Gallra i hagen

Maléne

Trådstartare
Vet ej om jag lägger denna tråden rätt :confused:

Jag ska nu gallra ut lite ungträd i hagen, rätt många faktiskt, det är poppel som fått växa fritt i några år :grin: Vilken höjd ska jag ta av dom så det blir minst farligt ör hästarna? om man tar dom i marknivå så funderar jag på om dom kan skada sig i hov/ballar? mentar man dom på 20-30cm så kanske dom skadar benen istället :confused: Hur gör ni om ni ens har dessa problem dom är ju inte tjocka utan 4-6cm i diameter. tacksam för snadda svar ;) då jag ska försöka börja i nu i helgen :grin: tråkigt jobb men förhoppningsvis så blir blir det bra när det är färdigt.

Sv: Gallra i hagen

Okej dom skadar inte sulan och så då eller? det är ju typ denna sommaren dom är "farliga" för nästa vår är det bara att sparka till dom så flisra dom sönder.

Det finns säkert en viss risk att en häst skulle kunna trampa olyckligt på en platt stubbe också, men knappast värre än vilken annan hård tingest som helst, t ex en sten på marken. Om stubbarna är 20 cm höga är risken större att hästen snubblar, trampar på, rullar på, får sårskador på skenor, karleder osv.

Ja det var det jag tänkte med då får det bli längs marken. Men med min otur så händer det säkert nått, hur jag än gör, men kan inte låta det vara riktigt så mycket små träd som det är nu heller sen blir det att hålla efter dom så fort det kommer små skott, hatar poppel det enda positiva med det är att dom luktar gott när det regnat.

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
5 016
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan hej. jag är ny här och vi får se om ja gjort allt rätt nu. jag behöver lite hjälp av kunniga människor ang denna fråga. det finns en man...
2
Svar
36
· Visningar
3 440
Senast: Inte_Ung
·
Hästvård Lägger jag denna tråden rätt nu?:confused::idea: Vi ska flytta till en gård som ligger granne med ett stort elkraftverk...
2
Svar
22
· Visningar
6 196
Senast: Centaur
·
Hästvård Lång historia kort: Kallblod som inte känts 100 en tid från och till. Kollad på klinik i april pga hovöm - tunna sulor:skor och sula på...
2
Svar
29
· Visningar
7 776
Senast: Lindon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka