Galoppombyte!

Sv: Galoppombyte!

*KL

Jag hade tyckt det var roligt att lära mig göra galoppombyte på hästen jag hyr på ridskolan, mest för att ha något extra att träna på de gånger det känns bra.

Men dels funderar jag på om det bara är korkat att träna på det för att jag inte kan nog mycket, samt om jag ska träna på det; tips på hur jag ska träna (spår, hur jag ska tänka etc.)?

Ninya, hästen i fråga, kan genomföra galoppombyte sedan tidigare. Jag har dels sett en annan (duktigare) ryttare lyckas, samt att jag själv varit med om det tre gånger på henne, varav två inte var frivilliga. Har gjort lite sporadiska försök under åren jag ridit henne, från början mer eller mindre utan reaktion, de gånger jag försökt senaste halvåret-året byter hon oftast fram men inte bak (vilket såklart inte är bra, men det är ju ett framsteg emot inget alls), eller ibland fortsätter hon mycket glad och taggad i förvänd galopp. Hon tycker för övrigt förvänd galopp är skitroligt och har heller inget emot korsgalopp, vilket kanske inte underlättar.

På lektion har vi gått igenom galoppombyte, men känner tyvärr inte att min ridlärare ger mig bättre hjälp än buke på den fronten. (Det är efter att jag läst runt som jag börjat få byten fram vid nästan varje försök).

Det som fungerat "bäst" är att galoppera på fyrkanten i vänster varv, vända snett igenom och tänka/rida vänster sluta, i hörnet ställa om och tänka/rida högersluta och i samband med omställningen byta galopp. Vid första försöket fick jag peta med spöt på bogen, resten av gångerna har hon bytt fram i båda varven.
Även att galoppera på fyrkanten, vända in i början av långsidan med sikte strax innanför X, vid X ställa om och göra ny fattning i galoppen och rida ut till hörnet (dvs som en spetsig serpentin på långsidan). Det är vid den övningen jag fått till enda bytet hittills. Nackdelen är att det är svårt att få något flyt efter bytet, även om det lyckas.

Det är mycket möjligt att hon skulle byta helt om jag vågade peta på rumpan vid bytet, men hon blir rätt laddad vid galopparbete, och speciellt förvänd galopp eller (försök till) galoppombyten - Så jag är inte säker på om jag vågar det. Dessutom vet jag ju att det GÅR egentligen, så antagligen är det jag som bara gör något galet eller helt enkelt gör "för mycket".

Jag lämnar till andra att svara på din fråga, men jag vill bara säga att man kortar inte upp galoppen för att man skall göra ett byte. Man gör bytena ur den galoppen man rider i. Förslagsvis en arbetsgalopp. Kortar man upp hästen för mycket för att man skall byta så får man inga bra byten, bytena skall vara med framåtdriv, annars studsar hästen mest till och gör ett studsbyte. Bytet skall vara med fortsatt framåttänk och då får man inte komma backandes in i själva bytet.
:bow::bow:
Som vanligt- du kloka människa.

Och jag har ett lite annat system :) Jag lär alla mina hästar att byta tidigt, hur tidigt är naturligtvis lite individuellt, men ca 4-5 års ålder. Dom behöver inte kunna ngt särskilt, men ska galoppera i god balans. Detta brukar vara helt okomplicerat då dom ännu ser det som en naturlig sak att byta galopp vid byte av rörelseriktning. Sen TRÄNAR jag inte ngt större på detta, men kollar då och då av att det finns där. Jag gör det bara om galoppkvaliten är god och gör ingen större "affär" av det. Oftast har hästen lättare för ena hållet, då prövar jag det först. Jag gör det på ett lekfullt sätt och "kräver" inget större. Personligen har jag ALDRIG upplevt att det skulle bli problem med förvända för att hästen kan byta (alla friska hästar kan byta galopp...) det tror jag är en myt, och betor oftast på ryttarfel eller att hästen är ur balans. Sen sitter jag inte och tränar dessa saker parallellt på en häst som ska ut i LA...
Personligen tycker jag att det är lite sent att BÖRJA med byten när hästen redan går förvänd, skolor m.m för då börjar det ju redan bli dags för MSV......

Vill också nämna att man inte bör samla upp galoppen för mkt i inlärningsfasen då hästen i det läget behöver ett lite fräschare tempo för att få till ett bra byte.
Håller med här med, men det krävs en hel del förkunskaper- ganska rutinerad.

Hur gör ni när ni introducera galoppombytet?
* MKT förvänd galopp gärna på volt (för att stärka och lösgöra) mkt skritt-galopp-skritt + enkla byten med skritt emellan

Hur gör ni rent praktiskt?
* Jag rider galoppsluta, ställer om, lägger om skänkeln = byt (till den andra sluta)

Korta upp mycket eller lagom?
* mkt /lagom , beror på dagsformoch känsla för dagen.

Om hästen fått in den dåliga vanan att först byta fram och sedan bak ett steg senare, hur kommer man till rätta med det problemet?
* då tar hästen inte skänkeln, jag tar hjälp av min tränare, som har lösningar på det mesta:)

• Gilla
Reactions: Sar

Liknande trådar

Dressyr Får jag stöta och blöta en galoppombytes fundering med er? Min valack har inte befästa byten ännu, det ena blir oftare rätt än fel men...
8 9 10
Svar
192
· Visningar
18 630
Senast: Piaff
·
Foder & Strö Hej. Vi har en ponny på 15 år . Vi är lite osäkra på hur mycket vi ska ge till han hö. Dom får fri tillgång till hösilage i hagen. Sen...
Svar
12
· Visningar
593
Senast: matson
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok :( Tog precis första tabletten metformin, hoppas att magen tål den. Jag åt iaf strax innan. Högt blodtryck, diabetes. Orkar inte. Jag...
Svar
6
· Visningar
683
Senast: Rosett
·
Hundträning Jag behöver alla råd hur jag ska hjälpa min hund som jag uppfostrat helt fel. Jag har gjort henne rädd och osäker. Vid hundmöten har jag...
Svar
7
· Visningar
759
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• WE-tråden
  • Dressyrsnack 17