Gallop problem!!

M

Mirrejones

Hejsan

Jag har en medryttarhäst (varmblod som aldrig gått på travet) och hon kan gallopera och älskat det men oftast så galloperar hon med bakbenen och travar (fort) med frambenen och jag har bara ridit henne ca:10 gånger men det är HEMSKT obekvämt när hon gör så...

Kan tilläga att hon är extremt pigg (het) och har inga muskler för tillfället men jag håller på att bygga upp dom, Hon brukar "snabbtrava" in i gallopen ibland men det tror jag är för att hon inte riktigt orkar gör en ren gallopfattning....
(hon är 7 år och har just kommit över unghästtiden)

så nu undrar jag om ni har ni några tips hur jag får henne fatta "ren" gallop direkt eftersom jag ska rida för tränare på Lördag och vill inte gör bort mig.. :crazy:

//Michelle

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Gallop problem!!

Fokusera på att bygga upp musklerna innan du börjar med galoppen, för det krävs muskler för hästen att kunna fatta galopp och hålla en ren galopp.
Skritta ut och klättra och mycket markarbete!

Problemet är att vi inte har några backar där hon står...Är banvall ett par kilometer åt vardera håll och anars är det "bara" bonngårdar...

Har ingen några bra tips om hur jag ska bygga upp hennes muskler ordentligt...??
Vi har inga backar så det går inte att klättra i backar..

Tömkörning.
Cavalettibommar i skritt och trav.
MYCKET skritt där hästen får jobba under sig.
Fattningar.
Slalom, volter.
Studshinder, låga, 20-30 cm.

Det är bara din egen fantasi som sätter stopp för vad du kan göra för att bygga upp ryggmusklerna på hästen.

Hon är tyvär inte inkörd men ägaren har försökt men hon kollade bar dumt på henne som att fråga om hon verkligen skull gå före... :)
Fattningarna orkar hon tyvär inte med ordentligt än och jag har inte en så stor padock men snart får jag rida i ridhus..

Fantasin är i alla fall inget problem :angel:

Inga mer ideer om hur jag ska bygga upp muskler på henne och få henne att gallopera rent??

MÅSTE du galoppera då, om hon inte riktigt orkar med det? Det måste väl tränaren också förstå? Jag har t.ex. ridit för en AR-tränare med mitt kallblod sen i våras, och vi har bara skrittat än så länge. Inte ett travsteg har vi tagit på lektionerna, just för att bygga upp hästen från grunden. Parallellt har jag provat en och annan galoppfattning någongång ibland i skogen, och det blir bättre och bättre :idea: ju starkare han blir.

Det känns nästan som om du stressar på lite med det här att du vill galoppera. Du säger att du vill att galoppen ska funka tills på lördag då du ska träna för instruktör pga att du inte vill göra bort dig?

Men snälla, du tränar väl för en tränare för att lära dig och pållen? Inte menar du väl att allting ska vara perfekt när tränaren kommer?
Då hade du ju inte behövt någon tränare. ;)

Vi har ett Kallblod (fd travare) som hade en skaplig vänstergalopp när vi köpte honom för lite drygt 2 år sedan men den var definitivt inte "perfekt". Och vänstergaloppen funkade inte alls.

Det ligger mycket träning och tålamod bakom den fina vänstergaloppen han har nu. Höger galoppen går mycket bättre men är långt ifrån perfekt ännu.

Vi struntade i princip helt i att galoppera i början eftersom man först måste ge hästen en ärlig chans att lyckas. Dvs så som de andra här i tråden har tipsat om tex klättring, jobb över bommar, studshinder, och stärkande dressyrövningar. Skänkelvikningar mm. Mycket jobb i skritt där man verkligen försöker få hästen att trampa under sig och använda ryggen och "bakkärran".

Sen när vi började galoppera så försökte vi inte "galoppa" varv efter varv efter varv....... utan vi tränade mest fattningarna så att det fungerade och bröt sedan av igen själva.

Om din tränare är ok så ser ju han/hon vilka brister du och pållen har och visar hur ni bör träna. Men glöm det där med galoppen tills hästen är "färdig" för det. :)

Glömde... Övningarna som vi har gjort är mycket samla skritten så mkt som möjligt - sen släppa fram igen. Öppna har vi gjort mkt, likaså endel "sidepass", d.v.s. hästen gå så gott som rakt åt sidan. Att rygga i nerförsbacke är också jättebra för rygg och bak (hästen ska alltså stå med nosen neråt.)

Rygga i nedförsbacke har vi faktiskt aldrig provat men däremot uppför .

Trådskaparen sa visserligen att det inte fanns några backar där de bor men backarna behöver ju inte vara så ofantligt stora.

En väg som lutar litegrann eller någon liten kulle kanske?

Jag kanske uttryckte mig lite luddigt men jag rider alltså nerför en backe - gör halt - ryggar. Hästen går alltså bakåt uppför backen, så vi menar säkert samma sak. Och nej, backen behöver inte vara brant alls! Det räcker med en liten liten lutning för att det ska bli bra mycket jobbigare för hästen. Även ryggning på plan mark är ju jättenyttigt. Sedan när man kommit lite längre kan man ju fatta galopp direkt ur ryggningen, då får ju hästen verkligen bakbenen under sig i fattningen! :idea: Men det kräver ju att hästen redan har en viss styrka.

Varför inte ta hjälp av just tränaren att få till galoppfattningar osv.. att rida för tränare är ju ingen uppvisning, utan en som kan hjälpa en framåt i ridningen! Ypperligt tillfälle att få jobba med fattningen!! :)
Lycka till, och ha kul på träningen!!

Tigertofflan skrev:
Ställer min ständiga fråga: Har du framåt/nedåtsökning i skritt och trav?

Jadå hon går på tygeln (i form) i skritt och ibland i traven men i gallopen så galloperar hon nästan i sidled för att få öka men det kan man ju inte göra hela tiden :)

Jag skojade bara när jag sa att jag inte ville göra bort mig men jag hoppas det ska gå skapligt och tränaren vill nog se ett par gallopsprång i alla fall för att få se hur hon fattar osv...

Tränaren är jätteduktig och tävlar själv i dress. så det blir inga problem att förklara att hon inte riktigt orkar än... ;)

Nejdå jag menar inte med att stressa men úte så galloperar hon mycket fint (när hon vill) förutom att hon ibland galloperar endast med bakbenen óch travar med frambenen....

Jag kan tilläga att hon är het att rida och lite småstressad så jag lägger stort värde att hon är avslappnad och att hon har förtroende för mig..

//Michelle

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 697
Hundhälsa Nu är hönsmamman i farten... Jag vet ju att mitt måndagsexemplar har en dålig höft och en bra höft och han har ett lite märkligt...
Svar
5
· Visningar
769
Senast: Blandrastik
·
O
Ridning Hej! Jag har ett varmblodigt sto på 15 år, fick henne för snart två år sedan. Enligt den tidigare ägaren så var hon aldrig startad på...
Svar
11
· Visningar
1 865
Senast: InaNorlin
·
Ridning Hejsan alla! Jag har en 4 årig ridtravare som är riden i ungefär 2 månader (gick på travet fram tills dess). Idag skulle vi börja...
Svar
6
· Visningar
1 202
Senast: Nomina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama