligen ingen ålder, men på större hundar blir de ju äldre fortare. Det enda som visar att hon börjar bli gammal annars är att hon blivit lite grå runt nosen

Har varit i kontakt med vetrinär för hälsochek. Hur är/var era gamla hundar?

Senast ändrad:
Sv: Gamla damen

Jag har en saluki som fyller 11 om några veckor, men till skillnad mot GD så är det ju vanligt att salukis blir 12 år och inte ovanligt att de blir 14, ibland 15.

Min tant fattar själv inte att hon är gammal. Hon vill ha sina dagliga långpromenader, gå lös lite, vara med på alla sorters träningar och är väldigt positiv till det mesta.

Hade jag upplevt något som du upplever nu, att hunden blir väldigt förändrad, kissar inne av någon anledning osv, så hade jag absolut sett till att låta en veterinär kolla på hunden.

Väldigt förändrar är hon inte. Det jag tycker är lite konstigt är att hon gjort ifrån sig på samma ställe, när jag sedan blockerade det stället slutade hon, känns som någon fixidé.

Vetrinär pratade om blodprov, och sen utifrån det kunde vi se vad som mer ev kan göras.

6 år låter adlelse för tidigt för ålderskrämpor då brukar ju de flesta vara i sina bästa år
Kanske dags att göra en koll hos veterinär vad det kan vara för fel…:idea:

Fast GD börjar bli eller är gamla när de är 6 år, tyvärr.

En liten koll hos veterinären låter klokt, kanske behöver hon något för lederna. Att en hund börjar kissa inne kan ha många orsaker. Är hon kastrerad?

nog tror jag att de som 6åringar kan börja få ålderskrämpor, åtminstonde de jag känt med grandis, deras har blivit gamla runt den åldern. En bekant har en tre åring som redan börjat blivit gråhårig, men det behöver ju inte vara ålderskrampor för det.

Men som redan skrivits så ska vetrinären kolla =) Det kommer en vetrinär till stallet på tisdag, ska be henne titta över henne lite, men har även tidigare i veckan varit i kontakt med en vetrinärstation här i stan som ska titta på henne, så det är som det ska på den fronten.

Nej, hon är inte kastrerad. Hon har alltid löpt som hon ska, aldrig blivit skendräktig eller något, utan varit precis som vanligt även då. Har också tittat lite på diverse saker man kan ge för lederna, men har ingen större koll på det, så det tänkte jag att vetrinären ska få berätta lite om, och de säljer kanske det där på kliniken.

svarar båda!

intressant att båda tänker så, jag har själv varit inne på det, jag pratade länge och väl med vetrinären om diverse saker, men glömde fråga om just demens, finns det något prov som kan visa på det? Har som sagt ingen erfarenhet av gamla hundar, känns som jag målar fan på väggen här hemma, och så kanske det bara är att hon börjar bli gammal. Hon har varit med i dag hela förmiddagen o fixat hästhage, och hon är ju som en unghund ute, full fart hela tiden!

Vi får se vad vetrinären tycker och tänker, som tidigare skrivet kommer en vetrinär till stallet på tisdag, ska bolla lite med henne också, vet dock inte hur kunnit hon är på hund, hon kommer från en ATG klinik, men det hon inte kan svara på kan ju hundkliniken i stan göra. Jag känner inte att jag har superbrådska att kolla upp henne, så därför jag inte tog någon tid denna vecka, om ni undrar varför jag inte redan varit iväg, utan tyckte det kunde vänta någon vecka till.

Uvi kan ge demensliknande symptom och skulle även kunna förklara innekissandet. Det finns även andra tillstånd som kan ge liknande symptom.

En ordentlig veterinärkoll är nog att rekommendera med tanke på att symptomen är så pass diffusa.

När min förra hund började visa tecken på demens så märkte jag det genom att hon vid några tillfällen gick och ställde sig i ett hörn och inte riktigt visste hur hon skulle ta sig därifrån. Andra har märkt det genom att hundarna börjar vandra runt, de upplevs som rastlösa. Ytterligare andra märker på sina hundar att de inte längre är rumsrena eller att de blir lekfulla som valpar på nytt.

SKK har en utmärkt broschyr/skrift som heter "Den gamla hunden". Den finns att beställa gratis via SKK, men brukar även finnas att få tag i på djursjukhus och veterinärmottagningar. :)

Det ang uvi vet jag om, jag hade en basset förut som fick det ett par gånger.

Ja hon upplevs inte konstig så, liksom att hon bara står och glor. Hon är lite tröttare, sover lite mera, men det kan ju ha med åldern och göra, och hon har under sitt hela liv aldrig varit någon hund som hoppar och far inomhus, om man inte leker med henne då, utan hon har varit lugn och sover när hon är inne. Unghund har hon alltid varit utomhus, jagar och bär på saker, vi har en gammal myrstack i diket vid granhäcken på gården, den är fanatsikt rolig att´dyka ner i :D Tack för era svar!

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 878
Hundavel & Ras Här kommer en lite allmän fundering. Ni som har FL, hur var dom när dom var unga? Lugna.. eller fullkomligt hyperaktiva? Jag har...
Svar
19
· Visningar
1 606
Senast: Puffindog
·
Hundträning Hej Har lånat en gammal gatuhund någon gång i månaden i ett par år! Vi har super bra kontakt hon verkligen tyr sig till mig och lyssnar...
Svar
10
· Visningar
1 170
Senast: Bulldoozer
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 601
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Retrievertråden
  • Hjälp