G

Gamblers two blue

Ja jusst det.. hur lär ni era hästar gallopera ??? Tips och ideer tack!

Sv: Galopp!?!

Jag tycker att man ska börja med att hästen lär sig galoppskänkeln och då får den galoppera lite "hur den vill" för att man sedan ska kunna samla den när den förstår vad man menar.
Ett effektivt sätt att lära hästen galoppskänkel är att rida ut i skogen, ha en vuxen häst som "draghjälp" framför, fatta galopp, smacka och "gunga till" så hästen hamnar lite "ur balans och fattar galopp" - det där lät rätt illa men då tar de flesta hästarna galoppen.
Så småningom lär sig hästen att fatta galopp vid smacken och då kan man börja med galoppskänkeln också.

Annars kan du longera hästen och ge den ett kommando för galopp - en smack eller "gaalopp!" och överföra detta till ridningen. Så har jag tränat min systers häst som från början var väldigt seg när det gällde att fatta galopp.

Jag har haft unghästen med som handhäst och använt ett ljudkommando vid galopp. Det lärde han sig snart.
Sedan har jag använt det från marken och sedan även uppsuttet. Nu står vi inför att kunna välja vilken galopp det ska bli :crazy:

Vid longering, tömkörning och vid inridning använder jag mig av ordet GALOPP. Min häst svarar mycket bra på det och lärde sig sedan vad skänklarna betydde.

kul med så många bra svar fler tips kanske ?? följdfråga då : ingen som har haft några problem som bocksprång, bockningar, sparkut, eller kanske hästen bara totalvägrar att gå fortare och saktar av istället???

Min häst är under utbildning, och nu för några dagar sedan påbörjade vi inlärning av galoppskänkel, utomhus. Jag ställde henne snett över vägen vi skulle galoppera, och "drog" sedan fram huvudet och smackade, hon travade bara då, men då kom den andra hästen upp bredvid henne, och då tog hon galopp.
Dagen efter ställde jag huvudet lite till vänster, la till höger galoppskänkel och smackade, då tog hon galoppen påengång. Samma sak idag :)

kul med så många bra svar fler tips kanske ?? följdfråga då : ingen som har haft några problem som bocksprång, bockningar, sparkut, eller kanske hästen bara totalvägrar att gå fortare och saktar av istället???

Allt detta :D Vissa hästar med humör testar givetvis, men om problemet kvarstår och inte ser ut att bero på hästens ungdom/oerfarenhet och kanske glädje bör du kolla upp hästen så att den inte har ont någonstans!

Ha ha ...huga min fux med humör lyfter högt med hela bakdelen när jag lägger en galoppskänkel...het som en potatis men hon är ung och har en del kvar att lära så jag tar inte så allvarligt på det, jag tror det ger sig med tiden.
ÄLSKAR min hetsporre...helt i min smak:love:

en unghäst?

den lär jag in ett galoppkommando från marken vid longering först.

Sedan använder jag samma kommando uppsuttet och lägger till galoppskänkel. Sedan kan jag ta bort kommandot när skänkeln är befäst.

Saktar av :rofl: snarare haft problem med att de blivit så taggade att de fått svårt att stanna när man frågar...
Om du har en häst framför lär väl hästen inte vilja stanna??

Om bocksprången bara är lite glädjeskutt är de ju inget att oroa sig för, tror hästen börjar ta det lugnt så småningom. Annars är det ju bra att kolla ryggen och sådär, inte bra om hästen har ont just när den lär sig galoppera.

Tja, hästar som det är fel på kan mycke väl bete sig som du beskriver.

Vad är det för häst, ålder, ras, hur mycket kan du själv om utbildning?

När jag börjar galoppera uppsuttet är röstkommandot befäst. Rider helst i skogen med sällskap så man får lite draghjälp. Om jag ska fatta vänster galopp kortar jag upp höger sida något för att hästen lättare ska kunna sätta in galoppbakbenet under sig. Lägger till skänkel (höger) ngt tillbakaflyttad och ger röskommando.

Liknande trådar

Träning Behöver tips på hur man kan träna häst från marken för att hästen ska få bättre kroppshållning. Hästen är i dagsläget framtung med...
Svar
5
· Visningar
849
Senast: Lejd
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
297
Senast: Lavinia
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter SM-mästaren Sara Henriksson och hennes vinnarhäst Woo Boo Doo håller till i småländska Agunnaryd. Här tränar ekipaget hårt för att att...
Svar
3
· Visningar
742
Senast: Skjøldur
·
Träning Behöver alla tips, trix och kunskap ni har ang travhästar. Hur får jag den att jogga lugnt, hur gör jag/vad gör jag fel om hästen går...
Svar
0
· Visningar
479
Senast: Mrs Chippy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama