Z

_Zero_

Min häst är så seg att fatta galopp på. Har ni ngr tips på hur det lättare ska kunna fattas galopp!? Kram

Sv: Galoppen

Kan han inte hjälperna eller har han dålig framåtbjudning?
Är han seg i alla gångarter?

Gör många halvhalter, innan ni fattar galopp. Se till så att hästen svara på halvhalterna. Det kan vara lättare att fatta galopp på böjt spår. Träna på att samla hästen i traven och skritten, rid lite öppna och sluta. :smirk:

galopera ute i naturen, där hittar hästen ofta en mer naturlig framåtbjudning. Börja inte på banan innan hästen fattar galopp ute, det är väldigt viktigt att hästen orkar. Att galopera rakt fram ute i naturen är inte lika ansträngande som att galopera på en volt på ridbanan.

Bestäm dig för att ni skall fatta galopp och gör det sedan.
Det låter som hästen tycker det är skönt att slippa och lallar med dig.
Ha ett dressyrspö i handen och reagerar den inte på galoppfattningen (förutsatt att du gör rätt) så lägg till spöt vid skänkeln, räcker att peta. Var bestämd med vad du skall göra.

Jag antar att du har ett ridspö i näven? Använd det!

Hur är den seg? Är den likadan med alla ryttare?

På yngre/oridna hästar brukar jag ta det lite extra lugnt. Lägga till hjälpen och vänta ut hästen tills den förstår och fattar, då får den beröm och det tar inte många gånger innan den "fattar galoppen", ha ha. På hästar som faktiskt KAN hjälpen och som bara kör med ryttaren så blir det tuffare, dvs jag petar på med spöt eller smackar eller vad som nu funkar bäst som förstärkning på just den häst jag rider. Lydnaden tar jag dessutom igen innan jag galopperar, ser till att hästen svarar direkt för fram, stopp, sväng i skritt och trav.

Ut och galoppera i skogen!
Det ska vara roligt att galoppera! :)

Lär in ett kommando för galopp.
Det har jag. jag gör "pussljud" med munnen :D

Började när jag fick honom och longerade honom. "sssss" för trav och "pussljud" för galopp.

När jag gjorde "sss" ljudet så började jag veva linan (andra änden av longerlinan/repet) fortare så han fattade att han skulle trava. Så fort han travade slutade jag att veva och även med ljudet. Det var belöningen liksom. Ingen press.

Samma med galoppen. Pussljud + veva snabbare = hästen fattar tillslut galopp och då slutar ljudet och vevet. Belöning för att han gjorde rätt.

En häst lär sig ganska fort. Några gånger. Men man kanske ska börja med traven först och sedan lägga på galoppen så man inte växlar hela tiden. Då gör man det svårare för hästen.

För att hästen ska sakta ner sen igen säger jag "saaakta" och om den saktar ner från galopp till typ skritt då så behöver jag bara lägga på "sss" igen så han fattar att oj, trav ville hon ha.

Sedan tar man med sig komandona upp på hästryggen, brukar gå bra.

:bow: Så gör jag också, fast med visselljud för galopp, funkar jättebra! Men har inte provat från ryggen än...

Liknande trådar

Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
2 272
Senast: JohannaB
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 741
Senast: mamman
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 638
Senast: Freazer
·
Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
806
Senast: Nevermind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama