Galliga ben på äldre häst...

Roheryn

Trådstartare
Vår islandsvalack, 20 år, har de senaste veckorna varit ganska gallig i benen, främst bak, strax ovan kotlederna. Det kommer och går lite, men försvinner inte helt och påverkas inte i varken positiv eller negativ riktning av ridning. Han går ute dygnet runt på lösdrift, äter i nuläget bara gräs som grovfoder, plus lite "krubbskrammel" i form av St Hippolyts Hestamix som jag blandar i div tillskott i (selen, nypon, salt).

Han är fullt igång och i god kondition, en aning gräsmage men inte överhull annars (han brukar vara svårfödd, så jag är glad att han lagt på sig lite).

Någon som har någon idé om vad gallorna kan bero på? Han har en liten tendens att stryka sig bak så det har förekommit småsår på insidan kotorna, dock har han inte det nu så jag sätter inte gallorna i samband med några sår (gallorna är dessutom lika på bägge bak och även bägge fram även om de är betydligt mindre där).

Veterinär kommer att få titta på honom i samband med att vi skall vaccinera vår andra häst, men jag tar gärna emot era tankar och idéer ändå! Han visar inga tecken till hälta eller annat obehag.

Svårt att säga om vad det kan vara om hästen inte haft det innan men jag har haft en del hästar som på äldre dagar kunde bli lite galliga när de trappades ner från sin träning och således inte motionerades lika mkt även om de gick ute mkt i hage. Din veterinär kommer nog kunna ge dig bra svar efter ha undersökt din häst. :)

Svårt att säga om vad det kan vara om hästen inte haft det innan men jag har haft en del hästar som på äldre dagar kunde bli lite galliga när de trappades ner från sin träning och således inte motionerades lika mkt även om de gick ute mkt i hage. Din veterinär kommer nog kunna ge dig bra svar efter ha undersökt din häst. :)
Tack för svar, men jag tror inte att det är nedtrappning av träning, eftersom vi inte har trappat ner... Han är som sagt fullt igång. Tävlas inte, men rids lika mycket som när han tävlades. Hade lymfangit i ett bakben för två år sedan pga ett sår, men då var det ju ETT ben som svullnade (mycket dessutom). Annars har han inte haft svullna eller galliga ben tidigare. Vi avvaktar veterinär och håller igång lite lagom så länge!

Sämre cirkulation med ålder, hade jag tänkt. Vi provade BoT-snabb-bandage på vårt gamla fullblod som blev gallig över natt. Hjälpte bra-

Tack för svar, men jag tror inte att det är nedtrappning av träning, eftersom vi inte har trappat ner... Han är som sagt fullt igång. Tävlas inte, men rids lika mycket som när han tävlades. Hade lymfangit i ett bakben för två år sedan pga ett sår, men då var det ju ETT ben som svullnade (mycket dessutom). Annars har han inte haft svullna eller galliga ben tidigare. Vi avvaktar veterinär och håller igång lite lagom så länge!

Nej inte om ni är fullt igång, håller jag med om. Om hästen inte haltar och är "jämnt" fallit på alla benen hade jag inte varit jätteorolig men ändå kollat upp det. Kan du linda benen om natten och se om det blir ngn skillnad?

Nej inte om ni är fullt igång, håller jag med om. Om hästen inte haltar och är "jämnt" fallit på alla benen hade jag inte varit jätteorolig men ändå kollat upp det. Kan du linda benen om natten och se om det blir ngn skillnad?
Nej, ingen hälta och "jämnt" gallig, dock lite mer bak än fram. Han går alltså ute dygnet runt, så står inte på box nattetid, därav är jag lite tveksam till att linda (nojig, rädd att det går upp och han trasslar in sig...). Vill ju inte gärna ställa honom på box för att kunna linda, känns som fel grej att göra med gallig häst...? Eller det kanske funkar att linda även en häst som går på lösdrift...?

Sämre cirkulation med ålder, hade jag tänkt. Vi provade BoT-snabb-bandage på vårt gamla fullblod som blev gallig över natt. Hjälpte bra-
Skulle ju kunna testa det... Hur länge hade ni BoT på? Hela natten? Min står alltså aldrig på stall, utan går på lösdrift dygnet runt, året runt... Kan dock funka att ta in honom några timmar och låta stå med BoT och se om det blir skillnad...

Nej, ingen hälta och "jämnt" gallig, dock lite mer bak än fram. Han går alltså ute dygnet runt, så står inte på box nattetid, därav är jag lite tveksam till att linda (nojig, rädd att det går upp och han trasslar in sig...). Vill ju inte gärna ställa honom på box för att kunna linda, känns som fel grej att göra med gallig häst...? Eller det kanske funkar att linda även en häst som går på lösdrift...?

Missade lösdriftbiten. Blir nog svårt att linda då. Men som ngn annan tipsade om så back on track skydden istället kanske kan vara ngt att testa under natten.

Jag skulle inte linda eller "göra något" åt gallor som inte stör hästen. Särskilt inte om den går på lösdrift.

Min ena blir gallig om hon står inne, av gräs på våren samt varma dagar. Beroende på vad av orsakerna ovan det beror på så kan de vara konstanta i flera veckor, eller vara borta lika snabbt som de dyker upp (kall dag med regn och gallorna som bortblåsta, varma dagar så gallig dygnet runt tills det blir svalare osv osv). Jag gör ingenting mer än håller ögonen på ev förändring (enkelsidigt, går upp av motion, blir varm osv)

Jag skulle inte linda eller "göra något" åt gallor som inte stör hästen. Särskilt inte om den går på lösdrift.

Min ena blir gallig om hon står inne, av gräs på våren samt varma dagar. Beroende på vad av orsakerna ovan det beror på så kan de vara konstanta i flera veckor, eller vara borta lika snabbt som de dyker upp (kall dag med regn och gallorna som bortblåsta, varma dagar så gallig dygnet runt tills det blir svalare osv osv). Jag gör ingenting mer än håller ögonen på ev förändring (enkelsidigt, går upp av motion, blir varm osv)

Tack, är benägen att hålla med dig! Och precis som du skriver var gallorna helt borta häromdagen när det regnade och var kallt...

Liknande trådar

Hästvård Alternativen börjar ta slut. Hästen har varit halt i nio veckor nu. Veterinären är rådvill, jag likaså. Så snälla Bukefalister, kom med...
2
Svar
27
· Visningar
4 943
Senast: lillcrim
·
R
Hästvård I torsdags fick jag hem min foderponny, ett russto på 12 år. Hon sprutades höger kota fram för ett tag sedan. Ehm, hon är nu...
Svar
9
· Visningar
1 023
Senast: Korven
·
Hästvård Jaha, där fick jag.. Kele vurpade i hagen innan jul och ådrog sig en rejäl muskelskada samt allmänna muskelproblem. Vet och...
Svar
14
· Visningar
1 595
Senast: Kassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25