Gallergnagande hamster!

I

Icka

Undrar om det är nån som vet varför våran lilla hamstertjej gnager så frenetiskt på gallret, särskillt när vi ska sova och det är tyst och lugnt omkring?
Läste i en bok att dom kan bli lugnare om man tar bort deras hjul så vi testade det. Lugnare blev hon ju men hon gnager fortfranade väldigt mycket?
Kliar det i tänderna på henne, hon har en pinne att gnaga på men den kanske inte duger? Tycker hon att hon har för liten bur eller är hon helt enkelt hungrig! ;)
Nån som har tips?

Sv: Gallergnagande hamster!

Kan vara svårt att svara på.
Min pojke (dog förra året, 3 år gammal!!) gnagde när han var missnöjd - och nätter när det var fullmåne....
Förmodligen vill hon ha stimulans. Min pojke hade hjul, toarullar mm. Varje kväll la jag in bitar av mat (frukt och kött) på olika ställen i buren så han hade lite att mumsa på varje kväll/natt.
Dessutom var han uppe varje dag.

din hamster behöver aktivitet, leksaker ta inte bort hjulet för då har han inget att göra..

Eftersom hamstrar är natt djur vill dom gärna komma ut på kvällen/natten. Då blir den rastlös när den inte får komma ut och börjar gnaga på gallret. Ha kvar hjulet och andra leksaker & sätt buren i ett annat rum så ni kan sova.. ;)

Icka skrev:
Undrar om det är nån som vet varför våran lilla hamstertjej gnager så frenetiskt på gallret, särskillt när vi ska sova och det är tyst och lugnt omkring?
Läste i en bok att dom kan bli lugnare om man tar bort deras hjul så vi testade det. Lugnare blev hon ju men hon gnager fortfranade väldigt mycket?
Kliar det i tänderna på henne, hon har en pinne att gnaga på men den kanske inte duger? Tycker hon att hon har för liten bur eller är hon helt enkelt hungrig! ;)
Nån som har tips?

du aktiverar väl hamster varje dag eller?

Smådjur gnager på gallret när de har långtråkigt. Om man aktiverar dem ordentligt och ger dem så mycket leksaker som möjligt och dessutom: du funderar själv på om buren är för liten. ÄR den det, var har den för mått?

Sedan finns en del individer som utvecklar detta till en vana, dvs de gnager även om de har full-aktiv tillvaro. Ungefär som vi biter på naglarna eller sitter och trummar mot bordet. Det blir en "grej".

Hamstrar gnagar på galler för man tar ut dom för ofta ur buren inte aktiveras för dåligt ;) Det är nästintill omöjligt att aktivera en hamster såpass mycket att dom är nöjda när världen utanför bjuder på så mycket att upptäcka. Vissa hamstrar tenderar att bita mer än andra dock. En jättebur specialbyggd med massa gångar, leksaker, gömd mat här och där mm skulle kunna minska på problemet (tex ett jättestort akvarium med ett finmaksigt nät på toppen) men då krävs det att man har ett stort utrymme då hamstrar lever i kvadrat och inte kubik som råttor gör. Man skall också veta att ett skåp byggt i trä kan få hamstern att rymma beroende på hur stark lust hamstern har för att komma ut. Vissa tuggar hål direkt på väggen.

Annars så får man ställa buren någon annanstans när man skall sova för hamster i sovrum är inte att rekommendera alls då dom trots allt är nattdjur. Hamstrarna far inte illa av gnagandet mer än att dom får fult skav på pälsen som är på nosen.
En sak för att ger hamstern mer att göra är att ge den maten i spånet lite gömt istället för i matskål. Det tar längre tid för hamstern att samla in mat och sysselsätter den med något som är naturligt för den.

Buren borde inte vara för liten, tyckte inte hon i djuraffären heller och då hade vi ändå två stycken! Hon har en stooor sand-rulla-sig-i-utbyggnad och sen har hon ett litet rör å en annan mojj hon kan klättra upp i, ett sovhus, en stege och även en ny liten rolig boll som hon kan hoppa in i, som hon dock inte ens har nosat på! :confused:
Men ni tror inte att det är nått allvarligt "problem" med henne då? Hon kanske inte är alltför missnöjd? Men lite aktivitets grejer då?
Vad är det för kött hamstrar gillar?

Tack för allt! Ni är bäst!

Min hamster fick rå köttfärs, rått och kokt ägg, kokt skinka, små fiskbitar från ugn osv. Mycket varierad kost med både vegetabilisk och animalisk föda!
Leverpastej var en höjdare!

Jag tycker det låter som en väldigt ompysslad hamster som inte har mycket att klaga på...
jag tycker inte du ska vara orolig att det är nåt fel på henne, hon har nog bara insett att gallret står ivägen mellan henne och friheten....
Hon är inte brunstig eller så? I så fall borde hon ju inte göra det jämt men....det var en idé bara....

hur vet man om en hamster är brunstig då? :confused: ;) hon har fått 3 st kullar och även när hon hade dom i magen var hon likadan :D

En hamsterhona brustar var 4:de dag under några timmar.
Klappar man hamstern på rygger ställer den sig i parningställning om den är brunstig.
Har aldrig märkt någon skillnad i gallerbitning mellan en som är brunstig och en som inte är.

Liknande trådar

Däggdjur För tre-fyra månader sedan utökade jag min lilla deguflock med två 2-åriga honor som dittills haft tillgång till motionshjul under hela...
Svar
15
· Visningar
2 722
Senast: Riley
·
Däggdjur Jag har en ca 3årig hamsterhane som mest ligger och sover men den halvtimmen-timmen han är uppe så stör han som in i, han biter på...
2
Svar
23
· Visningar
12 769
Senast: Stollan
·
Övr. Katt För igår kastrerade jag min ena dam. Visste att hon var dräktig i 2-3 veckan, och det stämde visade det sig sen. Ringde Rinkebys...
Svar
7
· Visningar
1 090
Senast: Yrja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama