Sv: Galoppsadel
Att ha sämskinn under var något jag lärde mig hos Yvonne Durant. Det funkar på många sätt. Dels blir det ju lite "non slip" och suger upp svett. Sen kan jag tänka mig att det kyler på ett behagligt sätt. Kan ju bli rätt varmt under sadeln. Brukar skölja ur sämskinnet, krama ut vattnet och lägga upp den på ryggen, sen på med viskastycket, padden och sadeln.
Jag rider hellre med brösta en gång för mycket än en gång för lite. Träckade en häst till start där tränaren/ägaren diskuterat länge och väl om hur hårt de skulle dra gjorden. Hästen vann faktiskt löpet men det hängde på håret. Sadeln hade glidit femton centimeter bakåt under löpet vilket syntes rätt bra på både målfotot och filmen. Det kunde ha slutat rätt illa...
Men sen finns det ju hästar som inte gillar att ha brösta eller halsrem och då får man ju anpassa sig eller hitta orsaken. En häst jag red brukade ställa sig när man skulle gå igång med galoppen. Ägaren brukade använda ett rep med en stor knut på som halsrem. Knuten slog på bringan vilket störde hästen. Men den tunnare, normalt förekommande halsremmen som jag red med störde den inte alls. Var en ren tillfällighet att vi kom på det...