gäller ansvarsförsäkring även utan kvitto?

Maléne

Trådstartare
jag som sagt gäller hovslagarens ansvars försäkring utan kvittot, vvet ej om har tar pengarna svart och inte riktigt kunnat med att be om kvitto när man har betalat, lite feg ibland, han står med på shv så han ska väl ha en ansvarsförsäkring men jag antar att jag måste ha kvitto då eller?, typiskt. får väl stå för de extra kostnaderna själv.

Sv: gäller ansvarsförsäkring även utan kvitto?

Har ingen aning om det, men vad är det som har hänt då?

Har haft denna hovis två ggr nu och det är sista. första ggn så gick det väl bra tyckte han verka lite sån som gärna slår till för lätt :devil: mitt ena sto har hade fått en sådan hålvägg så hon behövde skor framtill, man märkte att hon inte alls tyckte om när han rengjorde den och sen ville hon helst inte belasta denna hov, men det gick att fixa den andra tillslut. sen så var hon lite öm i denna hov sedan så har hennes fodervärd haft problem med att lyfta den andra hoven om hon stått på hårt underlag, lite lättare om hon stått på gräs tex. blev bättre för 1-2 veckorsedan. Nu var han här igår och man märkte att så fort han började med denna hoven så ville hon inte alls spände hela sig och bara krånglade :( sedan vägrade hon att lyfta andra hoven och då började det smälla :cry: men det hjälpte inte och jag bara hoppades att hon skulle sköta sig trots att hon antagligen hade ont men det hade hon inte enligt honom utan hon var bara en jävla hästjävel som jävlades med honom och så small det igen :cry: tog väldigt lång tid och vi försökte få henne att härda ut och stå fint men det ville hon inte. sen tyckte jag att hon inte rörde sig som hon skulle + lite lätt halt i vissa steg :( men det tyckte inte han, för hon var bara en jävla häst. idag så var hon halt, ringde min andra hovslagare och skulle sätta ett jodopax omslag på henne så skulle hon komma ut på måndag och kolla henne, hon verkar lite bättre nu, men det är ju nått han har missat och slagit min häst för att han bara var nonchalant (stavning) jag är så irriterad och hoppas att min andra hittar något fel så att jag kan ringa och stoppa det rätt upp i ansiktet på honom.

VAd hade du tänkt att du skulle få ut via ansvarsförsäkringen ? egentligen, hur har hovslagaren skadat din häst som ??

En fråga, talade du om för denna hovslagare om vad du ansåg om hans metoder ?

eftersom han har missat möjligtvis en hovböld eller nåt som nu kanske leder till mer än vad det hade behövt. jag vet inte men bara bra att veta beroende på vad man upptäcker. Har inte sagt att det finns något att ta upp på en sån men kan vara bra att veta men det vet jag ju kanske först på måndag.

Jag sa inte rätt ut vad jag tyckte nej, alla vågar tvärr inte sånt, men om han inte är helt kokt i huvudet så behövde jag inte det för det syntes nog i blicken.

Hovböld kan man missa. Sedan blir jag förundrad över hur folk kan tro att andra är tankeläsare. Hovslagaren måste ju få en chans till att försvara samt förklara sig. Det kan den ju omöjligt göra via en blick...vad säger en blick ??

Kvitto är ju en förutsättning för reklamation, så är det ju med allting. Att upptäcka en hovböld är inte självklart, finns inga symptom för det har man ju ingen orsak att leta efter den. Kanske behöver de verka djupare för att upptäcka den, något som vanligtvis inte sker vid en normalverkning.

Min pålle hade en hovböld som han ALDRIG visade symptom för, den kom så småningom fram vid verkning och hade då självläkt spontant.

Det finns veterinärer som missar hovbölder, duktiga veterinärer. Hovbölder är inte alltid lätta att upptäcka, så jag förstår inte riktigt hur du ska kunna påvisa att han varit försumlig i det fallet.

Om du som hästägare (d v s ytterst ansvarig för hästen) står bredvid och godkänner behandligen av din häst (genom tystnad) HUR ska du kunna lasta någon annan för det? De är ju DITT ansvar, du har tagit dit människan, du står bredvid och säger inte flaska.

Jag tycker snarare att det är du som är försumlig, som hästägare som kan stå och se på medan någon - enligt dig - behandlar din häst illa. Hur är du funtad?

Man brukar väl behöva uppvisa kvitto för att kunna reklamera en vara eller tjänst?:confused:. Tycker faktiskt synd om din hovslagare!
Kan inte vara kul med kunder som väljer att klaga på ett internetforum i stället för med berörd hovslagare.:devil:

Jo men jag tycker att det är ett tecken på att hästen inte vill stå på det benet. jag vet inte om den ska lära sig prata?

Tankeläsare behövde han inte vara kan jag säga men det är ju tur att du kan mä att säga allt, grattis till dig. Jag tycker inte att någon har befogenhet att slå något djur, enda anledningen är om djuret utgör ett ht mot en, och det gjorde hon inte, hans enda förklaring till att han gjorde som han gjorde var att hon var en jävla häst jävel som jävlades med honom, så jag tror att han fattade min blick.

Jo men jag tycker att det är ett tecken på att hästen inte vill stå på det benet. jag vet inte om den ska lära sig prata?

Det kan ju handla om precis vad som helst, jag vet att det hänt med hästar som har fått kotledsinflammtion. Min egen häst började skaka i bakbenen när man lyfte ett framben, han skickade ner det benet blixsnabbt och ville inte stå med det i luften. Det var inte något i frambenet den gången.

Ska ringa upp honom så fort jag vet vad det är för fel med hoven hur kan det vara synd om någon som slår en häst i onödan? men det är inte vad tråden handlade om, den handlade om man behövde ett kvitto för att kanske använda ansvars försäkringen då han var så nonchi och valde att tycka att hon var en hästjävel istället för att se vad felet var att hon inte ville stödja på benet. vilket jag tyckte var fel och det poängterade jag.

Nej men eftersom hon haltade på frambenet i vissa stag redan då men det tyckte inte han då tror jag inte att det är bakbenent?

Det här är väldigt svårt att ge en rakt besked om, var till en bekant i veckan vars häst faktiskt har ett par hålväggar. En bakhov och en framhov, i ett ben visar han inget alls och i det andra efter åtgärd kan han bli påverkad. Därför är det ytterst svårt att veta, dessvärre gäller samma svar kvitto måste du ha om du kontaktar Hovslagareföreningen. Det är ju det bevis du har att du anlitat en specifik hovis, med du bör först kontakta vederbörande och prata med denna först. Dock vet jag inte om vad, eftersom jag inte känner att det skulle kunna vara en försumlighet i det fallet.

Nej men det har jag inte sagt heller tycker jag , jag ville bara veta vad som gäller beroende på vad min andra hovis hittar, sen kommer jag naturligtvis ringa till vederbörande hovslagare och berätta vad som har hänt, enda anledningen att jag inte ringde denna var att jag inte gillar hans sätt att jobba och därför inte kommer att anlita honom igen.

så nu har jag det svart på vit hon har fått sulläderinflamation ja pga att han har verkat henne jättehårt, så hon tyckte det var så skönt att iallafall få bli av med skorna. Får nu tyvärr stå inne på mjukt underlag.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Jag fick ta över en häst som stod i samma stall som min häst. Jag hade under ca 8 månader skött om hästen mer än vad ägaren gjorde...
Svar
3
· Visningar
1 897
Senast: Oknytt
·
Samhälle Har jag tid (vilket jag har nu) vill jag gärna förstå in i minsta detalj innan jag tar nya beslut. Nu så ska jag flytta och för första...
Svar
15
· Visningar
2 414
Äldre Hej! Jag är generellt dålig på matematik och att tänka klart juridiskt är inte min bästa förmåga just nu, så jag skulle blir jätteglad...
2
Svar
35
· Visningar
5 444
Senast: lbb
·
Anläggning Hejsan! Jag har en stallkompis som står i mitt stall o i dagsläget så delar vi på alla kostnader(vi har en varsin häst som äter exakt...
2
Svar
34
· Visningar
5 042
Senast: spinxx
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Senast tagna bilden XVI