galoppskor med broddhål?

Jois

Trådstartare
Finns det? Om inte vad använder man istället..? För och nackdelar...?
Har ett fullblod med dåliga fötter, och behöver skor som man kan få på gräsbrodd på...:angel:

Sv: galoppskor med broddhål?

Jag är inte hovslagare.. men jag har haft fullblod (inkl fullblodshovarna...:angel:)
Victoryskorna som brukar användas vid galopp - finns det ju inte broddhål i.
Men min hovslagare brukade sko med "lätta järn" och så med en särskild teknik där han "lade ut" skorna på något vis.. Det viktigste (hmmm och dyraste) var att vi skodde MINST var 6.e vecka...
Tror att det bästa du kan göra - är att försöka få fatt i en hovslagare som har erfarenhet av fullblod och då gärna sådana som gått på banan...
Lycka till!

Har aldrig sett galoppskor med broddhål, men skorna har grepp s.k outer rim. Kanske inte lika bra som broddar men bättre än inget:idea:

jag har ett fullblod från banan med, och jag kör på travskor:D har en hovis som är van vi fullblodshovarna och som fixar travskorna, slipar av och bankar till så dom funkar utmärkt. broddhål är de å:laugh:

Travskor säger du...? :idea:
Har de ungefär samma funktion / utseende som galoppskor?

Börje Wetterling tillverkar (?) franska järn med fyra broddhål i. Dessa skor är till för att användas tillsammans med specialbrodd på vintern. På sommaren har galoppskor så bra fäste att brodd inte behövs, iaf för galoppträning på gräs och dirt.

Fördelen med att använda franskajärn är att dessa skor är anpassade till fullblod. Skorna har många sömhål och dessa sitter inte så långt in på skon vilket gör att hovarna håller bättre.

Det finns även lite kraftigare varianter av franskajärn, kalla dem konkavskor eller jaktskor, som har broddhål i trakterna. Dessa skor tillverkas i england enkom till att passa fullblod som ej tränas till löp utan rids "vanligt". Be din hovis höra med hovslageriet på Ultuna, där finns det såna, tror jag.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag köpte nyligen mina första barfotaskor och vad sköna dom var att gå i. Jag har breda fötter och dålig balans men med barfotoskorna...
Svar
8
· Visningar
438
Senast: turbofling
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 404
Senast: Stergo
·
Fritid Insåg imorse när hösten/vinterns första snö kom att jag behöver en ny vintergarderob som både klarar hundpromenaden men också håller mig...
Svar
1
· Visningar
302
Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 596

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka