L

Liinaaa

Jag har en nsvd travare som bara gått på travet ett fåtal gånger innan hon blev ridhäst.
Hon 9 år nu och det går inte att fatta galopp på henne utan hon bara rusar in i galoppen och när hon väl galopperar måste hon trava väääldigt länge innan hon börjar galoppera ''/
Så jag undrar om ni har några tips till hur man kan få henne att förstå galoppskänkeln, just nu är hon itne så jättebra musklad, jaghar bara haft min underbaaring i 1 månad.
Hoppas ni kan hjälpa mej ;)

Sv: Galoppera

Jag skulle föreslå att du låter bli att ens försöka galoppera innan hästen har fått mer muskler, antagligen orkar h*n inte med att göra en ordentlig galoppfattning. Ut och skritta i oländig terräng, klättra, rid över cavalletti och allmänt stärk hästen så kommer galoppen sen.

Hejsan!
Jag säger som föregående; rid ut i terräng och bygg upp muskler och kondis. Men försök redan nu att lära honom att man får "lunk"trava, han behöver inte springa i fort trav. När han kan gå i kort trav, kommer han förmodligen få lättare för galoppen!
Lycka till!

Aa, ska lära henne att ha mer takt i traven också ;D just nu är det mest bara ''travaretrav'' , men detta sak tränas upp, har tömkört och longerat henne en del nu också :)

Jag skulle föreslå att du låter bli att ens försöka galoppera innan hästen har fått mer muskler, antagligen orkar h*n inte med att göra en ordentlig galoppfattning. Ut och skritta i oländig terräng, klättra, rid över cavalletti och allmänt stärk hästen så kommer galoppen sen.

Precis vad jag tänkte skriva.;):laugh:

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 400
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 684
Senast: AbCdE
·
Ridning Hej! Men ridtravare har svårt att gå ned för nedförsbackar, han vill gärna trava nedför och är det extra brant så drar han ned huvudet...
Svar
14
· Visningar
1 647
Senast: skiesabove
·
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 624

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka