Galoppombyte!

Shadows12

Trådstartare
Hej! Jag behöver hjälp och råd hu jag ska lära min ponny att korta galoppen och att göra galoppombyte. Men jag vet Själv inte hur jag ska göra. Ge mig bra råd, så hoppas jag att jag fattar! :))

Sv: Galoppombyte!

Tar upp frågan igen då det intresserar mig hur ni går tillväga i utbildningen.
(Eftersom vi är i ett diskutionsforum vore det trevligare att diskutera med er än att ringa runt till tio tränare för att se hur de anser vara rätt)

Hur gör ni när ni introducera galoppombytet?
I vilket urbildningsstadie vill ni ha hästen? Takt, balans osv...

Hur gör ni rent praktiskt?
Lägger du en snäv sväng och byter volt?
Använder du en bom på marken?

Hur ska man gå tillväga i själva bytet?
Korta upp mycket eller lagom?
Om hästen fått in den dåliga vanan att först byta fram och sedan bak ett steg senare, hur kommer man till rätta med det problemet?

En fråga till när vi ändå håller på..

Vilker bör komma först, den förvända galoppen eller ombytet?
Blir det svårare om det ena eller andra introduceras först?

Här kommer mina tankar, hoppas det blir begripligt.

För att jag ska tycka att byten är aktuella att träna, vill jag att hästen och ryttaren ska behärska förflyttningar av bog och bakdel på ett momentant sätt. Hästen bör klara både öppna och sluta i galopp först.
Hästen behöver vara tillräckligt stark för att fatta galopp ur skritt. Helst göra övergången galopp-skritt också men det går att "fuska" sig förbi.
Jag vill att hästen ska kunna förvänd galopp först. Visserligen kan man tänka sig att det försvårar själva bytet, men det är inte så enkelt att träna in förvänd galopp om hästen tror att den ska byta varje gång man böjer om och ändrar riktning.
Antagligen är det "rätt" tankegång utifrån dressyrmönstren: förvänd galopp kommer långt tidigare än byten i språnget.

Jag försöker gärna placera byten antingen i övergång mellan två volter, eller efter en galoppsluta på diagonalen precis när man kommer ut på fyrkantsspåret.
Ett sätt att hindra att hästen byter fram först, är att göra bytet i form av övergång från ena galoppslutan till den andra galoppslutan.
Man kan testa att flytta bogarna eller att flytta bakdelen. Fördelen med att göra störst inverkan på bakdelen är att risken är mindre att den byter fram först.

Fördelen att träna byten över bom kan vara att hästen tar i lite extra i språnget och därför kommer upp i luften, nackdelen kan vara att det gärna triggar att hästen byter aningen före fram.

En fråga till när vi ändå håller på..

Vilker bör komma först, den förvända galoppen eller ombytet?
Blir det svårare om det ena eller andra introduceras först?

Jag var faktiskt så oproffsig ;) att jag bara lärde min ponny byten utan att fundera så mycket. Jag kortar upp, halvhalt och så bara byta galopp. Typ fatta galopp i galoppen. :)

Hästen i fråga är i alla fall väldigt begåvad när det kommer till arbete i galopp, är kort och bärig i sig själv, men ingen stjärna - och det är inte jag heller.

Kanske helt galet, men men.

Jag lämnar till andra att svara på din fråga, men jag vill bara säga att man kortar inte upp galoppen för att man skall göra ett byte. Man gör bytena ur den galoppen man rider i. Förslagsvis en arbetsgalopp. Kortar man upp hästen för mycket för att man skall byta så får man inga bra byten, bytena skall vara med framåtdriv, annars studsar hästen mest till och gör ett studsbyte. Bytet skall vara med fortsatt framåttänk och då får man inte komma backandes in i själva bytet.

Hur gör ni när ni introducera galoppombytet?
I vilket urbildningsstadie vill ni ha hästen? Takt, balans osv...

Hur gör ni rent praktiskt?
Lägger du en snäv sväng och byter volt?
Använder du en bom på marken?

Hur ska man gå tillväga i själva bytet?
Korta upp mycket eller lagom?
Om hästen fått in den dåliga vanan att först byta fram och sedan bak ett steg senare, hur kommer man till rätta med det problemet?

Jag vill kunna rida samlat och i god balans i alla gångarterna, ha reglerbar fart och kunna rida på små volter. Flyttbar fram och bakdel, dock har min inte kunnat öppna och sluta i galopp. Förvänd galopp har också varit befäst.

När jag tränar in enkelt byte rider jag på två stora volter i trav, noga med att rakställa hästen på mittspåret, byta volt varje varv, rider jag lätt byter jag sittben när hästen är rakställd. När hästen är trygg med det och tycker att den kan göra det med förbundna ögon, fattar jag galopp in på volten, rakställer igen på mittlinjen, när hästen är rak gör jag en galoppfattning för andra varvet och tittar in på nya voltvarvet och är beredd på att hästen skall explodera. För så tycker jag det känns i början att hästen tar i ända från tårna för att orka göra bytet. Jag kortar alltså inte upp något alls, utan tycker snarare att hästen "behöver lite plats att röra sig på" i början.

Har inte varit med om att hästen bytt ojämnt faktiskt så har ingen teknik för det. Jag är ingen expert men det är så jag gjort i alla fall.

Enligt min (mycket välmeriterade) tränare finns det två saker man ALDRIG ska träna på egen hand, om man inte själv är högt utbildad: galoppombyte och piaff.
Du ska ALLTID ha en tränare till hjälp, som ger dig rätt instruktioner, ser hästens alla olika reaktioner och kan hjälpa dig att ta er förbi svårigheterna. De fel som man annars gör kan vara riktigt svåra, kanske omöjliga att senare få bort.
Det man däremot KAN gör själv som är förberedande för galoppombyten, är t ex:
- arbetsgalopp/samlad galopp på kvartslinjen, rak men motställd häst.
- enkla byten, dvs samlad galopp, skrittövergång (obs! inga travsteg) och här är det inte viktigt att hålla sig till 3-5 skrittsteg, det får gärna vara fler skrittsteg, lugn fattning till ny samlad galopp. Denna övning kan man med fördel göra på stora serpentiner, med skritt över medellinjen.

Och jag har ett lite annat system :) Jag lär alla mina hästar att byta tidigt, hur tidigt är naturligtvis lite individuellt, men ca 4-5 års ålder. Dom behöver inte kunna ngt särskilt, men ska galoppera i god balans. Detta brukar vara helt okomplicerat då dom ännu ser det som en naturlig sak att byta galopp vid byte av rörelseriktning. Sen TRÄNAR jag inte ngt större på detta, men kollar då och då av att det finns där. Jag gör det bara om galoppkvaliten är god och gör ingen större "affär" av det. Oftast har hästen lättare för ena hållet, då prövar jag det först. Jag gör det på ett lekfullt sätt och "kräver" inget större. Personligen har jag ALDRIG upplevt att det skulle bli problem med förvända för att hästen kan byta (alla friska hästar kan byta galopp...) det tror jag är en myt, och betor oftast på ryttarfel eller att hästen är ur balans. Sen sitter jag inte och tränar dessa saker parallellt på en häst som ska ut i LA...
Personligen tycker jag att det är lite sent att BÖRJA med byten när hästen redan går förvänd, skolor m.m för då börjar det ju redan bli dags för MSV......

Vill också nämna att man inte bör samla upp galoppen för mkt i inlärningsfasen då hästen i det läget behöver ett lite fräschare tempo för att få till ett bra byte.

Det där svaret kan väl inte ha varit till mig? Jag har ju inte skrivet ett jota om det du svarar på :)

Ha ha, nej det var det ju inte. Blandade ihop dig med kryddelydd (svårt med alla kryddiga namn :laugh:) och det är ju e.g inte ett svar till hen heller, bara en återkoppling på att jag gör på ett annat sätt :)

Hugger knappen och frågar samtliga.

Om hästen börjat byta fram men inte bak, går det då att komma till rätta med det?

Risken att oavsiktligt lära hästen t ex detta fel (orent byte) är den största anledningen till att man, enligt min välmeriterade tränare, inte ska försöka sig på detta på egen hand.
Det är svårt att lära om hästen.
Oerhört mycket bättre att göra rätt från början. Till det behövs närvarande kvalificerad tränare, alternativ att man själv är en riktigt duktig hästutbildare.

Tänk att hästen skall byta med bak när du gör bytet. Det är vanligt att ryttaren tänker för mycket på hästens framben och då blir det lätt att hästen bara byter fram. Titta rakt fram, när du gör bytet på en orutinerad häst så ställer du om och går fram med den nya innerhanden samtidigt som du lägger bytet. Var noga med att du inte backar av utan har flowet framåt. Och tänk som sagt att hästen skall byta med bakbenen, frambenen får du på köpet. Det du skall tänka på innan är att hästen är framme på hjälperna.

Nila D, :)

Enligt min (mycket välmeriterade) tränare finns det två saker man ALDRIG ska träna på egen hand, om man inte själv är högt utbildad: galoppombyte och piaff.
Du ska ALLTID ha en tränare till hjälp, som ger dig rätt instruktioner, ser hästens alla olika reaktioner och kan hjälpa dig att ta er förbi svårigheterna. De fel som man annars gör kan vara riktigt svåra, kanske omöjliga att senare få bort.

Hoppar på tråden :)

Gäller detta även för färdigt skolade hästar? Skulle vilja lära mig galoppombyte, kan teorin och hästen är en 20-årig dressyrtant som är skolad upp till intermedier, och kan därför byten nästan automatiskt...

Jag skulle gissa att det är mycket mindre riskfyllt om hästen är riktigt säker i bytena, dvs är en riktigt läromästare. Gör ryttaren rätt så kommer hästen att göra rätt, men om ryttaren gör fel så lär hästen inte in fel.
Dock kan det ja vara lite olika beroende på individ.

På en häst som inte är säker i bytena tror jag det är förkastligt att sitta och prova själv, såvida man nu inte själv är en duktigt unghästutbildare.

Men det är ju aldrig fel att göra en ny rörelse, galoppombyte t ex, tillsammans med tränare de första gångerna, och att därefter träna på egen hand. Även om det rör sig om en häst med befästa byten.

Kan inte beskriva hur jag gör när jag rider in unghästarna men ett bra tips är att ta hjälp av en tränare så att det blir rätt för just din häst och dig.

Hugger knappen och frågar samtliga.

Om hästen börjat byta fram men inte bak, går det då att komma till rätta med det?

Jag provar och svarar.:laugh:

Jag skulle säga att det delvis beror på hur befäst de orena bytena är.

Jag skulle i sådant träningsmoment, såklart ha en tränare med, men vara särskilt noga med nya innersidan att bogen där kommer tydligt lite in så det finns plats för det nya inre bakbenet att byta.
Och använda förstärkt ytterhjälp i bytet, kanske med spö som ytterligare förstärkning.

Liknande trådar

Dressyr Får jag stöta och blöta en galoppombytes fundering med er? Min valack har inte befästa byten ännu, det ena blir oftare rätt än fel men...
8 9 10
Svar
192
· Visningar
18 630
Senast: Piaff
·
Foder & Strö Hej. Vi har en ponny på 15 år . Vi är lite osäkra på hur mycket vi ska ge till han hö. Dom får fri tillgång till hösilage i hagen. Sen...
Svar
12
· Visningar
593
Senast: matson
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok :( Tog precis första tabletten metformin, hoppas att magen tål den. Jag åt iaf strax innan. Högt blodtryck, diabetes. Orkar inte. Jag...
Svar
6
· Visningar
683
Senast: Rosett
·
Hundträning Jag behöver alla råd hur jag ska hjälpa min hund som jag uppfostrat helt fel. Jag har gjort henne rädd och osäker. Vid hundmöten har jag...
Svar
7
· Visningar
759
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama