Gallor & svullna ben

C

Corneliamolin

Hej!

Hoppas på att någon kunnig kanske läser detta, då jag skulle behöva lite tips och råd. För en vecka sedan, (efter en hårdtränings tur i terrängen) svullnade min häst i ETT ben, vänster fram.
Svullnaden gick inte ner, utan blev en hälta efter två dagar istället.
Nu, efter att två till tre gånger om dagen, sköljt med vattenslang (kylt ner) torkat torrt och lindat benen, är hon inte så svullen, men kvar finns rätt kraftiga gallor.
Är det vanligt att hästen blir halt av gallor? Och vad ska jag göra, då hästen behöver röra på sig för att bli av med gallor, men hon har för ont för att jag ska tvinga henne att gå längre bitar?

(Tar nästan för givet att den för hårda träningen var orsaken till dessa gallor, men tycker det är konstigt att de endast är i ett ben..)

Sv: Gallor & svullna ben

Hästar blir väl inte halt utav gallorna utan av det som bidrog till att det uppstod gallor från början?

Min häst sträckte sig i hagen i måndags, jag kylde på kvällen och har sedan lindat benet och gett boxvila/sjukhage. Svullnaden har gått ner men är något gallig på morgonen men försvinner under dagen i sjukhage. Min tanke är att det behöver "rehabiliteras" en period för att se så skadan som gjorde att benet svullnade i måndags är borta så nu ska jag rådfråga vetr. (vad vi kunde se visade han aldrig någon hälta och reagerade väldigt positivt på den behandling, boxvila, vi satte in)

Läste nu att din häst fortfarande är halt, inte bara gallig. Jag tycker du ska kontakta en veterinär som kan kolla upp benet och behandla om det behövs. Man vet ju aldrig vad som kan ha hänt inne i leden/benet.

Senast ändrad:

Tack för er hjälp! Har pratat med vet. men hon sa jag skulle vänta med att "kalla dit henne" och gav mig instruktioner hur jag skulle bära mig åt med benet. Men på måndag kommer hon iaf.

Varit med om en hel del trassel, men inget som liknat detta. men tack igen för era svar!

Gallor är ju en reaktion på att något är fel. Var sitter svullnaden? Senan? Kotan? Annat?

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 770
Senast: tuaphua
·
Hästvård Hej! Jag har en häst med konstaterad karpraltunnelsyndrom. Detta är konstaterat på klinik. Fick efter kliniken Metacam 11 dgr samt bara...
Svar
3
· Visningar
805
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 935
Senast: Jamtland
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 773

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka