Galliga ben!

Kellog

Trådstartare
:(Hej!
Min häst står inne på natten och får galliga ben på morgonen.
Han får det nästan varje dag, vad ska man göra åt det?
Det går ju bort efter när han har fått vara ute och röra sig lite.

Vad beror det på?
Han är 1.67 och 13 år.
Hans foderstat är: 5-6kg hö/dag. 1 kg krafft/dag 1kg havre/dag 1kg musli/dag och 1/2 kg betfor/dag.

Ska man linda med BoT varje dag, eller vad ska man göra?
Tips?

Sv: Galliga ben!

Vissa hästar får det av att stå inne. Våran fick det något år efter att vi köpt henne (då 15 år), men senare försvann det. Nu kommer det bara om hon står på boxvila. Så länge hästen inte haltar är det inga problem eftersom gallorna försvinner när hästen kommer ut. Men prova att linda, det rådet fick vi. Tyvärr hade vi inte BoT utan vanliga lindor så det hjälpte inte mycket. Då är det bara mycket utevistelse som gäller.

Vet inte riktigt vad det beror på, omställning i foderstaten kanske?(med tanke på att vår bytte stall och foder)

Jag har tänkt på att minska kraften och öka höet.
Jag kom på at jag har skrivit fel.
Han får ca. 0,6 kg krafft, 0,6 kg havre o 0,6 kg musli och 0,3 kg betfor.

Mitt litermått är mindre än vad det står att det är:(

Fodret kan vara en stor bov i dramat.
Min valack blev också gallig men lite förändringar i foderstaten hjälpte till att få bort dem + att vi lindade en tid.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
745
Senast: tara
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 230
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 600
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Vi har nu mellan 7 och 17 minusgrader. Hästarna har tillgång till isfritt vatten ute, fodras fyra ggr om dagen med grovfoder och...
Svar
14
· Visningar
1 599
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Senast tagna bilden XVI
  • Mata småfåglarna