S

spindel_17

hej

kan ni skicka bilder på gallor?
hur orasakas dom??
vad gör man för att förebygga dom???

Sv: gallor

Det är svårt att lägga in bilder på gallor då de ser olika ut på nästan alla hästar.
När en häst är ren i benen så kanske en annan är gallig när benen ser ut på samma sätt.
De uppkommer oftast ever hård ansträning och brukar förbyggas med kyla+värme

men vart sitter dom oftast?
hur känns dom?
känns dom svampiga?:confused:

För hård träning och snabba foderbyten är ganska vanliga orsaker till gallor.
De kan sitta vid knä, has, kotled eller runt senorna och det är liksom en vätskeansamling.
Känns mjukt men jag kan inte riktigt hålla med om att det är svampigt.
Om jag har förstått det rätt så kan gallor uppkomma som en allergisk reaktion och de kan också vara tecken på inflammation emn jag är lite mer osäker där.
Är det din gamla dam som du sätter igång som har fått gallor?

För att de inte ska få gallor så kan man vara extra försiktig när man byter foder och tränar och om de uppstått så kan man tex använda vanligt blåliniment för att bli av med dem.

*med risk för trådkapning*

jag har aldrig fattat det här med gallor.. :crazy:
damen i stallet har gallor på bakbenen (kotlederna). veterinärbesiktigades innan köp för 2,5 år sedan UA, gallorna kommenterades som "ofarliga". vad menas med det? :confused:

jag funderar på att köpa liniment (arnika eller ngt) som jag ska sätta på efter arbete. men vad kan man mer göra för att gallorna ska minska? linda under natten? linda vid ridning?

För hård träning och snabba foderbyten är ganska vanliga orsaker till gallor.
De kan sitta vid knä, has, kotled eller runt senorna och det är liksom en vätskeansamling.
Känns mjukt men jag kan inte riktigt hålla med om att det är svampigt.
Om jag har förstått det rätt så kan gallor uppkomma som en allergisk reaktion och de kan också vara tecken på inflammation emn jag är lite mer osäker där.
Är det din gamla dam som du sätter igång som har fått gallor?

För att de inte ska få gallor så kan man vara extra försiktig när man byter foder och tränar och om de uppstått så kan man tex använda vanligt blåliniment för att bli av med dem.

ja det är min gammla pålla det gäller.

Min ponny brukar få gallor.
Jag brukar efter lite hårdare träning än vanligt massera benen med först Arnika och sedan ha på lite liniment och gnugga på sedan lindar jag benen över natten.
Tips: tryck lite med arnika runt kanten där hoven börjar (inte på hoven utan över) det får igång blodcirkulationen.

Linda lindorna som dem gör på travhästar hjälper att stadga.
För mycket protein ska också ge gallor....
Någon som vet om Müsli utan havre (Mustangs) har mycket protein i sig??
Skulle vela veta

Julia

hästar kan även bli galliga om dom rör sig för lite. en häst som står inne i boxen för mycket kan bli gallig, dessa gallor försvinner vid motion.

Hästen kan få gallor om de till exempel plötsligt får arbeta mer, om de får fel foder eller om de är gamla. Gallor kan också vara ett tecken på en inflammation.

Det blir gallor när vätskan som finns i lederna och runt senorna ökar. Gallor känns som tjocka, mjuka bulor på hästens ben. Om hästen inte haltar behöver man inte göra så mycket. Det kan hjälpa att linda benen med stallbandage på natten.

Har en dam hemma som har haft gallor i hela sitt liv på bakbenen. Dom är totalt ofarliga och ser värst ut på morgonen när hon har varit inne hella natten, men bara efter en stund i hagen är dom borta! Inte helt, men det är mycket bättre! Gallor är oftast inte nåt att oroa sig för över huvudtaget

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag undrar vad som händer när hästen sväljer för mycket luft? Min häst gör inte det men en kompis häst gör de så därför frågar jag!
2
Svar
22
· Visningar
1 124
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Hej! Någon som har erfarenhet av en sånhär jätte-galla? Berätta gärna vad det var eller om det gick över. Denna har kommit från en dag...
Svar
0
· Visningar
587
Senast: minfux
·
Hästvård Jag har nog varit otydlig innan! Jag vill veta om det är någon som har fått samma diagnos på sin häst som jag fått på min häst. Han...
Svar
1
· Visningar
494
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Jag har fått dille på att kyla efter träning. Lätt inbillningssjuk som jag är så känns det handlingskraftigt att göra något för att...
Svar
4
· Visningar
451
Senast: Tilly_85
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka