Nja, faktiskt inte
Jag har dock en egenhet att läsa försäkringsvillkor i detalj. Och så har jag bra minne =)
Faktiskt bara positiva erfarenheter av försäkringar och villkorstillämpning. Som sagt så har en hel del som enligt villkoren inte skulle ersättas ersatts, när hästen var friskförklarad men inte alls frisk och med positivt B/E-prov så ringde jag bolaget och det var inga problem alls att behandla och de betalade ändå, de var oerhört tillmötesgående och suveräna i samband med unghästens sjukdom och avlivning och det brukar flyta på bra.
Haft problem en gång, då jag fick överklaga ett beslut, men fick rätt och ersättning, plus ränta.
Så, just försäkringsbolag har jag sluppit lära mig den "hårda vägen", tvärtom så har de ofta visat VÄLDIGT mycket goodwill. (Småfel har ju hänt, det har skrivits fel i papper etc, men läser man noga märker man det och då har det bara varit att rätta). Däremot har jag en diskussion med ena bolaget om en ryggreservation just nu, vi får väl se var det slutar.
Och utan att syfta på någon specifik i den här tråden, så borde fler personer LÄSA sina försäkringsvillkor INNAN det händer något, så skulle många missförstånd undvikas. Den här tråden är inte ett exempel på det, men jag blir lite less när jags er trådar där folk är svinförbannade på försäkringsbolaget och ylar om stämning och så vidare, för att försäkringsbolaget följt det som står i villkoren och som hästägaren godkänner genom att betala sin försäkring...
Nu kom jag förresten på EN sak jag lärt mig den hårda vägen vad gäller försäkringsbolag. Valackens försäkring har en VÄLDIGT otrevlig formulering ang triangelmärkning. Om man "ansöker" om triangelmärkning och bolaget säger nej av någon anledning så upphör hela försäkringsskyddet omedelbart och man får teckna om en ny väldigt bregränsad med reservationer. Detta står på ETT enda ställe. Sist, med finstil text, på livskadeanmälan... Inte i villkoren elelr något, utan på livskadeanmälan, och sist med finstilt. DET har jag rätt kraftiga åsikter angående och det kan få rätt otrevliga konsekvenser för mig om jag har otur. Hade det stått i villkoren hade jag inte sagt något, då hade man ju kunnat ta ställning till det innan, men nu märker man det inte förrän man fyller i en livskadeanmälan.. (jag har dock livskadeanmälan hemma "just in case" från båda hästarnas bolag, och då jag upptäckte det...)
/Alexandra - som är försäkringsbolagens mardrömskund *s* Jag har nästan undantagslöst mer i ersättning per år än jag betalar i premier per år, och kan adresser och nummer till både Sveland och Agria i huvudet efter alla skadefall och sjukdomar och elände. Fast jag är EVIGT TACKSAM att det finns försäkringar. Men jag blir lätt nervös när jag får brev därifrån.. "Åh nej, nu talar det om att de tackar för den här tiden, och ser fram emot att slippa ha mig som kund mer"
Jag tror att jag är ensam skyldig till att araber flyttats upp i premie *vissel*