Gäller inte försäkringen prover?

mandalaki

Trådstartare
Jag har ett pågående skadeärende hos Agria (försäkring med utökad veterinärvård). När jag fick pengar senast hade de dragit av ersättningen för antikroppskontroll (alltså erlichios- och borreliaprover hos SVA).

(Proverna var negativa men ingick i en hältutredning).

Jag trodde att försäkringen täckte sånt också. Nån som känner igen att den inte gör det?

mandalaki

Jag vet att vanlig försäkring i Agria inte gör det, eller i vart fall aldrig gjort det för mig. Har dock inte utökad veterinärvård. :)

en kompis hade Agris, vet inte exakt vad dom ersatte men det var inte mycket, tex "medicin" som lugnade vid röntgen ingick inte och det var annat också..

Tack, du verkar ju ha en hel del erfarenhet av veterinärvård ;)

Domaren: min häst fick också spruta innan röntgen. Jag kollade aldrig om jag fick nåt för det, men det utgick jag från :mad:

Jag var för övrigt just inne på Agrias sida och hittade det här bland undantagen:

"• provtagning och undersökning för bestämning av antikroppar/ antikroppstitrar"

mandalaki

Andra erfarna :angel: kan meddela att medicinen ingår i den utökade veterinärvården, dock inte i den vanliga. Så det ska vara med.

Undantag för antikroppar? *svordom*.

Är du i form för nästa veckas fysiska ansträngning då? :cool:

/Jane

Ah, tack. Då fick jag förmodligen ersättning för det lugnande :).

Jodå, har scrollat hårt :cool:.

mandalaki

Jag fick hem min specifikation idag från Agria och jag har fått betalt för allt utom veterinärens bilresor. För två prover (erlichias/borelia och vanligt)
Jag hade inte utökad vet vård.

När har du årsförfallodag på försäkringen? Det KAN vara så att de ändrat efter din senaste årsförfallodag. Då har du kvar de regler som gällde vid årsförfallodagen tills det är ny årsförfallodag.

För idag har Agria undantag i alla vetvårdsförsäkringar både för häst, hund och katt för provtagning och bestämning av antikroppar. Spelar ingen roll om man har utökad vetvård eller ej.

Det blev åt helvete för mycket borrelia/erlichiosprover som togs såfort hästen hade minsta problem, vad det än var.

Däremot ersätter de fortfarande BEHANDLING av borrelios/erlichios.

Men det där med förfallodagar gör att två personer som gör exakt samma undersökning samma dag får olika ersättning.

Ett exempel för att visa hur det blir:

Jag har årsförfallodag på försäkringen 1/2-04.
1/2 04 så säger reglerna att självrisken är 1500 kr och antikroppsbestämning ersätts.

Den 1/4 ändrar försäkringsbolaget självrisken till 2000 kr samt att de inte ersätter antikroppsprovtagning.

Person B har årsförfallodag på sin försäkring den 1/5 -04.

Den 1/6-04 är både min och person B:s häst inne på klinik och utreds och tar prover för b/e. Dessa prover kostar 1000 kr. Hela räkningen från kliniken slutar på 5000 kr. Båda fallen direktregleras.

JAG får då en räkning på 5000 kr. Min självrisk är 1500 kr (eftersom min årsförfallodag var innan ändringen) och Agria ersätter resten. Jag får betala 1500 kr.

PERSON B får en räkning på 5000 kr. Hennes självrisk är 2000 kr samt att antikroppsbestämningen på 1000 kr inte ersätts (eftersom hon hade årsförfallodag EFTER ändringen). Hon får betala 2000 kr självrisk och 1000 kr antikroppsbestämning, dvs 3000 kr.

Således, exakt samma försäkring, samma bolag, samma undersökningsdatum och samma undersökning på samma klik till samma kostnad, men den ena betalar 1500 kr och den andra 3000 kr.

Det låter orättvist, men det är för man ska veta vad man betalar för, annars kan du ju betala och sen försämrar de skyddet hela tiden under perioden.

Och dte fungerar ju tvärtom med. I exemplet ovan, om Agria 1/4 -04 istället ändrar så att de helt tar bort självriskerna och dessutom sänker premien till hälften så får jag som har årsförfallodag 1/2-04 betala 1500 kr i självrisk samt högre premie ända till 1/2-05 då jag har årsförfallodag och får nya villkor. Person B med årsförfallodag 1/5-04 får billigare premie och ingen självrisk from det datumet.

Det är därför det är LIVSFARLIGT att jämföra med kompisarna. man måste ta rätt på om det skett förändringar i försäkringen sen de hade årsförfallodag. Normalt så ändrar försäkringsbolagen villkor 1/1 eller 1/4 (Agria har pippi på 1/4 av någon anledning =))

Det lugnande inför röntgen får du ersättning för även i den som inte är utökad.

I en vanlig veterinärvårdsförsäkring som ingår i A1 eller Agria Maximal som Agria kallar det så ingår medicin & material som veterinärern använder i samband med behandlingstillfället. I klartext så får hästen lugnande inför röntgen så ersätts det. Behandlar veterinären en sårskada och lägger om såret på plats, ger en första spruta penicillin och sedan skriver ut eller LÄMNAR UT (ger dig i handen) medicin och förband som du ska Ge hästen/använda på hästen sen, så ersätts den medicinen/materielet veterinären gav/använde då, dvs den första sprutan penicillin och bandaget som veterinären la på/gav hästen ersätts. Den medicin och de förband du fick i handen ersätts INTE.

I utökad (i agria bara) ersätts alla medicin likadant, om vet gett den, om du fått den i handen eller om du hämtar ut på recept på apoteket är ingen skillnad)

Men lugnande inför röntgen ersätts alltså i alla vanliga veterinärvårdsförsäkringar som hör till A1 eller motsvarande.

Var besöket du fick specifikation på före eller efter 1/12-03? Var det efter BORDE du inte ha fått för proverna, så var då glad =) (De betalar sånt de inte ska ibland *hehe* Bara att tacka och ta emot. De har betalat 600 kr medicinskt foder åt mig en gång :love:. Jag påtalade inte deras misstag ;))

Efter..det var i mitten/slutet av dec. Ja det var ju bra. Jag hade inte räknat med att få tillbax något men jag skickade in det ändå. Och det var ju tur!

Jag tog mina prover på klinik men fick sen faktura från SVA för analysen. Det är där jag inte fått ut för "antikroppskontroll".

Alexandra: vad du kan :D! Jag förstår ju att du lärt dig den hårda vägen :smirk:. Tack!

mandalaki

Nja, faktiskt inte ;) Jag har dock en egenhet att läsa försäkringsvillkor i detalj. Och så har jag bra minne =)

Faktiskt bara positiva erfarenheter av försäkringar och villkorstillämpning. Som sagt så har en hel del som enligt villkoren inte skulle ersättas ersatts, när hästen var friskförklarad men inte alls frisk och med positivt B/E-prov så ringde jag bolaget och det var inga problem alls att behandla och de betalade ändå, de var oerhört tillmötesgående och suveräna i samband med unghästens sjukdom och avlivning och det brukar flyta på bra.

Haft problem en gång, då jag fick överklaga ett beslut, men fick rätt och ersättning, plus ränta.

Så, just försäkringsbolag har jag sluppit lära mig den "hårda vägen", tvärtom så har de ofta visat VÄLDIGT mycket goodwill. (Småfel har ju hänt, det har skrivits fel i papper etc, men läser man noga märker man det och då har det bara varit att rätta). Däremot har jag en diskussion med ena bolaget om en ryggreservation just nu, vi får väl se var det slutar.

Och utan att syfta på någon specifik i den här tråden, så borde fler personer LÄSA sina försäkringsvillkor INNAN det händer något, så skulle många missförstånd undvikas. Den här tråden är inte ett exempel på det, men jag blir lite less när jags er trådar där folk är svinförbannade på försäkringsbolaget och ylar om stämning och så vidare, för att försäkringsbolaget följt det som står i villkoren och som hästägaren godkänner genom att betala sin försäkring...

Nu kom jag förresten på EN sak jag lärt mig den hårda vägen vad gäller försäkringsbolag. Valackens försäkring har en VÄLDIGT otrevlig formulering ang triangelmärkning. Om man "ansöker" om triangelmärkning och bolaget säger nej av någon anledning så upphör hela försäkringsskyddet omedelbart och man får teckna om en ny väldigt bregränsad med reservationer. Detta står på ETT enda ställe. Sist, med finstil text, på livskadeanmälan... Inte i villkoren elelr något, utan på livskadeanmälan, och sist med finstilt. DET har jag rätt kraftiga åsikter angående och det kan få rätt otrevliga konsekvenser för mig om jag har otur. Hade det stått i villkoren hade jag inte sagt något, då hade man ju kunnat ta ställning till det innan, men nu märker man det inte förrän man fyller i en livskadeanmälan.. (jag har dock livskadeanmälan hemma "just in case" från båda hästarnas bolag, och då jag upptäckte det...)

/Alexandra - som är försäkringsbolagens mardrömskund *s* Jag har nästan undantagslöst mer i ersättning per år än jag betalar i premier per år, och kan adresser och nummer till både Sveland och Agria i huvudet efter alla skadefall och sjukdomar och elände. Fast jag är EVIGT TACKSAM att det finns försäkringar. Men jag blir lätt nervös när jag får brev därifrån.. "Åh nej, nu talar det om att de tackar för den här tiden, och ser fram emot att slippa ha mig som kund mer"

Jag tror att jag är ensam skyldig till att araber flyttats upp i premie *vissel*

Fast med "hårda vägen" menade jag bara att dina pållar gett dig STOR erfarenhet av försäkringsbolag :angel:

Normalt läser jag också villkor noga. Den här gången var jag bara lat :o

mandalaki

Aha, jo på så sätt har jag ju lärt mig den "hårda vägen", mååånga papper har jag skickat till bolagen ja :crazy:

Ingen fara, även jag måste ringa dem och fråga ibland. T ex vad fan fölis hade för självrisk, det var totalt obegripligt i de villkorsändringar de skickade ut..

Verkar som om dina hästar (flera ?) är mycket skadade och sjuka? Borde kanske satsa lite mer på friskvård
än att tjafsa med försäkringsbolagen :devil:
F.ö är de flesta av försäkringsbolagens klausuler öppna för väldigt mycket tolkning.

Sjuka är de sällan. Skadade är de dessto oftare. och friskvård.. tja, vad ska jag mer göra än se till att de är vaccinerade och avmaskade enligt konstens alla regler, får sina hovar omsedda av utbildad hovslagare (som jobbat på en av Sveriges största djursjukhus) var sjunde vecka, får uträknade foderstater och analyserat, förstklassigt foder samt står i stall med utmärkt luft, stora boxar och så vidare, och dessutom går de ute i stora, kuperade hagar minst 12 h/dag? Naturligtvis visiteras de och tas om hand.

Och som sagt, jag har två gånger behövt "tjafsa" med bolag. En gång när de (korrekt) inte ville ersätta en jouravgift. När jag förklarade att enda veterinär på fältet som finns här envist vägrade komma ut utan bara sa att hästen måste in på klinik så betalade de jouravgiften utan krångel eftersom jag gjort precis som jag skulle.

Den här gången diskuterar vi en ryggreservation som sattes vid en höjning av livbeloppet 2002. Vetbes var UA, men han fick res för ryggen eftersom han 2001 pga erlichios hade ryggbesvär. han har aldrig haft det efter, vetbes UA 2002, rygg vetbes UA 2003. Jag ser inte varför han ska ha en ryggreservation.

Men annars så har vi här samtliga skador, kan du tala om vilka jag kunnat undvika?

-98 Fång, kallblodssto, i juni. Samma bete som alltid, invänjd på betet sen i april.

-99 Fång kallblodsstoet, inget vet varför. I augusti.
Sårskada valacken, skar sönder benet på skarsnö
(trots benskydd i hagen). Missade senan precis.

-00 Fång kallblodsstoet, i oktober. Helt oförklarligt.
gaffelbandsskada valacken. Förrymd jakthund tar
sin in i hagen, jagar sju hästar genom fyra stängsel.
Valacken halkar och översträcker gaffelbandet på v.b.

-01 Fång kallblodsstoet, den här gången i januari. Ingen
har någon förklaring.
Valacken trampar in en pinne i hoven när han är i
hagen. Tyvärr på sämsta tänkbara ställe. Får infektion
som går upp i hovebenet och dessutom akut erlichios
(som vi inte förstod att det var det då)
Vid igångsättning efter spiktrampet (som han höll på
att dö av) så är han inte fräsch. Koll på klinik visar
ledinflammationer på tre ben, fem leder samt ryggont.
Efter mycket om och men diagnosticeras han med
erlichios, behandlas och blir bra.

-02 Nyköpta unghästen (eftersom kallblodsstoet fick fara
till himlen, hon trivdes inte med att gå i hagen och
vara pensionär och kunde inte ridas pga fånget) visar
sig ha en MYCKET ovanlig och MYCKET dödlig autoimmun
sjukdom. Den är medfödd. Hon nödslaktas.
Valacken håller sig fräsch hela året.

-03 Det föl som ska ersätta unghästen föds 14 april, men
inte komplikationsfritt. Får lunginflammation när hon
är tre veckor gammal. Iom att jag upptäckte det direkt
så kunde hon behandlas hemma och blev bra.
Pga att mamma producerade mjölk i klass med en mjölk-
kossa så växte fölis för fort och hängde i knäna.
Kollades på klinik och det bedömdes att det bara var
att avvakta. Vi tog dock med oss en förkylning hem
från kliniken, och fölis fick en luftvägsinfektion.

Valacken fick en ögoninflammation som behandlades med
salva. Sen fick han pga en sträckning armbågsleds-
inflammation som behandlades. När träningen trappades
upp fick han hasledsinflammation. Röntgen visade en
stor, FUL förändring som antagligen är medfödd. Det
saknas en stor bit i hasen.

Fölet leker bulldozer i hagen och får sårskador på
benen. Sprutas mot stelkramp men beh inte sys.
Fölet leker återigen för livligt i hagen och får en
ligamentsskada. Röntgas och UL:as och får hagvila.
Passar på att kolla knäna ytterligare en gång och
diskutera den medfödda öronfistel hon har.

Men visst, tipsa mig GÄÄÄÄÄÄRNA om "friskvård" som kan förhindra det där? Jag har inget annat förslag än att stoppa dem i vadderade boxar?

De allra flesta skadorna har varit olycksfallsskador i hagen, och ska jag friskvårda genom att ha dem på stall dygnet runt? Eller kanske små platta fyrkanter så de inte kan springa?

Erlichiosen är färstingburen, så det är också hagen. Sträckningen är i hagen.

JAG hade banne mig hellre tagit att jag red dit skador eller nåt, då hade jag haft en CHANS att påverka eller ändra. Men hur ska jag ändra det här, hur ska jag friskvårda bort det där?

Jag glömde visst..

-97 Kallblodsstoet får kolik av något olämpligt hon petat i sig i hagen.
Samma kallblodssto får livmoderinfektion.

Innan dess hade jag haft stoet sedan 1993 utan minsta skada/sjukdom. ponnyn innan blev 28, ponnyn innan det blev 33. 33-åringen fick lite kolik mot slutet men behövde aldrig träffa vet. 28-åringen hade en kolik en gång som vet fick åka på två gånger samma dag, sen fick han fång på slutet (men det tar jag inget ansvar för, pappa matade i välmening ihjäl honom om man ska uttrycka det brutalt, jag hade flyttat hemifrån då).

Ponnyn som 33 köptes som 12-åring, ponnyn som blev 28 köptes som vanvårdad tvååring. Inget vetbesök alls på 21 år på ena ponnyn och 2 på 26 år på andra ponnyn med andra ord... Och noll besök på stoet på 4 år.. Jag hade också rätt lätt att tycka att det måste bero på dålig omvårdnad och/eller ridning när folk åkte jojo till veterinären då...

Aldrig haft en förkylning eller en hostning på mina (utom fölis), aldrig haft mugg etc. Sällan haft problem övht förrän olycksfåglarna gjorde entre ;)

Det här fick jag bevittna på nära håll, för ett par år sedan. 2 hästar med samma åkomma, behandlad och undersökta vid samma tillfällen. Kostnaden blev den samma från vetrinär, men sen när försäkringspengarna kom fick den ena hästägaren ut mycket mer än den andra. Ja ja... :confused: nu hade dom olika bolag, därmed skiljde sig reglerna åt mycket.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Avstå jobbresor
  • Secret Santa 2024
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka