Galenpanna

F

Frasseoo

Jag har en unghäst (6år) som antingen uppför sig som en ängel och jobbar på som bara den eller som raka motsatsen.

När han inte tycker att det är kul eller det tar emot på något sätt så sätter han sig på tvären, och det rejält.

I går hände följande.

Min dotter (10) red. Allt var frid och fröjd. Han jobbade på ett strålande sätt. Jag tänkte precis att vi skulle bryta eftersom det var lite tungt i snön och de hade varit jätteduktiga.

Jag bad dottern trava honom lite lågt så han fick sträcka sig nedåt framåt. Hon red på en stooor volt i ena ändan av ridbanan.

Då bestämmer sig pållen att nu rackarns var det nog.
När han kom nära grinden ut tvärnitar han.
Dottern sitter kvar och ger honom en liten smäll med spöt och skäller på honom. Okej, ett varv till....nehej samma sak igen.

Då tar vi in honom på en lite mindre volt och på tygeln. Det går fint ett par varv. Bra då slutar vi säger jag. Dottern klappar pållen.
De skall nu bara trava lite fint på fyrkantspåret så skall vi skritta ut en sväng.

Vad händer: Pållen tvärnitar vid grinden (120) och hoppar stilla stående :eek: :eek: . Självklart gick det åt :devil: .
Grinden blev kaffeved. Hästen backade med grinddelar hängande runt benen. Han tar ett litet skutt ur delarna och travar glatt iväg ett par meter för att sedan stanna så dottern som hänger och klänger runt halsen kan kravla sig upp i sadeln igen.

Varken hästen eller dottern skadade sig:bump: .

Jag satte upp de grindspjälor som var tillräckligt långa för att spärra utgången.
Sedan ställde jag mig för. Dottern och hästen presterade tre fina varv i trav. Sedan gick vi en promenad. Allt gick fint.

VARFÖR gör han så här
Han är kollad från mule till svansspets - frisk som en nötkärna.
Det är en mycket intelligent herre, jag antar att han inte accepterar att det är jobbigt/tråkigt/tar emot.

VAD skall jag göra för att han inte skall göra så här
(jag försöker alltid avbryta när det går bra, vi kör inga jättepass)

/Frasse

Sv: Galenpanna

fy vad tråkigt & otäckt med grinden, tur att ingen kom till skada iallafall!!!!

om han nu tycker att det är så himla tråkigt & jobbigt i paddocken, varför rider ni där då? för det är väl bara i paddocken han är sån? prova istället att inte rida där på ett tag, utan ni kan väl bara rida i skogen? se till så att han har bra framåtbjudning & variera ridningen mycket, det viktigaste av allt är att han tycker att ni har skit KUL tillsammans!! :)

:bump:
lycka till!!

Ja fy 17 det var vidrigt.
Tänk om han slagit runt och landat sina 575 kr på dotterns 35.:eek:
eller brytit benen eller hennes nacke. Vidrigt.

Jag undviker att rida på banan. Dessvärre kan han bli vrång ute med.

Jag vill därför rida med sällskap.

Tyvärr är vi inne i världens konvalecenttid i stallat. Nästan alla hästar står på grund av skador och sjukdommar.

Dessvärre kan han vara dum ute med. Ena dagen en ängel nästa dag en ängel till 99% och :devil: sista procenten.
Han kan se spöken om han vill gå hem.

Tilläggas kan att han får massor med berömm och gull när han är bra.
Han är otroligt lyhörd och väluppfostad.
Men det är som om det briner till i huvudet i bland. Typ : neh nu rackarns vill jag inte ...

Jag vill inte ha en själdöd robot som går på automatväxel utan åsikter, men han borde lära sig att lyda även om man inte har lust = bra. Jäklas = dumt.

Jag antar att en del kan tillskrivas hans ålder.. han var otroligt lättsam tills han blev 5-5 1/2.

/fRANZ

ok. så han är likadan ute också. hmm. hur gammal är han? du är säker på att han inte har ont någonstans? tänder? mm. han är ordentligt kollad? utrustningen passar? sadel, träns, bett, skydd mm?

beröm är bra när han gör rätt, mycket mycket hela tiden & det är klart att han ska lära sej att lyda & veta vad som är rätt & fel, men samtidigt måste han tycka att det är roligt!! men hästar kan ju ha olika perioder också, som vi, när dom växer osv. .. men först & främst måste man vara 100 på att hästen inte har ont nånstans innan man börjar att skälla på dom!!

hade nämligen en dam innan som höll på att knasa sej ibland både ute i skogen & på ridbanan, innan vi började på att mixtra så gjorde vi en genomgång av hästen & då hittades en vass kant på en tand i munnen, som orsakade allt det där. kanten raspades bort & hästen vart sitt gamla jag igen. inte trodde jag att det 'lilla' skulle skapa så mycket obehag för häststackaren.

Inga fel:

Kollat: veterinär, tandläkare, kiroprachtor, sadelkoll, massör (4ggr) till och med hör och häpna en hästpratare:angel:

Kiropraktiorn sade att han sällan träffat en häst med mindre spänningar. Helt mjuk och fin från nos till svans men " han verkar ha synpunkter.... han kanske är lite stel mellan öronen"

Det skumma är att han sköter sig så fantastiskt bra ena dagen till och sedan sätta sig på tvären.
Det kan gå från en minut till den andra.

Nåja, man får fortsätta i samma spår. Tålamod är ju en dygd.

ok, vad bra att ni har kollat upp honom så noga. :) då har jag inga bra svar på varför han beter sej så mer än att han kanske är i en tillväxtperiod? (framkom inte hur gammal han är) eller så försöker han helt enkelt testa ryttaren? hur länge har du haft honom? hur länge har han hållt på? kanske fäller & det är det som irriterar honom? som sagt inga bra svar, bara spånar lite. :smirk:

tålamod är viktigt!! ;)

Han är sex år nästa vecka.

Jag har haft honom sedan han var två år och två månader.
Han är hanterad enligt kosntens alla regler (tycker jag).

Han var en ängel fram till förra våren när dumheterna kom.
Efter sommarbetet var han underbar ett tag sedan kom en trots period.

Nu har han stått ett par månader på grund av 1 dumheterna, jag ville få honom ordentligt checkad. 2 Sedan lyckades han trampa av sig en sko så flera cm hov följde med:eek: .
Nu har vi satt igång honom mycket försiktigt sedan en månad ungefär.

Det är som om han inte gillar att bli pressad. Det var rätt tungt och jobbigt i går. Klart att jag inte vill pressa honom men samtidigt kan han ju inte bara gå i hagen och äta sig fet vilket verkar vara
han mål med livet.

Han skrämde mig rätt rejält i höstas så jag håller på att jobba upp mitt självförtroende för att reida ut på honom. Det har gått kanonbra de gånger vi varit ute nu. :love:

Nåja, tack för din uppmuntran.

/Franz

hur är det med fodret? han får inte för mycket energi som han sedan försöker att göra sej av med genom att busa?

men det är säkert bara en period som han har nu!! han skärper nog till sej så småningom. om det kan vara en tröst så har vi en i stallet som också hade 'problem' med sin häst när han vart i 5-6 års åldern. med det gick över sedan, det vart nog någon trots period som han hade!! han ville inte känna sej pressad alls då, utan hittade på massa tokigheter. men som sagt han 'växte ifrån det'.

lycka till!!!! :bump:

Vi har satt ner fodret till ett minimum.

Tyvärr har vi bara 27 i proteinvärde så vi måste tilläggsfodra.
Han får 6 dl soja mjöl och 4 dl havre per dag.
Plus 8,5 kg hö.

Han busar liksom inte utan han blir mera arg, sätter sig på tvären.

Hu en 9-åring! Jag som trodde att min bushäst skulle skärpa till sig snart.

Jaja, jag har en 10-årig galen storpudel också.
Vad gör jag för fel?

Hm, det kanske delvis beror på att jag väljer fel ras.:banana:
Storpudel:intelligent med integritet och egen vilja
Knabstrupper: inteligen med MASSOR av egen vilja

Jag tror att det beror på att jag inte spöar in kadaverdiciplin i dem.

Vill ju ha djur med egen vilja, helst vill jag naturligtvis ha dem med mig. Jaja, det blir som bra som sagt.

/Jenny

Tack för uppmuntran.

Det där med raserna har jag också emot mig.
Min är en korsning mellan rodeohäst o travhäst... :eek:

Min (unghäst) på ca 1,56 red jag på åkern häromdan, men det var tungt och jobbigt.... ca 4 varv åt (20 m) vardera håll och så skulle jag ta galopp rätt över åkern, men hon orkade inte galoppera hela sträckan, snön går ju nästan ända upp till magen, det var fruktansvärt jobbigt för henne, red bara ca 15 min och det räckte..hon tyckte inte det var roligt, nää jag föredra nog skogen bättre, där det redan är lite upptrampat, tycker hon är roligt.... och varva med ridhuset ett par ggr i veckan.....:smirk:

Liknande trådar

Träning Hej! Har ett 5årigt hbl sto som jag behöver lite hjälp och tips till. Hon har varit utlånad men fick komma hem lite snabbt i somras pga...
Svar
7
· Visningar
1 302
Senast: Piek
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 495
Ridning Söker hjälp från er som är erfarna i piggare hästar! Själv så föredrar jag en lugnare typ där man behöver driva på, och där det överlag...
2
Svar
22
· Visningar
3 384
Senast: Mabuse
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 195

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka