Galoppombyten

alTR

Trådstartare
Min häst har kunnat göra jättefina byten tidigare. Vi har inte tränat byten på ett tag dock för att få kläm ordentligt på den förvända galoppen. Men nu försöker jag träna också på byten igen, men han byter bara från vänster till höger, ej tvärtom. Jag vet inte vad som har hänt, har han glömt bort hur man gör? :confused:
Har någon något tips till mig?
Kan någon säga några bra övningar som ni gör med era hästar när ni tränar galoppombyten?

Jag skulle bli tacksam för svar! :)

Sv: Galoppombyten

om hästen inte har problem med bakbenen så gå tillbaka ett steg och börja med enkla galoppombyten. dvs ner till trav och ny galopp. Om din häst redan kan galoppombyten så lär den snabbt komma ihåg vad som gäller.

Träna galoppombyten på halvt igenom, från C/A till B/E, börja med enkla byten och gör dem några gånger, därefter byter du galopp, tänk bara på att hästen inte får springa iväg, då är det väldigt lätt att göra byten, ha h*n så samlad så att h*n nästan galopperar skrittfart ;)

Fast det tycker jag är ett knepigt tips till någon du inte sett (eller har du det?). man vill inte att hästen ska tänka bakåt eller stoppa upp i bytena heller. Det är ju bättre om man kan rida lite framåt i bytena för att så småningom få mer gest och för att hästen ska byta genom kroppen.

Tips till trådskaparen: Rider du inte för någon? Fråga din tränare i så fall, om du inte gör det tycker jag du ska börja! :)

Nu under sommaren rider jag inte för tränare lika regelbundet , utan bara då och då. Men snart kommer hon upp hit igen och då ska jag fråga henne :)

Förresten så försöker jag själv med en övning att jag vänder över ridbanan och kommer i en galoppsluta sen när jag byter varv så byter jag galopp från slutan. Men det funkar som sagt inte för att byta till vänster.. :(

Precis.
Det är inte schysst att begära att den ska kunna byta när den inte har svävmomentet:crazy:

kl*

ingen mer som har någon bra/rolig övning för galoppombyten? :)
gärna ännu mer tips!

Fast om din häst har befästa byten så försvinner ju inte den kunskapen hux flux. Oftast beror det ju på ryttaren om häst byter eller inte (på en häst med befästa byten).

Om du själv inte ridit bytena på länge så kanske det är något i din sits/balans som gör att hästen blir störd och inte byter?
träna enkla byten tills de sitter åt båda hållen.
Vänta tills tränaren kommer och kan ge dig handfasta råd, det kanske handlar om något så enkelt som att du vrider dig i sadeln eller liknande och försvårar för hästen ?
Filma o analysera :)

kl*

ingen mer som har någon bra/rolig övning för galoppombyten? :)
gärna ännu mer tips!

Ett tips kan vara att jobba lite mer i den förvända galoppen och där motställa hästen så att du t ex i vänster varv med bibehållen höger galopp böjer hästen inåt mot mitten av volten! Kan du göra den här övningen med en böjd och motställd häst så kommer du åt blivande galoppsidas bog och då brukar bytet bli ganska enkelt för hästen. Ligg kvar i den förvända galoppen tills du känner att den är bärig och tillräckligt bra innan du ger byteshjälpen. Värt ett försök!

om hästen inte har problem med bakbenen så gå tillbaka ett steg och börja med enkla galoppombyten. dvs ner till trav och ny galopp. Om din häst redan kan galoppombyten så lär den snabbt komma ihåg vad som gäller.

Enkelt byte är galopp, skritt, galopp. Absolut inte trav!!

En övning vi gjorde på det Ridgymnasium jag gick på hade en rätt smart övning för att börja känna på bytena.

Banan var en vanlig 60x20m. På två ställen på mittlinjen, 15m från sarjen och 15m från mitten på banan lades en enkel bom. Övningen var att rida i en stor galopp serpentin, och då du red över bommen genomföra ett byte med hjälp av bommen.

Då detta hade övats in så det flöt på utan problem, så togs bommen bort och övningen genomfördes igen.

Allt detta givetvis med övervakning av tränare. Sen ska det nämnas att denna övning främst är riktade till det ekipage som har antingen häst eller ryttare som ej har tränat byten tidigare.

"byte" över bom är inte en bra metod om man är ute efter ett "dressyr byte".

Senast ändrad:

Detta gjordes som sagt som en unghästs introduktion till byten. Man börjar ju inte med byten på rakt spår med en ung häst utan försöker att göra det så naturligt som möjligt. Som jag nämnde i mitt inlägg är det kanske inte direkt en övning som passar ägaren till denna tråd.

Liknande trådar

Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
2 322
Senast: JohannaB
·
Hundträning Hej. Jag har en mittelspitz hane på 2år. Har ett problem att han är så misstänksam emot mig och nu har han börjat totalvägra att klippa...
Svar
15
· Visningar
1 070
Senast: Josefineeee
·
Dressyr Någon som har några kloka råd om ni skulle rida en häst som skjuter ut ena bogen (i detta fallet vänster bog) när ni rider? Stor och...
Svar
14
· Visningar
1 866
Senast: JohannaB
·
  • Artikel Artikel
Radannons Hejsan. Första gången jag skriver här. Men vet inte vad jag ska göra. Vi lämnade ut våra hästar på foder för två år sen. Efter ett år...
Svar
1
· Visningar
1 655
Senast: Cina B
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka