Galoppfattning.. :-/

B

Boribaby

Jag har en häst som varit travare och på gränsen till plågad. Eller tja hon blev väldigt slagen och sådär så man har inte kunnat rida henne så mycket. Men nu när vi tränat lite och så, så kan man rida henne hur fint som hellst.:D

Det enda som inte går in i huvudet på henne är galoppafattningar!! Hon har haft svårt för galoppen eftersom att hon blev slagen så fort hon galopperade innan, men nu galopperar hon hur gärna som hellst.. I uppförsbackar.. :/ Jag tränar på att alldeles innan övergången från trav till galopp försöka få in lite galoppfattning. Och när jag försöker på en jättefin äng som vi har här bredvid, så ökar hon traven hur mycket som hellst.. MEN INGEN GALOPP! Hur ska jag göra? :confused:

Tusen tack för alla tips! :D:love:

Sv: Galoppfattning.. :-/

Jag har en travhäst precis som du. Än så länge har vi bara galopperat uppsuttet ett par gånger och jag kan säga så mycket som att det går fort! :laugh:
Jag har lärt min häst ett röstkommando från marken, han vet att just det ljudet betyder galopp, oavsett var någonstans matte befinner sig. När jag satt i sadeln och testade första gången så blev han lite fundersam, men redan andra gången var han med på noterna!
Jag har tänkt finslipa vår kommunikation genom att börja ge små signaler med kroppen tillsammans med rösthjälpen, för att sedan helt kunna ta bort rösten och bara använda kroppen i fattningen. Men dit har vi en bit kvar.
Så har vi börjat, hoppas du hittar en bra lösning som passar er!

när hon "rusar iväg" så håll tillbaks och gör halvhalter, försök fatta ur halvhalten.

Har också en travare. =) Vet inte riktigt vad de som haft henne innan hade för kommando, men det gick att galoppera henne när jag köpte henne men fort som attan och utan någon som helst balans.

Har longerat och löslongerat henne under våren och använt "Jah!" som kommando och hon förstod ganska fort vad det handlade om, bara det att hon inte alltid orkar göra fattningarna.

Sedan att få henne att göra det uppsuttet är så klart svårare när det behövs mer styrka och bärighet men nu är högergaloppen så pass bra att jag klassar den som "ridhästgalopp" :P

när hon "rusar iväg" så håll tillbaks och gör halvhalter, försök fatta ur halvhalten.

absolut iget ont menat, men har du ridit en travare som inte fattar att den kan gallopera? då gör man inga halvhalter, då har man fullt upp att hålla sig kvar i traven. ;)

ta det lungt, det kommer!

gallopera mycket uppför, så hon får in rytm och styrka i det. ta ut det på plan mark allteftersom.

å ha tålamod!
min häst har först nu fattat att hon kan gallopera på en ridbana. snabbt som fan, men det blir iallafall gallop! :o å henne har jag haft i 3 år. i början kunde hon bara ta några steg i taget och nu orkar hon iallafall hålla ett bra tag!

(heller inte illa ment) fast då lär man väl hästen halvhalt innan man ska börja galoppera ;) den är ju liksom grunden för hela fattningen och för den delen all annan utbildning med ;)

jag har ingen stor erfarenhet av fd. travare, vi fick in en för omskolning direkt från banan där jag jobbade som beridare. och visst har du rätt, det va en "pärs" (åminstonde va det en helt ny upplevelse för mig :angel:) men likväl bara att börja från grunden.

oja, visst är det!!!

men travare har tyvärr inte galloppen med sig, så det är så otroligt mycket svårare för dom än tex för renodlade halvblod.

Absolut, vi gick till och med omkull i vintras när vi galopperade och hon tappade balansen bak så hon druttade omkull. SÅ vi jobbade med skrittarbete större delen av vintern och vad det hjälpt. Stark och mer balanserad har hon blivit.

I augusti har jag haft henne i ett år och målet är att tills dess kunna ta galopper i sansat arbetstempo. ^^

Tålamod, oh JA. ;P
Kommer vi bara ikapp med vänster så det blir så bra som höger så tycker jag att hon har "ridhäst" gångarter.

På min travhäst övade jag i början bara galoppfattningar från skritt. Jag tycker att det är enklare att vara tydlig och visa vad man menar i skritten och då är det heller ingen risk att det blir "travartrav".

Och så mycket beröm så fort hästen gör minsta försök! Så att hästen tycker att det är roligt att galoppera :laugh:

Jag har en travhäst precis som du. Än så länge har vi bara galopperat uppsuttet ett par gånger och jag kan säga så mycket som att det går fort! :laugh:

Ja det går verkligen fort.. Kan knappt sätta mig ner i sadeln när pållen min galopperar.. xD

OKej.. Tålamod och styrkeövningar. Tips på styrkeövningar någon? :D:o

övergångar. :)
sätt formen mellan halt-skritt-trav och du har kommit jättelångt på väg!!!! när det sitter på rakt spår, börja med lite sidförande. passa upp på vänster sida bara, den kan vara stel och kort och lägg ner mycket jobb på att strecha ut den. väk där, börja med att föra in yttre bakben under kroppen, för att underlätta med galloppfattningen. men rom byggdes inte på en dag, detta kanske tar x antal månader innan det sitter.

och ta hjälp av en duktig tränare några gånger i månan. :)

Jag har en häst som varit travare och på gränsen till plågad. Eller tja hon blev väldigt slagen och sådär så man har inte kunnat rida henne så mycket. Men nu när vi tränat lite och så, så kan man rida henne hur fint som hellst.:D

Det enda som inte går in i huvudet på henne är galoppafattningar!! Hon har haft svårt för galoppen eftersom att hon blev slagen så fort hon galopperade innan, men nu galopperar hon hur gärna som hellst.. I uppförsbackar.. :/ Jag tränar på att alldeles innan övergången från trav till galopp försöka få in lite galoppfattning. Och när jag försöker på en jättefin äng som vi har här bredvid, så ökar hon traven hur mycket som hellst.. MEN INGEN GALOPP! Hur ska jag göra? :confused:

Tusen tack för alla tips! :D:love:
Travhästar blir inte slagna när de galoperar utan de blir "nedtagna/bromsade" o i vissa fall väldigt hårt (satta på hasorna:crazy:) har kört några såna som blivit för hårt bromsade o de får nästan panik o i vissa fall nästan tvärnitar själva om de galopperar.:cry:

Ett litet inlägg som kanske hjälper dig i tankarna runt din häst o hur du ska lösa problemet

Ja, stämmer. Men han som dom var hos var inte normal.. Han slog hästarna vad jag vet. Alla trodde att Tösen skulle till slakt för att hon var så konstig, vild, knäpp, GALEN.. men det stämmer.. :)

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 767
Senast: mamman
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 684
Senast: AbCdE
·
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 624
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
14 027

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix
  • Vi som letar häst II