Galopproll i ena varvet

cristobal

Trådstartare
Märkte då jag longerade dotterns häst idag att hon rollade vid travfattningar i vänster varv.
Betyder detta att hon är svagare i vänster bak?
Hon är genomgången av ET alldeles nyligen...

Sv: Galopproll i ena varvet

I övergången från skritt till trav gör hon ett lyft av framdelen, som om hon skulle till att fatta galopp i st f trav, men bara en sådan "roll"...

Hästen kanske tycker det är lite jobbigt med fattningar är den musklad och i bra kondition?
Hästen kanske inte var tillräckligt allert då du gav komandot= lite slö så hon fick ta i mer.

Hon gör dessa rollar endast i vänster varv, inte i höger, och då borde det väl vara så att hon är svagare i ena sidan?

Menar du att hästen liksom gör ett skutt fram som om den var på väg att fatta galopp, istället för att börja trava bak? Det blir som ett ryck i hästkroppen i själva igånsättningsögonblicket? Intressant att du har ett namn på det. Har aldrig hört uttrycket förut.

Om jag fattat rätt så gör många hästar så som inte har engagerat överlinjen och bakdelen är bakom dem. Har inte märkt att det skulle vara i något speciellt varv på någon häst, men det är rätt vanligt när jag har lektion med ponnyryttare. Ponnyn går inte i arbetsform utan i sin egen form och då tar den ett skutt fram när det ska bli trav. Likaså ser jag det någon gång på min egen häst vid longering, men det är alltid när kroppen inte är riktigt med och bakdelen för lite engagerad. Prova att jobba lite med att låta hästen sätta under sig inre bak innan travövergången för att få igån bakkärran eller longera med chanbon. Då kommer det säkert bli bättre när hästen har bakdel och rygg med.

Både Biggan och Henrietta är inne på möjliga förklaringar.
Jag köper att hon vill balansera upp sig själv, och att överlinjen är för dåligt engagerad.
Men att det senbart sker i vänster varv borde ge mig en hint om vilken sida som är den svagare, om det nu är vänster (inner bak) som är svagare, så kunde man ju träna upp den mer...
Hon är helt frisk och inte några stelheter värda att behandla enl ET, däremot är hon ju litet stor för sin kropp, och litet osmidig.
Jag hörde att man kan lyssna efter vilket bakben som stannar längst kvar i marken för att utröna vilken sida som är svagast, men det klarar jag ännu inte, så jag tänkte att detta kunde leda mig på rätt spår i träningen av henne.
Fyll gärna på med tankar...

Ja det verkar som om inre bak inte är med ordentligt tycker jag också. Kan du träna lite från marken med hästen? Träna öppnor tex. för att få vänster bak mera under hästen. Det verkar som om vänster bak går innanför och skjuter på mera än bär.

Jo, det låter som rätt medicin, ska prova med långa tyglar, inspirerad av tråden på Barock...
Tack för engagemanget!

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 478
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Google förde mig hit så jag gör ett försök. Jag har köpt en fin 3-årig New Forest som inte var mycket hanterad. Tanken är främst att...
Svar
11
· Visningar
1 790
Senast: Brynja
·
Hästvård Idag red jag min ena ponny för första gången efter skoning, hon skoddes förra tisdagen och har haft skön vila. Dock märkte jag att hon...
Svar
18
· Visningar
3 471
Senast: Raderad medlem 124573
·
Hästvård Jag har fått hem en ny häst och hon verkar va lite ojämt musklad. Jag har märkt att sadeln glider lite lite till höger (det varvet hon...
Svar
2
· Visningar
667
Senast: Lilla_momma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama