lady_hamilton

Trådstartare
Min häst har sedan ett par veckor tillbaks fått en väldigt stor galla på ett bakben. Hon har inte haft ont av det och har alltid haft lite gallor. Vad kan det vara och kan det vara farligt?

Sv: Gallor!

Om jag vore du skulle jag kolla upp det, iaf ringa till veterinären, iom att det bara är på ett ben. Ett tips är att linda stallbandage på nätterna.

Ok. Jag har testat stallbandage och liniment, inget har dock gett resultat. Tänkte först att det nog inte är så farligt eftersom hon visar inga tecken på hälta eller reagerar när man tar på det. Men med tanke på att det inte blivit bättre så... Kanske inte ens är en galla?
Ingen mer?

Ring och rådfråga en vetrinär (Det kostar inget mer än telefontaxa ;) ) om du är misstänksam på vad det kan vara..ring hellre en gång för mycket än en gång för lite :crazy:

Om hästen får en galla på ett ställe där den inte tidigare haft någon, och man inte omedelbart förstår var den kommer ifrån, t ex en spark, feltramp eller liknande, så är det naturligtvis något du måste bry dig om. Inte alltid genom klinikbesök men man måste ju ha en teori om vad det är frågan om innan man bestämmer sig för att avvakta i så fall. Sitter gallan över en led kan det tyda på en ansträngningsskada, som så småningom kan utvecklas till ledinflammation. I kotleden kan det handla om en vrickning, kanske med ligamentskada. Är det en sena som svullnat upp kan du i värsta fall ha en skada som tar ett år att rehabilitera. Och nej, hästen visar inte alltid hälta i så fall. En vanlig galla i kotsenskidan brukar vara dubbelsidig och uppkommer ju inte utan vidare, har du bytt foder eller liknande? Osteochondros (lös benbit) i en led kan ge galla utan att ge hälta.

Så var sitter gallan. Finns det värme. Blir det bättre eller sämre när hästen rör på sig. Märker du något annat på hästen (ovillig, sämre framåtbjudning eller liknande).

Lejonelle

Jag lägger ut en bild:

Det är inte varmt och är oförändrat efter ridning. Hon är ju gammal, 22 år, och har alltid haft mindre gallor då hon har tävlat en hel del i yngre år. Svullnaden har kommit smygande därför är det svårt att säga precis när den kom...
Började med ett nytt foder för 2 månader sen, kan det komma så långt efter?
Det är nog inte överansträngning då hon bara rids 30-45 min/5 gånger i veckan. Då är det lättare dressyr eller en runda i skogen.

Tacksam för svar :bow:

Konstigt :confused:. Men, men, jag ringde veterinären igår. EFtersom hon är så gammal, har haft lite gallor innan och inte ömmar på det trodde hon inte att det var någon fara *pust*. Hon trodde att hon kommer ha kvar den resten av livet och rekomenderade att massera in liniment och linda henne på natten. Om hon skulle börja ömma skulle jag ringa igen!

Liknande trådar

Hästvård Jag undrar om det är fler med äldre hästar som upplevt att deras häst verkar lite senila? Jag har en 20 +häst som börjat uppvisa lite...
Svar
7
· Visningar
926
Senast: Sirap
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
832
Senast: Fiorano
·
Hästvård Vårt 16 åriga sto blev i början av sommaren svullen i båda bogspetsarna. Har under sommaren undvikit ridning och haft hästmassör som...
Svar
6
· Visningar
668
Senast: tara
·
Hundträning Hjälper ett ungt par som har en tvåårig fralla, hane. Paret har precis skaffat sitt första barn. För "säkerhets skull" fick inte hunden...
Svar
9
· Visningar
1 489
Senast: Tuggben
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama