Galopp på rakt spår

Beckie

Trådstartare
Hej!
Har en travare som jag är i fullt sjå att lära galoppfattning. Har kommit så långt att han fattar den någorlunda direkt, behövs bara lite finslipning. Han galopperar i en lugn och avslappnad galopp så länge vi arbetar på volt men så fort vi ska ut på rakt spår osv så orkar han inte hålla galoppen i samma lugna tempo utan jag måste i så fall driva på honom jättemycket för att han inte ska sakta av.
Iaf så antar jag att problemet inte helt omöjligt ligget i balans osv.
Men har ni några tips på hur jag ska få honom att orka arbeta på rakt spår? Rider för tränare men har just nu ett uppehåll så jag tänkte höra lite med er vad ni har i tankarna :)

Sv: Galopp på rakt spår

Det fattas styrka. Rid mkt korta sträckor rakt fram. Bryt av innan hästen inte orkar mer. Klättra. Öva galoppfattningar, galoppera en halv volt,. bryt av. Galoppfattning i hörnet före kortsidan, då får du en halv volt opch sedan ett par meter, max en halv långsida rakt fram. Det tränar styrkan.

Jag har exakt samma problem med min travare. Det går jättebra att galoppera på volt, men på rakt spår orkar han inte samla sig lika mycket, och bryter lätt av till trav. Jag måste också rida med bakdelen lite innanför spåret för att han ska kunna hålla galoppen på långsidorna (inom westernridningen så använder man sig mycket av sluta när man fattar galopp osv).
Dessutom har vi ytterligare ett problem, att min häst inte fattar vänster galopp på rakt spår. Det går jättebra på volt (eller i hörnen), men försöker man på rakt spår blir det höger galopp.

Tack för tipsen.
Ska testa och träna och se hur det funkar :)! Ska även försöka få honom att bygga mer ryggmuskler och helt enkelt få ork.

Säger som andra..hästen är inte stark nog att gå rakt fram i den gångarten och då också kontrollerat.

Det är inte svårt många gånger till att få en häst gå bra på volt där den är ställd hela tiden osv.
Det svåra är att rakrikta hästen.

Rid stora åttor över banan. När du byter volt så se till att rakrikta hästen mellan volterna.
Eftersom det handlar om styrka också så är ju det något att träna på.
Mycket tempoväxlingar, bommar, cavaletti osv osv.

jo, det svåra är ju som sagt att rakrikta. Har lagt in mer och mer cavaletter i arbetet och det har än så länge gett positivt resultat så jag tänker fortsätta med det.

Tack för tipsen :)! Kommer bli användbara :)

Hmmm... öka och minska volter kanske skulle vara något. Och sedan ha överseende med att han inte fixar så mycket än när det gäller galopp. Sluta i tid när det går bra.

Min travare var också likadan! Gick avslappnat och någorlunda i form då man var på volten, men så fort man styrde ut mot fyrkantsspåret började hon rusa och struntade totalt i var hon hade huvet. Detta var inte alls kul, då man visste hur fint hon gick på volten. Jag fick ordning på detta genom att jag galopperade på volten, och ökade den hela tiden, tills den blev oval. Så fort hon ökade takten minskade jag på volten igen. Till sist märkte hon inte att vi egentligen galopperade lugnt på spåret, eftersom jag hade "smugit" in det. Detta funkkade bra. Håll bara koll så att hästen orkar :) Travare blir oftast trötta när de håller på och lär sig nya saker :)

Prova med att galoppera en bit innan för spåret så att han inte känner trycket mot väggen.

Så är det med de flesta hästar som inte har hunnit bli tillräckligt starka. De känner dragning emot väggen och springer på men de orkar inte hålla galoppen utan bryter av...

Man kan ju träna galoppen på rakstår utomhus på t ex skogsvägar. Jag har precis börjat träna "samling" av galoppen ute på våra skogsvägar. Går jätte bra, några steg åt gången. När jag ska samla honom i galoppen så brukar jag sätta mig lite mer still i sadeln, inte gunga med så mycket. Smatidigt gör jag små lätte förhållningar när jag "gungar" tillbaka i galoppen. När jag känner att han inte orkar mer, släpper jag fram honom i en snabbare galopp, låter honom gå så en bit och börjar sen om.

Hoppas du förstår.. :angel:

Utomhus funkar tyvärr inte så bra. Galopperar utomhus då och då men dels fattar han inte galoppen alls lika bra ute som på banan utan rusar mer in i den och dels när han väl galopperar springer han otroligt fort och om jag då gör förhållningar så saktar han bara av till väldigt snabb trav. Men kan ju alltid prova igen, det skadar ju inte :)

När du styr ut honom på rakt spår. ökar han självmant tempot eller bryter av när han inte orkar?

Kanske långsökt men om han har startat inom travet med volt start, assosierar han det med att öka när det blir rakt spår??
hmm nä jag köper inte det själv äns:o

Som de andra sagt troligt viss balans och styrka som saknas.

Öva mycket övergångar, skritt trav, trav skritt, trav galopp, galopp skritt, osv.
När du galopperar på långsidan, försök att stå lite lätt sits så du avlastar ryggen=det blir lite lättare att hålla galoppen.

Lycka till

Han ökar inte självmant utan jag måste driva på honom för att han ska hålla den. Annars saktar han av. När jag galopperar galopperar jag aldrig på långsidan utan håller mig på volt eftersom han inte orkar.
Ska prova med alla tips och hoppas på förbättring så småningom :)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Min man har stora drömmar, vilket ju är bra, men samtidigt väldigt lite insikt i hur det ser ut i det verkliga livet, känns det som...
2 3
Svar
56
· Visningar
10 450
Senast: machafuko
·
Hästvård Varning för jättelång text. Vill bara skriva av mig och se om någon har liknande erfarenheter, goda råd eller tankar att komma med. Jag...
2
Svar
20
· Visningar
5 598
Senast: pews1972
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag stöter på en del vilda djur i skogarna där jag bor. De flest har jag fått nåt slags förhållande till och vet på ett ungefär hur de...
Svar
1
· Visningar
2 092
Senast: Luff
·
Träning Jag har problem med min häst som är dåligt musklad och blir springig (går/springer snabbt och slarvigt så att hon nästan snubblar) när...
Svar
8
· Visningar
1 740
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama