Galoppövningar

S

Spider84

Tanten där hemma har bestämt sig för att galoppen är den gångart hon kan samla sig mest i och eftersom det tidigare, bokstavligt talat, inte funnits ett uns av samling i henne förrän för ungefär ett år sedan så tänker inte jag klaga.

Men för att inte tråka ut madam i fråga så hade jag behövt lite tips på roliga galoppövningar. Fastnar lätt i samma veva.
Övningarna ska innehålla samling-"normal"-längning så hon får variera. Alt. att själva övningen är samlande och att jag efter det låter henne länga ut ut sig.
Och inget med bommar!! Hon är lite väl förtjust i det.

Sv: Galoppövningar

hmm.. jag jobbar ju min häst mycket i galopp just nu, men vad gör jag eg?..

jo :idea: just det! jag varierar mellan böjning, öppna, sluta, och förvändsluta.. rider på volt, snettigenom osv osv.. alltså samma övningar som jag göra i skritt och trav.. kom på att carrén finns också, men det krävs ju mycket styrka hos hästen för att klara den övningen i galopp.. men stora piruetter är ju aldrig fel, då får man ju samling..
ja, det var la lite svammel från mig, hoppas du kan använda dig av nått iaf!

Spider:
Då blir jag nyfiken, vad är din veva? :)
Vilka övningar gör ni nu?
Önskar en veta som är glad att hästen galopperar framåt! :D Men har planer i huvudet om allt skoj som kan tänkas vänta då han blir starkare.

Suberdoo skrev nog ganska bra vad jag gör.

Brukar börja med vänster galopp (hennes "svagaste") på en volt. Hitta viss samling och viss längning. Sedan ut på långsidorna och arbeta lite med sluta och öppna. Inte mer än två långsidor dock. Sen lite snett igenom och fövänd sluta. Sedan samma sak i höger galopp. Där har hon dock mer kraft, men fastnar gärna i samlingen (sätter sig för mycket) så där får jag vara noggrannare med att hon går fram ordentligt.

Efter det gör vi några halva piruetter. Inte jätte samlade, men en början till det hela iaf. Vi brukar hålla oss på 4m ungefär, men jag funderar på att öka det avståndet lite för hon har lite väl mycket tendens att hamna i att slänga sig runt.

Jag har tittat lite försiktigt på bytena. Hon är gammal hopphäst så hon gör "hoppbyten". M.a.o. man byter varv så byter hon galopp, men att byta från den bra sidan till den dåliga ger 50% korsgalopp och två steg senare korrekt galopp.

Galoppövningar är roligt. Vi leker mycket med galoppen just nu, roligare nu när formen börjar bli stadig. Jag samlar på kortsidor och gasar på långsidor. Lägger in öppnor och slutor här och var. Diagonalsluta - volt och ny diagonalsluta. När kan man ju variera tvärning/samling lite hur man vill. Vi vänder på bakdelen i hörnen istället för att böja oss ibland, jobbigt men kul.

Jag gör tvärtom. Samlar på långsidorna och gasar genom sista hörnet på "långsidan" och sedan genom kortsidan och samlar ur sista hörnet där så vi kommer ut med viss samling.

Det med diagonalsluta - volt - diagonalsluta lät inte dumt alls!

Vändningar i hörnen fick jag tipset av väldigt nyligen av lovisaeleonora här på forumet. Har hunnit testa en gång och det var väldigt mycket effektivare än att vända mitt i en volt t.ex.

Ah fast du menar mer att ni vänder genom hörnet istället för att böja hästen genom det...det måste också provas så kanske man kan få "piruetterna" lite mindre överböjda till slut. *allas bliver vår början svår stämmer rätt bra på den rörelsen just nu*

Min favvoövning alla kategorier är bra i alla gångarter. "Trappan" = öppna - från öppnan in i en diagonalsluta - från diagonalsluta till förvänd sluta (tänk linjen parallell med linjen där man började med öppnan) - från förvända slutan gör man ett byte in i andra sidans öppna. Hemligheten i alla övergångar är att inte förändra något annat än böjningen och riktningen av energin (ny "framåt"), ha samma placering i alla skolorna. Bytet mellan förvända slutan och öppnan är fiffigt för där kan man kontrollera att hästen är "över" yttersidan - den övergången blir jättesvår om hästen inte är över yttersidan (= om hästen är överböjd till exempel).
Man kan anpassa svårighetsgrad på alla sätt och vis i övningen, börja med att förenkla ner till enbart böjning och samsidiga sidförande.

Karré går också att anpassa svårigheten i, om man har börjat leka litegrann med vändningar så är karrén ypperlig - det bästa är att använda sidorna på olika sätt tycker jag - rid ena sidan i svag öppna, från öppnan i hörnet så rider du nästa sida i svag sluta (detta kräver knappt någon vändning alls, kanske 1 eller 2 steg, hästen är så att säga redan placerad i slutan, bara att man ändrar riktning på energin), från slutan så flytter man i nästa hörn till en svag sluta på nästa sida osv. Mest vändning blir det mellan sluta & öppna, minst vändning blir det mellan öppna & sluta.

Bara några idéer! :)

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Kvällens laguppställning blev samma som förra veckan: Dunja (fina mörkbruna fröken långöra) och Sahara (det frissiga kraftiga fuxstoet)...
Svar
0
· Visningar
410
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama