Gallup: Beteende vid ihopsläpp ny flock

sjoberga

Trådstartare
Hjälp, jag behöver lite input från er trevliga bukare som är hästkunniga här. Sätt er in i scenariot och besvara frågan. Tack så mycket på förhand.

Scenariobakgrund:
Du har precis köpt en ung valack, som är grundinriden. Valacken har gått i flock hos uppfödaren med undantag för perioder på sommarbete som yngre och träningsperiod hos tränare för inridning. Uppfödaren har berättat för dig att det är en svår och knepig häst, en typisk enmanshäst som kräver mycket arbete med förtroende. Du köper och hämtar hem hästen efter att ha fått ett rejält prisavdrag. Du kallar dig ganska kunnig inom häst, har sedan tidigare redan hästar uppstallade hos annan. När du kommer hem till det nya stallet släpper du in den unga valacken i den nya (sedan tidigare ganska stabila och lugna) flocken på ett tiotal individer. I hagen bredvid går en flock med ston i olika grad av brunst så här på försommaren.

Frågan:
A) Vilka beteenden/händelser skulle du betrakta som sannolika vid detta ihopsläpp?
B) Vilka beteenden/händelser skulle du betrakta som att det måste vara ett allvarligt fel på den nya hästen?
C) Vilka beteenden/händelser skulle du absolut inte förvänta dig skulle kunna inträffa, men det ändå inte måste tyda på att det finns ett allvarligt fel på den nya hästen?

Händelser:
1. Ingenting. De andra hästarna märker inte ens att det kommit en ny individ.
2. Hästarna hälsar lugnt och försiktigt med bara lite ljudliga "hot" och markeringar och sedan är allt frid och fröjd.
3. Det utbryter bråk mellan den nya och några av de andra hästarna som går över på ett par timmar, bråk som innehåller risk för skada hos både den nya och de gamla hästarna typ lättare hältor och bitsår.
4. Det utbryter bråk som återkommer i perioder under en vecka mellan den nya hästen och några av de andra hästarna,bråk som innehåller risk för skada hos både den nya och de gamla hästarna typ lättare hältor och bitsår.
5. Det utbryter bråk som återkommer i perioder under en månad, men avtagande, bråk som innehåller risk för skada hos både den nya och de gamla hästarna typ lättare hältor och bitsår.
6. Den nya valacken blir initialt intresserad av stoflocken i hagen bredvid och vaktar en del vid tråden. Kommer andra hästar i vägen mellan tråden och stona kör den nya valacken bort dem.
7. Den nya valacken ignorerar stoflocken.

Lista bokstav ihop med vilka händelser du sorterar under respektive kategori.
 
Sv: Gallup: Beteende vid ihopsläpp ny flock

Alla händelser under A, du glömde dock hela flocken spränger alla staket varje gång de släpps ihop, vilket jag tycker är det jobbigaste senariot.

Har både överdominanta valacker och sparkiga ston, men tycker inte det är några fel på dem för det. De har bara lite mer personlighet än vad som är praktiskt, och man får vara medveten om det vid hopsläpp.
 
Sv: Gallup: Beteende vid ihopsläpp ny flock

Du glömde att den nya hästen blir utjagad ur hagen av flocken.
Hände mig själv när jag släppte ihop min tvååring med sin mamma som hon inte sett på ett år. Mamma högst i rang, tvååring korkad nog att utmana mamma, vilket ledde till att tvååringen jagades ur hagen och återfanns i ett bostadsområde någon kilometer från stallet.
 
Sv: Gallup: Beteende vid ihopsläpp ny flock

Allt utom 1 under A.

Om en hästflock inte reagerade på att det kom in en ny häst i hagen så hade allvarligt undrat vad som var fel!

Vill dock lägga till att "normalt" beteende inte alltid är något som man som stallägare vill acceptebalt dock. Om beteendet i 5 är långvarigt och skaderisken uppenbar vill man kanske inte vänta ut det hela även om det är helt normalt. Det finns ju också helt normala häster som aldrig gör upp utan ständigt är i bråk med varandra och som man får skilja åt för att undvika skador. Det är ju också helt normalt att valacker hoppar på brunstiga ston, men även detta är ju ibland ett beteende man inte vill ha ...

Jag har haft flockar med beteshästar massor av år. Det enda helt onormala beteende jag har varit med var en häst som sannolikt var flaskuppfödd och som inte flyttade sig när det andra varnade honom. Han bara stod kvar och fick massor av stryk! Den hästen fick ägarna ta hem för jag ville inte komma ut och hitta honom helt söndertrasad!
 
Sv: Gallup: Beteende vid ihopsläpp ny flock

Egentligen kan väl vad som helst inträffa när man släpper ihop hästar i flock, åtminstone de första dygnen/första veckan.
Men efter ett tag ska det lugna ner sig annars har man en obalanserad flock anser jag och bör överväga att sortera om, kanske plocka ut hästar som gör det oroligt..Att gå och vänta ut en stökig flock är bara onödigt för skaderisken, alla passar inte med alla men oftast kommer de överens tycker jag.

Vanligast tycker jag är att det pips lite här och där, ev någon lättsam spark eller bett ifall någon är för närgången. Nykomlingen brukar hållas på avstånd de första dagarna för att sedan släppas mer och mer in i flocken. Att den blir bortmotad är en sak men värre är det om det börjar handla om ren agressiv mobbing, då bör man plocka ut nykomlingen för dens bästa. Eller sätta den i en hage som angränsar till flockens en period så lär de förhoppningsvis lära känna varandra innan ihopsläpp.

I övrigt håller jag med Ingridl, det vi anser onormalt kanske faktiskt är helt normalt men vi vill ju helst inte se någon skadad.
Så jag säger också allt utom 1 under A
 
Senast ändrad:
Sv: Gallup: Beteende vid ihopsläpp ny flock

Är enig mes övriga, allt du räknar upp och lite till kan hända även om hästen är normal. Vill lägga till att nykomlingen är kaksig och försöker sno hela eller delar av flocken.
 
Sv: Gallup: Beteende vid ihopsläpp ny flock

2-5 och 7 är ett troligt scenario. Har du först släppt valacken med ledarhästen och sedan introducerar den till resterade del av flocken så ser chanserna bättre ut.

För ung valack som kommer helt ny i en flock skulle jag ha svårt att tro att den skulle vakta på stona bredvid, det kommer antagligen senare när den blir mer varm i kläderna i så fall. Annars kan man kanske misstänka klapphingst.
 
Sv: Gallup: Beteende vid ihopsläpp ny flock

Tack för svaren. Jag skulle gärna samla in några fler för att kunna skapa mig en bättre bild av hur buke-"experterna" ser på frågan. Puttar lite....
 
Sv: Gallup: Beteende vid ihopsläpp ny flock

Håller med de övriga. alla scenarion är högst tänkbara utom möjligen nr1.
Vi brukar låta hästarna bekanta sig i stallet eller i delade hagar, så det brukar mest bli race tills de tröttnar och lite pip och bett för att markera när de väl släpps ihop.
 
Sv: Gallup: Beteende vid ihopsläpp ny flock

Jag tycker att alla är möjlig även 1. OM det är så att den ursprungliga flocken består av hästar som är vana vid att det kommer och går hästar i hagen t ex på en ridskola eller liknande.

Ingen av dem verkar som ett allvarligt fel men många på en "hingstig" valack. Vilket inte brukar gå över utan blir något man kan få dras med så länge man har hästen.

Min erfarenhet är att om man har en sund fungerande flock och det är en häst som verkligen inte fungerar normalt, stöter flocken bort den.
 
Sv: Gallup: Beteende vid ihopsläpp ny flock

På A kan jag tänka mig scenario 2-7.
På B, inget av de 7.
På c, scenario 1.
 
Sv: Gallup: Beteende vid ihopsläpp ny flock

Efter att har varit med om både ut jagad från hage till att bara ställa sig och beta brevid varandra efter bara en kort skritttur för att kolla så den nya hagen var hel slå ser jag inget av det som onormalt.

Kram
 
Sv: Gallup: Beteende vid ihopsläpp ny flock

Efter att har varit med om både ut jagad från hage till att bara ställa sig och beta brevid varandra efter bara en kort skritttur för att kolla så den nya hagen var hel till att se 2 rang höga ston delar flocken till två och dom går sedan runt hela sommaren så utan bråk så ser jag inget av det som onormalt.
Dock skulle jag inte försöka mer om jagande inte slutade efter en ritt eller promenad med dom som inte kommer överens på grund av skade risken.

Kram
 
Sv: Gallup: Beteende vid ihopsläpp ny flock

A = 3, 4, 5, 6 och 7.

scenario 1 och 2 ser jag som osannorlika men inte omöjliga, med det i mina ögon ogenomtänkta förfarandet.

B= ingen
C= ingen
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 491
Senast: Stereo
·
Hästhantering Jag har haft min häst sedan 2015 nu och vi kommer väldigt bra överens. Hon är väldigt ranghög och bestämd, visar tydligt missnöje men...
Svar
3
· Visningar
1 717
Hästvård Min häst som jag har haft i många år och som normalt är en lugn och trygg individ har uppvisat några konstiga beteenden från och till...
Svar
14
· Visningar
2 891
Senast: Freazer
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
25 844
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Avels fråga
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp