Weeazel

Trådstartare
Hej Kära Bukare!

Tänkte bara snacka med er lite om gallor.
Det är som så, att min stora polle har rätt lätt för att få gallor på sina bakben, typ precis ovanför kotlederna och upp mot skenbenet. Vad beror detta på.
Vi håller för närvarande på att sätta igång efter en lång vila (unghäst) och har nu skrittat upp och ned i skog och mark under nästan fyra veckors tid. Så igår tog jag och travade i någon minut, säg kanske max fem, men förmodligen mindre, och även galopp i cirka 30 sek haha. :P Har ju gått på lösdrift innan och tömkörts en del, så var ju inte 100% oigång innan heller.
Så åter till saken, innan jag red reagera jag på att han var så himla fin och torr i alla benen (brukar rätt ofta vara lite smågallig där bak) och efter jag ridit, ja, då va de jädra gallorna där igen. Vad beror det på, blir han överbelastad eller? Tycker ju ändå att han borde klara av att trava en liten snabbis liksom? Sen får han ju ett ganska proteinrikt foder, men tycker inte att det borde vara det eftersom det nu var mer just efter jag red.

Svara jättegärna, för jag nåjjar sönder allt haha! :o :bow:

Sv: Gallor?

Tja det är lite lurigt med gallor tycker jag...så länge min tant(13 år) är fin i benen när det är svalt ute(för när det är varmt ute är hon alltid lite tjockare i benen) bryr jag mig inte så mycket om att hon får gallor när hon står inne. Och så länge benen blir finare efter ridning bryr jag mig inte, blir hon där emot mer gallig efter ridning än innan brukar jag dra öronen åt mig. Just nu är hon lite galligare i hö bak än i vä bak så just nu känner jag mig lite oroad...även om hon är finare efter ridning så är den ändå lite mer gallig än vä. Man känner ju sin egen häst bäst så är det ju! och man ska alltid gå på sin magkänsla!! Den slår aldrig fel! Så är du orolig så kolla upp hästen. alltid bättre att kolla upp den en gång för mycket, för är det något litet hinner det aldrig bli något stort av det som tar lång rehab och sånt tråkigt! Men som sagt, du känner din häst bäst!!

Konstigt ställe att ha gallor på? En galla är ju en ökad fyllnad av ledvätska i en led eller ledstruktur som t ex senskida eller bursa. Menar du vid gaffelbanden eller var? Eller menar du kotsenskidan, "bak" på benet?

Generellt så uppkommer gallor till följd av en inflammation, mer eller mindre allvarlig. Emellanåt ses även reaktioner på foder/bete/foderbyte, ofta vid betessläpp. Är gallorna liksidiga och mjuka är de ofta inte lika allvarliga som hårda och enkelsidiga.

Ha du precis stallat in/vant in vid vinterfoderstaten? Eller går hästen kanske och petar i sig äckelpäckel ruttet i hagen? Eller kan det handla om överansträngning ändå?

Ja de är ju mjuka (anser jag iaf., vet inte vart man drar gränsen för mjukt och hårt, men tycker inte de känns hårda iaf. :) ) och liksidiga bak. De sitter inte riktigt vid gaffelbanden, men ja, typ däromkring. Det är lite olika, vissa dagar är det inget alls, ibland lite mer, men lyckas inte hitta något mönster för när det kommer. Är lite varannan dag typ och verkar inte vara relaterat till överansträngning då har ibland kan ha ingenting dagen efter han ridits en del, och ibland ha mkt (för att vara han dåra) dagen efter vila, och vice versa. Och eftersom vi nästan uteslutande skrittar för tillfället har jag svårt att tro att det skulle vara på grund av överansträngning. Särskilt eftersom den ridningen vi pysslar med nu inte alls kan ens jämföra sig med nivån det låg på under en period i somras då har gick rätt hårt under en period, utan att jag regerade över några gallor eller dylikt.

Iofs. trycker jag i honom massor med mat för tillfället för att jag är så rädd för att han ska falla ur igen nu när han precis blivit rund och fin, så när vi tog bort dem från betet och började ha dem inne på nätterna för nästan en månad sen, då började jag ge honom massor med hösilage och en hel del krafft groov 125 (jämfört med hur mkt han fick tidigare). Han har aldrig varit oren/halt bak eller dylikt i min ägo.
Kan ju vara fodret, men tycker väl att han borde vänja sig snart om det skulle vara det?

PS. De går ju ute i stora "gräshagar" även nu, men inte lika stort som innan, och just nu är det mycket lera och lite gräs, även om de betar en hel del.

Hej Kära Bukare!

Tänkte bara snacka med er lite om gallor.
Det är som så, att min stora polle har rätt lätt för att få gallor på sina bakben, typ precis ovanför kotlederna och upp mot skenbenet. Vad beror detta på.
Vi håller för närvarande på att sätta igång efter en lång vila (unghäst) och har nu skrittat upp och ned i skog och mark under nästan fyra veckors tid. Så igår tog jag och travade i någon minut, säg kanske max fem, men förmodligen mindre, och även galopp i cirka 30 sek haha. :P Har ju gått på lösdrift innan och tömkörts en del, så var ju inte 100% oigång innan heller.
Så åter till saken, innan jag red reagera jag på att han var så himla fin och torr i alla benen (brukar rätt ofta vara lite smågallig där bak) och efter jag ridit, ja, då va de jädra gallorna där igen. Vad beror det på, blir han överbelastad eller? Tycker ju ändå att han borde klara av att trava en liten snabbis liksom? Sen får han ju ett ganska proteinrikt foder, men tycker inte att det borde vara det eftersom det nu var mer just efter jag red.

Svara jättegärna, för jag nåjjar sönder allt haha! :o :bow:

Ledvätska brukar aktiveras ju mera leden utsätts för ledpåfrestning. Överskott av protein leder oxå till ökad ledproduktion. Vad är anledningen till att du anser denna individs behov av "ganska proteinrikt" foder??? Du skriver unghäst men åldern har jag inte sett framgår. För många är en 10 årig häst fortfarande en unghäst och i så fall är inte ett proteinrikt foder lika allarmerande som ett proteinrikt foder på en som jag anser vara unghäst.

Överskott av proteinrikt foder på en unghäst leder till senare problem i både leder,ledbrosk och senapparaturens oförmåga att växa i balans med skelettet.

Jag klassar honom fortfarande som unghäst, då han är 6 år och dessutom stor, och vad det verkar, inte helt klar i kroppen ännu (177 cm i mankhöjd). Därför anser jag att han bör behöva en del protein, särskilt nu då vi sätter igång efter en långvarig vila och han därmed behöver sätta muskler. :)

Men jag kan ha fel, är verkligen inte någon expert någonstans. Men ja, ger 14 kg hösilage (rätt hög TS, nästan som hö), nästan 1,5 kg Krafft Groov 125, några dl betfor, 0,5 kg havre, 2 dl olja, vitaminer och mineraler. :)

Jag undrar lite hur proteiner skulle kunna orsaka gallor.
Jag antar att det finns ngn text att läsa om detta någonstans.

Det verkar vara ganska troligt att det ibland kan finnas ett samband mellan foder och gallor. Men varför skulle det vara just proteinerna?

Böjd är han redan och inga som helst reaktioner utav det. Nu är gallorna mycket bättre och han går dessutom mer och hårdare, så det var förmodligen bara att han var ovan vid fodret. :)

Gjorde i helgen sin tävlingsdebut i helgen (60 cm P&J) och fick jobba lite mer än han fått göra än så länge, men allt gick toppen och han är torrare och finare än någonsin runt om. :)

Liknande trådar

Hästvård Alternativen börjar ta slut. Hästen har varit halt i nio veckor nu. Veterinären är rådvill, jag likaså. Så snälla Bukefalister, kom med... 2
Svar
27
· Visningar
4 970
Senast: lillcrim
·
Hästvård Novan har lyckats göra något, jag vet inte vad så hon har fått gallor i senskidorna på hf. Hon har ofta gallor där om hon rört sig för...
Svar
6
· Visningar
1 331
Senast: Shaggy
·
Hästvård Kele (som just nu går under arbetsnamnet 'Det lilla eländet') fortsätter sätta myror i huvudet på matte och tilldra sig veterinärt...
Svar
9
· Visningar
3 206
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka