H

_Hannzo_

Måste ha hjälp nu!
Har en häst på prov nu en månad. Och jag vill behålla han. Ska ha han på foder isåfall minst 1 år.
MEN han har gallor. Ägaren påstår att det är p.g.a att han går på bete..

Men kan det vara farligt? Varför får dom gallor?
Han har gallor på båda bak. Även lite på fram.

Hjälp mig.

Sv: Gallor!

kan bero på olika.. är dom mjuka så brukar de inte vara någon fara.. farorna är när dom är hårda...

Mitt sto har haft en gala på vänster bak i många år vet säger att den är inge fara den försvinner om man har kyllera!

Om jag var du skulle jag låta vet besikta hästen inna du tar och bestämmer dig om du ska ha han så du vet att de är okej=)

Vissa häsatr får gallor av kraftigt bete, foderbyten

Tja!
Jo, dom är mjuka, inte hårda.

Tack för svaret. Ses i stallet.

Ja jag ska ut ikväll.. håller på å flyter bort nu :crazy:

Tur att de är mjuka.. jag brukar köpa kyllera ska köpa de nu när jag får lön en burk..Jäkligt kladdigt så gummihanskar är att rekomendera ;)
Men fyy så bra.. brukar kladda på när man ridit lite mer än vad man brukar göra.
Back on track gör undeerverk mot gallor.. :idea:

_Hannzo_ skrev:
Måste ha hjälp nu!
Har en häst på prov nu en månad. Och jag vill behålla han. Ska ha han på foder isåfall minst 1 år.
MEN han har gallor. Ägaren påstår att det är p.g.a att han går på bete..

Men kan det vara farligt? Varför får dom gallor?
Han har gallor på båda bak. Även lite på fram.

Hjälp mig.
Gallor är ofta ett tecken på att något inte är rätt som foder, överansträngning osv..
Sen beror det på om det är "led gallor" eller "senskide gallor" om man ska behöva oroa sig

_Hannzo_ skrev:
Hur vet man skillnad på dom då? :crazy:
Beroende på vart de sitter runt kotleden.. Sitter de bak vid senskidan eller framför gaffelband o böjsenor?
Gallor vid hovled o knä är ju ofta lite värre med och de bör kollas upp av vet snarast...

min protta har också gallor eller ja en ganska stor mjuk på höger bak sen är han lite små gallig runt om men det beror tror jag på att det är varmt och att han går på bete...dom försvinner nämligen när det är vinter eller bara lite kyligare ute...så här har han varit enda sedan jag köpte honom (han är vet. besiktigad u.a) så jag tror att du kan var lugn...den är ju som tjejerna ovan har skrivit (oftast) ofarligt så länge dom inte är hårda...

Min pålle har varit lite gallig sen han började gå på betet. Nu är det bättre.

Men som dom sagt tidigare i tråden, att så länge dom är mjuka är det ingen större fara.
Håll koll på dom bara så dom inte blir hårda.
Ibland kan det vara bra att kyla av benen med vatten tex eller kyllera.

En häst jag red förr i tiden hade nästan konstant mjuka gallor och var aldrig halt eller så.

Liknande trådar

Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
591
Senast: Linda_A
·
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 142
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
860
Senast: Fiorano
·
Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
787
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama