Galla i karled

polly p

Trådstartare
Undrar lite vad det kan vara! Min häst har haft det ganska länge, en fyraåring.
Hon är vanligtvis inte varm och det är som mjuk utbuktning endast bakbenen. Går väl inte riktigt ner någon gång men blir inte större heller.
Vet. besiktning på kvalite´n var det ingen anmärkning och jag glömde fråga om det.
Också lite gallig i senskidorna bak mest höger.

Idag var det iof. värme och lite ökad puls men jag tror det samfaller med att hon skadade sig lite på framsidan på benet. Hon halkade ner i en liten slänt när vi red och rev/slog upp sig mot pinne/sten för hon är även varm på framsidan och runt såret. Ser ingen hälta-än(!).

Sv: Galla i karled

Galla i karleden kommer från kotleden och skall alltid kollas upp då det är ett vanligt tecken på kotledsinflammation. Så ta in henne till klinik så snart som möjligt så att du får det ordentligt kontrollerat direkt.

Galla i karleden sitter i kotsenskidan och inte i kotleden, som har sina ledfickor frampå och ovanför kotan mellan skena och gaffelband.

Jag vet mkt väl att det är kotsenskidan som fyller på där dock tyckte inte jag att jag behövde gå in på omständiga beskrivningar då det är ett vanligt symtom som dyker upp i ett tidigt skede vid en kotledsinflammation eftersom hela området då berörs. Vrickning eller kotledsinflammation är ju vanligaste orsakerna till att en kotsenskida fyller sig och eftersom hon påpekar att hästen inte är halt låter ju inte vrickning så trolig, eller hur.

Så isåfall skulle min häst kunnat gått omkring med en inflammation länge utan att påvisa märkbar hälta? Alltså den här "kudden" under kotan, alltså i karleden har jag ju sett av i ett år tror jag om inte tidigare tillbaka ändå?
Jag undrar ju bara vad det kan vara eftersom jag inte sett det på någon annan häst?

Däremot nu är det ju ökad värme/puls och lite tjockare just vänster bak då hon också skadade sig igår..

Det kan de ja, alltså ha ledinflammation utan att visa märkbar hälta. Allra helst om det är en dubbelsidig hälta (dvs båda fram eller båda bak).

Även vid hovledsinflammation kan man få gallan du beskriver. Även om den givetvis kan bero på något helt annat, lindrigare.

Hur gör veterinär för att lokalisera ev. inflammation?

Beror ju på vad man misstänker är inflammerat. Men bedövningar och ev ultraljud.

Först tittar vet hur hästen rör sig rakt fram och på böjt spår. Sen böjer man, oftast böjs hela benet först. Ponera att hästen då reagerar på vänster fram. Då gör man fraktionerat böjprov, dvs böjer så gott det går 'led för led' och ser vad som reagerar. Vi antar vidare att hästen reagerar mest vid lågt böjprov och böjning av kotleden.

Då utefter symptomen så endera röntgar/ultraljudar man direkt för att se hur det ser ut, eller så bedövar man i det här fallet kotleden. Efter 10 minuter ser man igen hur hästen rör sig (och ev böjer om). Om reaktionen är borta då har man lokaliserat det onda till kotleden - eller däromkring, det beror som skrivit på hur pass man håller tiden för bedövningen osv. Får bedövningen verka för länge innan man kollar igen så har den spridit sig till mer än leden.

Ibland kan man få bedöva vidare, dvs första bedövningen släckte inte hältan eller minskade bara hältan. Då provar man bedöva något annat, t ex hovleden eller senor/gaffelband.

Ibland är det betydligt krångligare än sådär, man får ingen riktigt klar böjreaktion, men hästen är halt på höger fram t ex. Då får man helt enkelt börja bedöva ställe för ställe. Man börjar då alltid nerifrån och upp. Så man börjar t ex med att bedöva hoven, om det inte hjälper bedövar man kotan, om det inte hjälper - ja du fattar.

Sen ska man vara medveten om att det inte alltid blir exakt ens med bedövningar osv. Min herre kom in initialt ohalt, men 'kort och tråkig' fram. Inga gallor/svullnader, men ömmade lite vid palp av gaffelbanden. Reagerade på lågt böjprov BF. Vi började med att bedöva hovlederna och han blev bättre på ena fram, men inte bra. Ingen skillnad på andra fram. Då bedövade vi kotled vilket gav NOLL effekt. Då bedövade vi senor och gaffelband från under knäet (carpus) och ner och voila. Ultraljud bekräftade gaffelbandsskador. Behandlades i hovlederna och hem för låång konv av gaffelbanden.

Månaderna gick, och återbesöken likaså. Hästen blev bättre i takt med att gaffelbanden läkte, men jag hade en gnagande känsla att det var något mer, att det här 'inte bara' kunde vara gaffelbanden. Han fortsatte ha samma reaktioner på lågt böjprov, MEN man kommer åt mer än leden (t ex senor & ligament) vid böjprovet, så.. Hursom, jag bad om röntgen av kotorna. Vi hade ju inte röntgat första gången iom att bedövningen gav NOLL skillnad.

Rtg visade förändringar i kotlederna BF, och där var ju svaret på varför han reagerade på böjprov. Då bedövning ej släckt och han blivit stadigt bättre i takt med gaffelbandens läkning så visste vi dock ej om det vi såg på rtg var ngt som påverkade/skulle påverka eller bara bifynd. Men då det är en alltför ung häst för att 'ha förändringar' behandlades kotorna med kortison. Och vips försvann en av de symptom vi trodde var från gaffelbanden. Ingen hade förväntat sig skillnad av behandling av kotlederna, det gjordes som sagt snarast förebyggande.

Nästa besök gjorde vi en ny bedövning av kotorna, och visst rörde han sig bättre då. Vets teori är att första besöket hade han ont på två ställen, och det var först vi fick bort båda som vi såg skillnad. Dvs hade vi bedövat i omvänd ordning, dvs gaffelband först och kotleder sen, så hade gaffelbandsbedövningen inte gett ngn skillnad, men det hade släckt när kotleden bedövades. Låter rimligt.

Det tråkiga (som jag inte lastar ngn alls för) är ju att han gått med obehandlad kotledsinflammation i flera månader, och den har förvärrats av gaffelbandsproblemen iom att han haft en felaktig hovisättning pga gaffelbandsskadan, som frestat extra på kotleden =/

Märk väl att han inte är och inte varit initialhalt ett enda steg, fascinerande nog.

Så, man bedövar och rtg/ular, men det är ofta så att man systematiskt får leta, och ibland så visar det sig sen att det var mer än ett problem. Samma en häst som kommer in och är halt på HF, man bedövar HF och vips är hästen då istället halt på VF. Då hade hästen ont i båda fram redan innan, men HF gjorde mest ont, och därför syntes hältan där.

Liknande trådar

Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
30 027
Senast: sandrafors
·
M
Hästvård jag har en 5 åring häst som jag tävlar hoppning med. I maj det här året så gick vi omkull på en träning och efter det så påvisade hon...
Svar
3
· Visningar
2 446
Senast: qnockout07
·
Hästvård Jag har ju varit förskonad från många av de 'små' skadorna/grejorna (på bekostnad av att jag fått de stora.. :crazy:). Tror jag under...
2
Svar
25
· Visningar
20 430
Senast: mackan
·
W
Hästvård För drygt ett och ett halvt år sedan köpte vi vår häst, han gick igenom besiktningen men fick anmärkning på ryggen (ömmade vid tryck)...
Svar
15
· Visningar
1 951
Senast: malinrehnby
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka